Hvilken drone?! (Læst 4462x)

Offline MHS1998

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hvilken drone?!
« Dato: April 02, 2014, 15:20:50 »
Hej alle...

Har fornyligt set en flyve med en fjernstyret drone, og så tænkte jeg da, at den så rimelig sjov ud.

Hvad er jeres erfaringer med sådan en?
Hvilket mærke/model skal man vælge?
Er de lette og flyve med?

Har selv lige fået GoPro Hero3+ Black Edition, dog inden jeg vidste om dronen :-)

Hilsen Marcus

 

Offline Leonard

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 67
  • Antal brugbare Indlæg: 2
    • Vis profil
    • RC Trucks
Sv: Hvilken drone?!
« Svar #1 Dato: April 02, 2014, 19:45:09 »
Jeg kan ikke svare på dine spørgsmål, men jeg ved at du ikke må flyve hvor som helst, der er bestemmelser om hvor langt fra trafikeret vej, huse, mennesker osv du skal være.
Disse regler bør du sætte dig ind i, inden du bruger penge på noget, som du måske alligevel ikke må bruge til det du gerne vil med det.
Thomas Leonard

 

Offline MHS1998

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hvilken drone?!
« Svar #2 Dato: April 03, 2014, 15:00:11 »
Stedet ville ikke være et problem :)

Ved bare ikke, hvilken drone der er bedst til prisen, og behovet. Der er jo eksempelvis DJI Phantom 1 eller 2 og Parrot AR Drone.
Men den ville da være meget sjov.

Mvh. Marcus

 

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Hvilken drone?!
« Svar #3 Dato: April 03, 2014, 16:03:59 »
Hej.

Er det sådan en her du snakker om http://www.dji.com/product/phantom ?

Reglerne for flyvning med de såkaldte droner - små fjernstyrede fly og helikoptere - er ganske konkrete.

Citér
Hvis man flyver med en drone under syv kilo, gælder følgende:

* Flyvning skal udføres på en sådan måde, at andres liv og ejendom ikke udsættes for fare, og således at omgivelserne påføres så lidt ulempe som muligt.

* Afstanden til banen/banerne på en offentlig flyveplads, som angivet på Kort & Matrikelstyrelsens kort, skal være mindst fem kilometer.

* Afstanden til banen/banerne på en militærflyvestation, som angivet på Kort & Matrikelstyrelsens kort, skal være mindst otte kilometer.

* Afstanden til bymæssig bebyggelse og større offentlig vej skal være mindst 150 meter.

* Flyvehøjden må højst være 100 meter over terræn.

* Tæt bebyggede områder, herunder sommerhusområder og beboede campingpladser, samt områder, hvor et større antal mennesker er samlet i fri luft, må ikke overflyves.

* De særligt følsomme naturområder, der er nævnt i regelsættet om førerløse fly, må ikke overflyves.

Hvis man flyver med en drone over syv kilo gælder følgende:

* Flyvning må kun finde sted fra en godkendt modelflyveplads, og skal finde sted inden for begrænsningerne af det luftrum, der hører til en anmeldt modelflyveplads.

* Flyvning må ikke finde sted, medmindre der er tegnet ansvarsforsikring.

* Flyvning skal udføres under en organisation/person, der er godkendt af Trafikstyrelsen.

(Kilde: Trafikstyrelsen)

Nok om regler, for hvis man flyver hvor ingen bliver generet så er det jo intet problem.

Hvis jeg var dig ville jeg købe en billig en, måske brugt. Bare for at få følelsen af hvordan de er at styre. Min gamle lærer leger meget med modelfly osv. Og af hvad jeg har hørt af ham, så skulle sådan en "Quadrocopter"(mere korrekt at kalde den end drone) være ret nem at styre.
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.