Antenne til fjernbetjening (Læst 4300x)

Offline martinbjerre

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 151
  • Antal brugbare Indlæg: 10
    • Vis profil
Antenne til fjernbetjening
« Dato: Juli 31, 2016, 13:51:11 »
på min campingvogn har jeg naturligvis mover, men fjernbetjeningen rækker ikke godt nok. når modtageren mister signalet, stopper vognen selvfølgelig. når den så fanger signal igen, starter den op i "softstart-mode", altså lav hastighed på motorerne. dette sker 2-4 gange pr 5 meter. holder jeg fjernbetjeningen ind af døren fungerer alt perfekt.
opgaven lyder så: bedre rækkevidde.
modtageren sidder midt i vognen (aluminium) og der er ikke meget at gøre ved det.
min ide var at udstyre senderen med en bedre antenne, men jeg vil lige høre jer kloge mennesker inden jeg forgriber mig på den :)
Jeg forestiller mig at bryde den U-formede kobberbane til højre for C8-C10, og føre et RG174 kabel derfra og til en udvendig 433mhz antenne.
Er jeg helt galt på den ?

 

Offline anderserlkker

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 114
  • Antal brugbare Indlæg: 20
    • Vis profil
Sv: Antenne til fjernbetjening
« Svar #1 Dato: August 06, 2016, 18:13:59 »
Det er bedst at trække en antenne ud af din "skærmede" campingvogn. Senderen er jo allerede afstemt, og du kan ikke få flere mW ud af den uden at lave konstruktions-ændringer.

Jeg vil helt sikkert satse på modtageren, selvom det er mere besværligt..  :)
Mvh Anders 8)

 

Offline martinbjerre

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 151
  • Antal brugbare Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: Antenne til fjernbetjening
« Svar #2 Dato: August 06, 2016, 23:20:14 »
Jeg har idag loddet "antennen" (30cm ledning) af modtageren og erstattet den med en udvendig antenne (hjemmelavet 1/4 bølge under vognen) og rækkevidden er blevet 75% bedre, men der mangler stadig lidt :(