hjælp til 12v ladning af bilbatteri (Læst 3183x)

Offline Mathisjensen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
hjælp til 12v ladning af bilbatteri
« Dato: November 03, 2014, 16:23:00 »
Hej.
Nogle kammerater og jeg har bygget et festivalanlæg, og er nu blevet enige om at vi vil kunne sætte 230v til den, så vi kan bruge en ordentlig forstærker. (det køre normalt på et 12v 245ah batteri)

Men i den anledning tænkte jeg at vi kunne sætte en 12v strømforsygning på til at trække alt vores 12v når vi spiller gennem 230v, der er lidt lys og noget forskelligt gejl på den.
 
Det store spørgsmål er nu om hvis jeg køber en 12V 30A Power Supply, (noget ligende den her: http://www.dx.com/p/bty-12v-30a-power-supply-silver-110-220v-330286#.VFebn_mG-Yg)
kan man så få en lade regulator der kan lade på mit 12v batteri, og automatisk slår fra når det er fuld opladt, eller bare skruer ned så den bare virker som vedligeholdelses lader?
Og i så fald hvad skal det være for en?

Hilsen "camp de fulde sømænd"

P.S Hvis nogen er nysgerrige, er der vedhæftet et billede af anlægget.

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: hjælp til 12v ladning af bilbatteri
« Svar #1 Dato: November 05, 2014, 21:32:53 »
Hej Mathis,

en oplader til bilbatteri er en strømforsygning mit 14V udgangsspænding (min 13.8V, max 14.4V) og en strømbegrænser. Jeg ikke kan finde et datablat med mere information.
- Er det muligt at justere spændingen fra 12V til 14V?
- Har den en  strømbegrænsning?

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: hjælp til 12v ladning af bilbatteri
« Svar #2 Dato: November 06, 2014, 13:57:55 »
hey

jeg forstår ikke rigtigt hvorfor i vil have et batteri hvis i har adgang til lysnettet ? er det fordi jeres båd er mobil ?

men uanset hvad så tror ikke man kan købe sig til en lader der slår sig helt fra batteriet når det er opladt.

som Gerd siger så kunne man måske købe en DC/DC omformer der kunne lave jeres 12V om til f.eks. 15-16V hvor efter man laver en simpel regulering til 14V med en overvågning så når batteriet er ladt op vil den koble sig fra batteriet via et relæ som så samtidig slutter jeres 12Vs ting til batteriet eller det kunne man også lave en knap der manuelt gjorde.

MVH