HJÆLP til digital scope betjening (Læst 7456x)

Offline jar

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 27
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
HJÆLP til digital scope betjening
« Dato: Marts 16, 2019, 17:44:19 »
Hej alle
Jeg er blevet ejer af et dig. scope TEKTRONIX TBS 1052B-men har problemer en enkelt indstilling.
Når jeg afbryder / stopper den signalkilde jeg måler på, bliver signalet stående på skærmen et par (5-til 10) pulser EFTER signal stoppet. HVORFOR?
Har kigget i manualen og søgt på nettet-men ikke fundet hjælp-jeg mangler det rigtige søgeord, er der nogen der er fortrolig med dette scope og kan hjælpe mig lidt videre.
MVH
Jørn

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: HJÆLP til digital scope betjening
« Svar #1 Dato: Marts 17, 2019, 09:49:20 »
Har et adet digitalt scope,  men prøv at skifte tigger fra "normal" til "auto"

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: HJÆLP til digital scope betjening
« Svar #2 Dato: Marts 17, 2019, 11:09:21 »
Prøv at se side 10 i manualen

http://www.phys.uconn.edu/~eyler/phys3150/R/TBS1052B_User_Manual.pdf

Auto: The oscilloscope is in auto mode and is acquiring waveforms in the
absence of trigger.

 

Offline jar

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 27
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: HJÆLP til digital scope betjening
« Svar #3 Dato: Marts 17, 2019, 15:52:15 »
Hej Op-amp
Jeg har før prøvet begge indstillinger-ved NORMAL mode forsvinder signalet på skærmen slet
ikke-forsvinder når jeg trykker "FORCE TRIG".

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: HJÆLP til digital scope betjening
« Svar #4 Dato: Marts 17, 2019, 18:12:36 »
Hm.... som sagt har jeg et helt andet dital scope, men det plejer at være samme måde de virker på:

"Run" mode skifter om scopet hele tiden venter på en trigger hvis det er i "Run"
Hvis det er i"Stop" skifter det aldrig
Hvis det er i "Single" trigger det kun en gang (og er derefter i stop mode)

Triggr mode:
"Normal" her venter scopet på dit input overstiger dit Trigger punkt (den lille gule trekant i siden af skærmen)  f.eks virker det ved input at et test signal men stopper når der ikke kommer noget der triger

Der er også en test out hvor du kan koble din prope på så kommer der typisk en firkant puls som man bruger til at justere prober med... den kan du prøve at "måle" på

"Auto" vil instille så scopet trigger hele tiden så du altid vil se noget.

Der er typisk også en "Auto" knap hvor scoper selv vil indstille gain / time triggger mm for at man hurtigt kan komme i gang med a t se hvad der kommer ind... prøv evt den.

Håber du får gang i det. et digtalt scope skal man lige vende sig til men det kan afsløre så meget som et analog har svært ved så du skal nok blive glad for det  8)

 

Offline jar

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 27
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: HJÆLP til digital scope betjening
« Svar #5 Dato: Marts 18, 2019, 08:16:42 »
Jo-men det du beskriver ligner jo meget mit gamle analog scope, problemet er jo at scopet viser noget signal der ER afsluttet og ikke eksisterer mere.
 Jeg prøver at opdatere softwaren.
men tak for din hjælp.
mvh
Jørn

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: HJÆLP til digital scope betjening
« Svar #6 Dato: Marts 18, 2019, 09:18:48 »
problemet er jo at scopet viser noget signal der ER afsluttet og ikke eksisterer mere.

 :o Er det ikke lige det et digitalt storage  scope kan og skal?
Og som er fedt når man skal måle på en enkelte event der kun kommer en gang i melllem?

 

Offline jar

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 27
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: HJÆLP til digital scope betjening
« Svar #7 Dato: Marts 18, 2019, 09:34:08 »
jo-KAN men ikke nødvendigvis SKAL ,efter min mening - hvis man altså  bare ønsker at bruge det som "almindeligt" scope.
Egentlig købte jeg det for at være fri for at skulle løfte på mit gamle CRT analogscope som faktisk opfyldte mit behow.

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: HJÆLP til digital scope betjening
« Svar #8 Dato: Marts 18, 2019, 10:10:40 »
Som sagt har jeg et andet scope (Keysight DSOX2014A) , det kan sagtens opføre sig som et analogt scope.

