mobiloplader til cykel (Læst 5147x)

Offline Anton

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
mobiloplader til cykel
« Dato: Februar 23, 2011, 14:46:00 »
Hej derude
Jeg har set en del mobilopladere til cykler på nettet, baseret på en god gammel dynamo der klikker ind på hjulet. Jeg vil forsøge at bygge en selv, men har ingen elektronikerfaring. Nogen der kunne tænke sig at byde ind med et par tips?

www.econvergence.net/cyclech.htm]www.econvergence.net/cyclech.htm]www.econvergence.net/cyclech.htm


"Easily clips onto any bicycle. Has a USB port (just like on your PC). As you ride your bicycle your device will run and charge! Has a voltage regulator to ensure that your device is never damaged no matter how fast you are riding your bicycle. Produces up to 10 watts which is far more than most devices will ever need. USB version will power and charge any device that plugs into a USB port like you have on your PC or laptop."
« Senest Redigeret: Februar 23, 2011, 14:50:51 af Anton »

 

Offline anderserlkker

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 114
  • Antal brugbare Indlæg: 20
    • Vis profil
Sv: mobiloplader til cykel
« Svar #1 Dato: Oktober 04, 2011, 21:02:05 »
En dynamo har en gennemsnitlig udgang på 6 volt, men da den ikke pumper ret mange ampere ud, tror jeg godt du bare du kan lodde din USB hub på ( Den røde og Sorte ledning). Men husk en adapter fra AC til DC.
Mvh Anders 8)

 

Offline Henrik R

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 21
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: mobiloplader til cykel
« Svar #2 Dato: November 04, 2011, 23:01:37 »
Jeg ville nok bruge en lille brokobling, en kondensator og en LM7805, så har du en fin spænding på 5Vdc
 

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: mobiloplader til cykel
« Svar #3 Dato: November 05, 2011, 01:25:51 »
Jeg ville nok bruge en lille brokobling, en kondensator og en LM7805, så har du en fin spænding på 5Vdc

En 7805 skal bruge minimum 7V for at give 5V.
Selv en LD1117-50, som giver 5V skal bruge 6.5V.
Brokoblingen spiser 0.7V, så dynamoens spænding er så nødt til at komme op på minimum 7.2V før der er fuld 5V på.

Man vil kunne bruge en DC-DC step-up converter, men så skal man lige vide hvordan de forskellige komponenter beregnes.
Se evt. MC34063.
Jeg er ikke selv kommet dertil endnu, så jeg vil ikke kunne hjælpe dig på dette område.
Der står dog en del information om beregning i databladet.

Men i stedet for at bruge en DC-DC converter, vil en langt simplere løsning (og bestemt billigere) være, at sætte en 1.3W eller 5W zener på 5.1V direkte fra minus til plus (med andre ord: parallel-forbundet) - da der også er en lille smule spændingsfald (og modstand) i ledningen, burde zeneren ikke krudte af.
Du kan se om zeneren vender rigtigt, hvis der er 5V eller under, og spændingen aldrig kommer op på fx. 5.5V eller mere.
Lidt nemmere forklaret: Den sorte markering bør være sat til plus og den anden ende bør være sat til minus.

Prøv ad og se hvad spændingen ligger på når du kører normalt og kører "godt til". -Prøv også at checke at den nævnte zener ikke futter af, ved at køre tests med den på nogle lange ture, inden du sætter den til at lade noget op.

Du kan få billige zener-dioder hos PC-Elektronik - de koster et par kroner hos ham (eller hvis du er heldig at bo i nærheden af en elektronik-shop, fx. El-Supply, AJ-Data, Brinck/Elextra, Hallenslev Radio/TV).
« Senest Redigeret: November 05, 2011, 01:35:01 af pacman »