Hjælp til modstand (Læst 4061x)

Offline allanlarsen

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 18
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Hjælp til modstand
« Dato: Maj 29, 2016, 00:25:32 »
Halløjsa herinde. Jeg har et speedometer fra en scooter og den har en diode som skal lyse når startspærren er slået til. Jeg har en mistanke at det kan være en af de 3 loddede modstande som sidder i boardet, som er gået til.
Det drejer sig om en modstand på 562 ohm, men mit multimeter skriver 562 Kohm. Det er jo vildt meget.
Er det mit multimeter der skaber sig eller er det korrekt det som den siger

 

Offline allanlarsen

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 18
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Hjælp til modstand
« Svar #1 Dato: Maj 29, 2016, 13:03:21 »
Det skal lige siges at jeg har brugt en modstandomregner, fundet på nettet, til at finde ud af hvor stor den modstand er. Men mit multimeter siger kOhm istedet for ohm.

 

Offline anderserlkker

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 114
  • Antal brugbare Indlæg: 20
    • Vis profil
Sv: Hjælp til modstand
« Svar #2 Dato: Maj 29, 2016, 13:40:50 »
Kan du ikke smide et billede op af modstanden?
Mvh Anders 8)

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Hjælp til modstand
« Svar #3 Dato: Maj 29, 2016, 14:26:11 »
Citér
multimeter skriver 562 Kohm
Der skulle vel ikke være et punktum foran tallet på dit meter så der står .562Kohm = 0.562Kohm = 562ohm?

 

Offline allanlarsen

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 18
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Hjælp til modstand
« Svar #4 Dato: Maj 29, 2016, 22:21:01 »
Billedet viser den modstand som jeg har mistanke om den muligvis kunne være defekt. Via modstands beregneren, så skriver den 562*1 ohm og når jeg så måler den med multimeteret, så skriver den .562kOhm. Men den anden modstand som er på 238 ohm, der viser multimeteret korrekt.
Men jeg har vedhæftet billedet af den modstand som jeg mistænker for at være gået til.

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Hjælp til modstand
« Svar #5 Dato: Maj 29, 2016, 22:57:28 »
Ja den burde være 562 Ohm ... jeg syntes lodning i bunden ser lidt "syg / kold" ud, prøv at måle på selve benet af modstanden hvis den så måler rigtig så lod modstanden af og skrab benene rene og lod med noget frisk tin eller sæt en ny modstand i :-)

 

Offline allanlarsen

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 18
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Hjælp til modstand
« Svar #6 Dato: Maj 29, 2016, 23:29:07 »
Jeg har lige prøvet og målt på de "syge" lodninger samt på benene, den skriver stadigvæk 562kOhm, så det må være rigtigt.

Det som irretere mig grusomt er at den diode ikke lyser når jeg slår tænding fra. Men trækker jeg en minus ledning fra minusbenet af og over i stel, så vil den gerne lyse op. Men så er det at min olielampe lyser svagt og det skal den slet ikke gøre.