Prøv at lave en auto set uden noget signal på proben så vil jeg tro at scope tigger hele tiden på støj og dermed ikke "fryser".

Jeg tror ikke at en FW update vil ændre på det du snakker om og jeg tror egentlig heller ikke at Tektronix laver et scope der ikke er funktions dygtigt når de sender det på market så det må være en settings ting der kan ændres.

Prøv et at se om der ikke er nogle review på scopet på youtube og se hvordan de bruger det.

Et sted der er godt for at diskurere måleinstumenter (og meget andet) er på http://www.eevblog.com/ og deres forum https://www.eevblog.com/forum/

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil

 

Offline tarbensen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: HJÆLP til digital scope betjening
« Svar #10 Dato: Marts 20, 2019, 18:25:21 »
Her er yderligere et par forslag til, hvorfor dit skop opfører sig som det gør.
  1. Hvis dit signal er langsomt, så din timebase er fx 0,5 sek./div, tager det oscilloskopet noget tid at have en ny version af signalet klar, selv i Auto-tilstand. Ved så langsomme signaler virker skopet som det skal. Du vil kunne have glæde af Roll tilstand, fordi du her får øjeblikkelig opdatering af, hvad der sker med signalet.
  2. Måske kører du med noget Average under Aquire, dvs. at skopet laver x antal målinger og præsenterer et gennemsnit. I så fald vil det også tage lidt tid, inden signalet forsvinder helt. Der vil så givetvis blive præsenteret en mellemting mellem det tidligere og det nye signal.

 

Offline jar

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 27
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: HJÆLP til digital scope betjening
« Svar #11 Dato: Marts 21, 2019, 15:21:17 »
hej nyfødt
TAk fordine forslag,
1) min TB ligger nornmalt i området 100yS til 1mS og Roll tilstand sker iflg. manualen først efter TB 100ms eller langsommere så det er ikke det.

2) Min indstilling under Aquire er Sample funktionen så der er det heller ikke !.
den er noget svær , en detalje jeg vist ikke fik med ved mit første indlæg: når trigger står til Normal bliver signalet stående "uendeligt" eller til der tilføres nyt signal.

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: HJÆLP til digital scope betjening
« Svar #12 Dato: Marts 21, 2019, 18:47:05 »
Hej  jar

På et analogt scope og sætter triggert til normal og fjerner signal bliver skærmen sort indtil signaler kommer tilbage og overskrider trigger punktet.

På det digitale scop har du det sidste billede stående til der kommer en ny trigger  i normal mode.

Lyder nu egentlig meget normalt

Har du set den youtube video om trigger af dit scop som jeg linkede til tidlige her i tråden?

Opfører dit scop sig som i videoen, eller er det anderledes?

Btw du har også en "Hold Off" justering der "blokere" for ny trigger i en justerbar periode, prøv evt at justere den til 0



 

Offline jar

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 27
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: HJÆLP til digital scope betjening
« Svar #13 Dato: Marts 22, 2019, 09:49:58 »
Hej op-amp
har set på videoen flere gange-mange trigger muligheder-men jeg fandt ikke noget der svarer til det jeg oplever med at signalet bliver "hængende ".
"Hold off" er sat til 500nS (mindste værdi), men ændring til højere ændrer intet.

som du skriver   "På det digitale scop har du det sidste billede stående til der kommer en ny trigger  i normal mode" , ikke det jeg ønsker mig, men det må jeg så lige vænne mig til.

Til dig og Nyfødt el-elsker siger jeg tak for jeres tid og interesse for mit indlæg.
Ha` en god weekend

med venlig hilsen
Jørn
« Senest Redigeret: Marts 22, 2019, 15:34:55 af jar »

 

Offline tarbensen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: HJÆLP til digital scope betjening
« Svar #14 Dato: Marts 25, 2019, 03:11:10 »
Hej Jørn!
Hvis du trykker på "Default setup", tilslutter proben til 1 kHz testsignalet (Probe Comp.) og derefter trykker på Autoset, burde signalet forsvinde forholdsvis hurtigt efter du har fjernet proben igen fra Probe comp. På et analogt skop sker det øjeblikkeligt (sådan opleves det), mens det kan tage en brøkdel af et sekund på et digitalt skop.
    Hvis du holder Autoset-knappen inde i mere end 1,5 sek. aktiveres eller deaktiveres Autorange. Kan det være Autorange, der er langsom? Jeg har aldrig prøvet et skop med autorange.
   Mvh. Jan