Tyvstart, føler til at mærke forbrug ... (Læst 5445x)

Offline racefun.dk

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Tyvstart, føler til at mærke forbrug ...
« Dato: September 11, 2014, 22:40:21 »
Til en tyvstarts funktion på en racerbane, med individuelle strømforsyninger til hvert spor har vi brug for at lave en tyvstarts funktion, hvad kan man bruge for at måle om der er forbrug på strømforsyningen. Og kan den kobles sammen med en funktion der hvis der bruges strøm inden klartsignal så begrænser volt i f.eks. 5 sekunder.

 

Offline Jan

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 138
  • Antal brugbare Indlæg: 40
    • Vis profil
Sv: Tyvstart, føler til at mærke forbrug ...
« Svar #1 Dato: September 12, 2014, 04:48:43 »
Hej Racefun.

Bare en tanke.
Hvis det ikke, er for at straffe ved tyvstart, så er det simpel at lave en Anti-tyvstart.
En fotomodstand eller andet, kobles på klartsignalet, der så
trækker 2 relæer samtidig og der kommer strøm på banen.
Og snyden er pist væk. :)
For at lave et større kredsløb, kræver det flere detaljer.

mvh  Jan

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Tyvstart, føler til at mærke forbrug ...
« Svar #2 Dato: September 12, 2014, 17:22:14 »
Må lige tilføje til dit bud Jan. Hvis det bliver lavet sådan, så kan alle holde deres "speeder" nede end til signalet bliver grønt, og på den måde vil ingen kunne drage nytte af "hurtig response".

Hej Racefun.

Jeg ville mene at du kunne sætte en OP-Amp til at måle på start signalet og på banen(motoren) som så går til fks en 555 timer som kan afbryde strømmen til banen med et relæ.

Det skal virke så når startsignalet er low, så er det motoren som bestemmer om den kan trigge udgangen. og så snart at startsignalet bliver high så kan den aldrig trigge udgangen. Eller omvendt med High/low. Alt efter hvordan det lige er nemmest at bixe sammen :)


Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Tyvstart, føler til at mærke forbrug ...
« Svar #3 Dato: September 15, 2014, 19:56:37 »
Klart at hvis man ikke har strøm på banen før "start" bliver giver er der ingen tyvstart, men så kan man jo heller ikke dømmes for det og så er det jo ikke lige så sjovt.

Sæt en lille modstand ala  0,1 ohm eller noget i den dur i serie med stel til det enkelte spor.
forbind det til en comperator (lm311) som så kan fortælle om der går strøm elller ej og hvis der gør det for tidligt så sænk spændingen til det halve for det spor som har snydt i 5 sec.

Ja det kræver også lidt logic eller cpu eller 555.
Men det var jo kun strømdetektering der blev spurgt til

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: Tyvstart, føler til at mærke forbrug ...
« Svar #4 Dato: September 16, 2014, 17:49:25 »
Hej alle sammen
 Det er meget simpelt at lave
 Hos en af de store løsdels forhandlere køber du nogle reedrør
 Det er små glasrør med to kontakter i , når spolen rundt om den bliver strømførendene , bliver kontaktnerne magnetiske og slutter kontakten
de kommer i forskellige størreleser ,
 En af de værdier der bliver opgivet er v/a , dette er magnetfeltet der skal til at slutte kontakterne og er " antal vindninger * strømmen " , så hvis v/a er er 10 , kan du bruge 5 vindinger ,og kontakten slutter ved 2 ampære , så kan bilerne stadig holde med lys og andet flimmer tændt , men ikke køre
Køre strømmen skal alterså i gennem spolen , kontakten er din indikator for tyvstart

 Tage
       -Jammerbugten


« Senest Redigeret: September 16, 2014, 18:11:40 af Merlin »

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: Tyvstart, føler til at mærke forbrug ...
« Svar #5 Dato: September 16, 2014, 18:02:49 »
                                                                                                EDIT
http://el-supply.dk/?Gid=117&VNr=5702                         
 De fås på Bornholm
 Hvis du kan nøjes med en 10-12 stykker må du få dem af mig imod porto
 jeg købte dem engang til at lave en tankmåler til min båd af
 men jeg advare dig at arbejde med dem er som at pille et æg ud af en blok beton , de er meget skrøbelige
 Fordelen ved at lave det på denne måde er at du måler strømmen potentieltfrit , det er smart fordi om et team kører med DC og et andet andet AC eller ( og jeg ved ikke en skid om racerbaner ) om der bliver kommunikeret med en regulator i bilen med overlejret hf er lige meget
følerne kan ikke " se " hinanden og hver tram kan sende hvad de har lyst til igennem føleren , bare strømmen ikke er over max værdien
 
« Senest Redigeret: September 16, 2014, 18:37:05 af Merlin »