Jeg har købt dele men kan ikke sætte det op :( (Læst 5307x)

Offline omar

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 5
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Jeg har købt dele men kan ikke sætte det op :(
« Dato: Juli 02, 2011, 21:30:48 »
Hejsa alle sammen..

Jeg er ikke den nørdede elektronik dude som man måske forventer af folk, som opretter sig som bruger, på et elektronik forum. -min indgang til forummet er lidt anderledes :-)

Case: Jeg har købt en masse stumper, som jeg, om lidt vil liste op. Jeg har også hentet datasheet på de forskellige komponenter.

Det eneste -tror jeg- som jeg mangler, er et diagram en microprocessor måske en forstærker og opsætnings skema/diagram til mikroprocessoren.

Komponenter:
Led (lys) og en modstand (kan ikke huske hvor kraftig)
temperatur føler
tryksensor og sokkel
usb a port

Jeg har overvejet at købe noget ir sender/modtager. jeg har bare nogle spørgsmål mht. sende styrke, kontra mit behov s-/

Funktion:
Man skal kunne koble en computer til usb a porten og fra noget software skal man kunne tænde og slukke lyset. registrere temperaturmåling og tryk.
såfremt man køber en ir modtager/sender så skal den modtage data via ir, fra en ekstern enhed - som også måler tryk - og som har sin egen strøm forsyning (batteri)

Jeg er lidt i tvivl om hvem eller hvordan, man kan blive hjulpet på vej med sit projekt. Men jeg besvarer gerne en mail eller andet, hvis der er en som kan klare - denne for mig kompliceret opgave :-)

Bedste hilsner til jer alle :-D

 

Offline omar

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 5
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Jeg har købt dele men kan ikke sætte det op :(
« Svar #1 Dato: Juli 04, 2011, 21:23:04 »
her sker ikke meget hva...

Nå men Man kan jo højst få intet svar og det skader jo ikke hehe god dag :-)

 

Offline Anders F

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 44
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Jeg har købt dele men kan ikke sætte det op :(
« Svar #2 Dato: Juli 05, 2011, 07:11:40 »
Hej Omar,

Det er godt nok noget af et projekt.

Ud fra de komponenter du har købt, kan jeg hører, som du også selv siger, at du ikke har så meget forstand på det. (Hvilket jeg heller ikke har :P)

Men du har købt 6 komponenter, og jeg vil skyde på at du vel skal bruge 100 hvis ikke mange mere.
Det med at snakke over USB er en KÆMPE opgave i sig selv, og jeg tvivler på at der er nogle herinde der kan få det til at fungere 100% efter USB standarden.

Jeg håber selvfølge at der er nogle der kan hjælpe dig, men jeg kan altså desværre ikke :(


 

Offline omar

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 5
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Jeg har købt dele men kan ikke sætte det op :(
« Svar #3 Dato: Juli 05, 2011, 15:53:55 »
Det var dejligt at få lidt response :-)

Jeg har forsøgt at oprette en bruger på epanorama men det kan for mig ikke lade sig gøre:-( jeg tænkte at der måske var lidt mere aktivitet der :-S

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Jeg har købt dele men kan ikke sætte det op :(
« Svar #4 Dato: Juli 06, 2011, 02:38:34 »
Det med at snakke over USB er en KÆMPE opgave i sig selv, og jeg tvivler på at der er nogle herinde der kan få det til at fungere 100% efter USB standarden.

Ikke specielt umuligt, hvis man har de rigtige komponenter.

Hvis der skal bruges en hvilken som helst microcontroller, kan man bruge en FTDI USB-til-seriel chip, og så bare lave seriel kommunikation fra microcontrolleren, så oversætter FTDI chippen til USB.

