Infrarød pære til Wii sensor bar (Læst 2537x)

Offline erikjonsloth

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Infrarød pære til Wii sensor bar
« Dato: Januar 10, 2019, 15:25:25 »
Hej Elektronik-forum

Wii (ja, den ældgamle sag) har en sensor-bar med 2 infrarøde lysdioder, som sidder ca. 20-30 cm fra hinanden. De bruges af Wii-controllerens kamera til at "se" hvor man peger på tv-skærmen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wii_Remote#Sensing

Det fungerer ikke særlig godt når man smider billedet op på en storskærm. Lyskilderne skal sidde længere fra hinanden, og det virker faktisk med 2 fyrfadslys - det er bare ikke så børnevenligt, så jeg leder efter en alternativ måde at få 2 infrarøde lyskilder.

Men jeg kan kun finde infrarøde varmelamper til at sætte over kyllinger, og så infrarøde LED dioder i løssalg.

Jeg beklager på forhånd at jeg intet ved om elektronik, men er der nogen som kender et sted hvor man kan købe infrarøde pærer (ikke varmelamper), eller kan sige mig hvordan man (på en simpel måde :) ) får sat strøm til 2 stk infrarøde LED dioder som kan benyttes til formålet?

På forhånd tak,
Erik Jon

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Infrarød pære til Wii sensor bar
« Svar #1 Dato: Januar 14, 2019, 00:18:27 »
Hej Erik Jon og velkommen til.

Det lyder spændende, og fedt at det virker med fyrfadslys. Men kan godt se det ikke er særlig børnevenligt, når de fægter med controllerne.

Når du nu skriver på en simpel måde, hvordan skal det så forstås? Har du erfaring med at lodde?

Og er det noget som skal være batteri drevet eller skal det være med en omformer?
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.