Styring til Vanding og udluftning af drivhus (Læst 6531x)

Offline Fambaech

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 7
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Styring til Vanding og udluftning af drivhus
« Dato: November 07, 2014, 13:03:30 »
Hej

Jeg har over det sidste halve år, arbejdet på mit lille "GreenHouse System" Hvor det er meningen af det skal overvåge vandstanden i mine kapilærkasser, og sørge for at tilfører vand når dette er nødvendigt. Der er påbygget et timer print så jeg kan styre tiden for hvornår der skal fyldes vand på, når en sensor i kapilærkassen siger der mangler. ligeledes kan jeg justere tiden for hvornår den skal lukke for vandet igen, når samme sensor siger at nu er der vand nok..

Systemet er sat op til at kunne åbne et bestemt antal vinduer alt efter hvor varmt der er i drivhuset... dette er dog ikke sat til endnu da jeg mangler nogle små elstempler til åbne selve vinduet med.. Men der er gjort klar til dette..

Alle informationerne om temp, vand osv. kan aflæses på et display jeg har monteret i styringen.
Det hele styres fra en Arduino som giver signaler til en PLC. PLC'en er til for at kunne trække de Magnetventiler der åbner/lukker for vandet..

Billede 1 er selve styringen
Billede 2 er selve timer print (ikke færdigmonteret i styrringen endnu)
Billede 3 Et udpluk fra PLC programmet
« Senest Redigeret: November 07, 2014, 13:05:33 af Fambaech »

 

Offline Julle

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 116
  • Antal brugbare Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: Styring til Vanding og udluftning af drivhus
« Svar #1 Dato: November 08, 2014, 14:11:35 »
det lyder som et meget spændene projekt og jeg kunne da godt bruge lidt mere info da jeg selv er i gang med noget lindene 
Hilsen Klaus

 

Offline Fambaech

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 7
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Styring til Vanding og udluftning af drivhus
« Svar #2 Dato: November 12, 2014, 16:39:45 »
Hej Klaus hvad ville du gerne lidt mere info om.. Lige nu er jeg ved af fremstille selve printet til min timer funktion..
« Senest Redigeret: November 12, 2014, 18:40:59 af Fambaech »

 

Offline asm7100

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Antal brugbare Indlæg: 17
  • Hvis det ikke kan gøres så gør det alligevel.
    • Vis profil
Sv: Styring til Vanding og udluftning af drivhus
« Svar #3 Dato: Januar 14, 2015, 18:55:20 »
Hej Fambaech

Må jeg spørge hvorfor du bruger en PLC til de ventiler, kunne computeren ikke ordne det? Tænker her Relæer, Transistor eller noget i den du, ville det ikke være en billiger løsning??

Regner selv med at skal lidt igang med sådan nogle her "ESP-12" men først skal drivhuset lige op  ;D
« Senest Redigeret: Januar 14, 2015, 19:02:15 af asm7100 »
MVH
Allan Madsen

 

Offline Fambaech

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 7
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Styring til Vanding og udluftning af drivhus
« Svar #4 Dato: Januar 14, 2015, 19:37:30 »
Det gør jeg for at adskille min 5v side fra 230v siden da mini magnetventiler er 230v.. men også fordi at når de "trækker" bruger de noget kun strøm over en kort periode..

Valgte også at bruge den fordi jeg havde et par stykker liggende og finder det nemmere at programmere den til de ting jeg gerne vil have systemet skal kunne gøre..