Ellers vil jeg anbefale en Atmel AVR med USB.
AVR er nemt. *meget nemt* at programmere, i modsætning til konkurrenterne (de mest kendte: PIC, Z8xxx, M68xx, mm)

Hvis du vælger en Atmel og kun har USB, vil jeg anbefale at købe en AVRISBmkII programmerings-enhed (dette er den originale, og passer både til Mac og PC). Hvis du derimod har en PC, kan du nøjes med parallel-port programmering, hvilket du kan få information om mange steder på nettet.
Ellers kan du købe en billig Olimex USB programmerings-enhed fra Contronic; han er landets billigste; han har også parallel-port/seriel-port programmerings-enheder!

Computer-software til at programmere chippen med er gratis, du kan enten bruge Atmel's egen (til Windows), eller downloade GNU's værktøjer + AVRDUDE til Linux/Mac/UNIX/andet.

Skal du bruge en AVR med indbygget USB, kan du fx. vælge en ATmega8U2-AU; denne er *ikke* til breadboard/modulprint, men SMD, så du skal kunne lodde uden at ryste på hænderne. Pris: ca. 24 kr. ex. moms.

Alternativt kan du med en almindelig ATmega (fx. ATmega164P til ca. 31 kr. ex. moms) bruge V-USB fra obdev.at; jeg har ikke selv prøvet dette, men det er lidt mere indviklet, da USB implementeres i firmwaren sammen med dit program. Derved bruger det også nogle af chippens kræfter på USB, og du får mindre CPU-tid til dit eget program.

Hvis du skal have loddet en ATmega8U2-AU (eller ATmega16U2-AU), kan jeg muligvis hjælpe. Man kan købe adapter til at lodde den på, så du kan bruge den i breadboard/modulprint.

Når du skal sætte en lysdiode til en microcontroller der kører på 5V, bør du have en 100 ohm modstand i serie med lysdioden. Modstanden kan sagtens være op til 1K, men så lyser lysdioden svagere.

Hvis du skal sætte en IR modtager til Atmel'en, vil jeg anbefale en TSOP1236 (RS:708-5569, Farnell:4913048); de koster ca. 7-10 kr/stk ex. moms.
Der skal bruges 2 modstande og en kondensator til ovenstående IR modtager.

Skal du bruge IR sender, er det fornuftigt at købe en IR LED og drive den med en lille General-Purpose transistor (BC546/547/548); og også have en kondensator tæt på denne transistor, hvis du kører på batteri-spænding, da du således vil få kraftigst muligt infrarødt lys, og dermed stærkeste signal.

Bemærk: Det er muligt at køre på USB-porten's 5V.

Når du skal måle temperatur, kan du bruge et af Atmel'ens ADC ben, med mindre du har valgt en Atmel med indbygget USB (for den har nemlig ikke ADC). Har chippen ikke ADC, kan du købe en ekstern ADC for 8-10 kr ex. moms, fx. MCP4801-E/P.

(For at regne din færdige pris ud hos RS, skal du gange ex. moms beløbet med 1,25 og hvis du køber for under 500 kr. ex. moms, dertil lægge 85 kr).

Jeg har nogle af de ovennævnte komponenter på lager; Spændingsregulatorer, ATmega 16U2-AU, ATmega164P-20PU, TSOP1236, kondensatorer, modstande og programmerings-headers (dvs. stik). Jeg kan også programmere chippen, men vil anbefale at du selv gør det - du skal jo have det til at fungere sammen med et computer-program, så du vil nok gerne kunne lave ændringer med det samme.


Af ren nysgerrighed: Hvad er det som du ønsker at lave ?
-Er det kun til privat/hobby brug ?

 

Offline omar

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 5
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Jeg har købt dele men kan ikke sætte det op :(
« Svar #5 Dato: Juli 11, 2011, 18:34:03 »
Det var et ualmindeligt fedt og fyldestgørende svar i min optik :-D

Jeg Vil helt vildt gerne indgå et samarbejde med dig så jeg får en ekspert på opgaven.

Jeg har en mail der hedder: oa(at)rudefix.dk  ((at)=@)

Jeg håber jeg kan lokke dig til at smide noget kontakt info.. i min mail boks.

Mvh Omar