Frequency divider (Læst 2934x)

Offline FreDe

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Frequency divider
« Dato: Juni 13, 2014, 16:46:41 »
Hej alle

Jeg er i gang med at halvere en frekvens som bliver sendt fra en 12 V sensor. Sensoren er en såkaldt "crankshaft position sensor" og sender et signal ved 5 V når systemet er i gang, og når sensoren bliver aktiveret falder spændingen til 0 V. Dette sker mange gange og der er derved tale om en form for frekvens. Denne ønsker jeg at halvere, hvortil jeg har kigget på en 4024-chip.

Jeg har koblet chippen op som vist på det vedhæftede billede, men jeg har dog problemer med at få det ønskede resultat.

For det første kan jeg kun måle 0 V på Q1 selvom der bliver sendt signal med sensoren. For det andet skal jeg have reguleret spændingen ned til 5 V på output-benet, hvilket jeg ikke ved hvordan skal gøres.

Håber I kan give nogle råd til hvad jeg bør gøre for at løse problemet.

Mvh Frederik

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Frequency divider
« Svar #1 Dato: Juni 13, 2014, 18:36:17 »
Hej Frederik
C-MOS skifter ved halv forsynings spænding på en indgang.
Prøv at sætte en 7805 på de 12v og forsyn 4024 med 5 volt og se om det så ikke virker. (husk en kondensator til afkobling)
Ved 12V forsyning kommer der jo også 12v ud på en udgang og det ønsker du jo ikke.
Det er fint at reset MR(pin2) er lagt til 0V
Du skal tage output på den første flipflop Q0 (pin12) og ikke Q1(pin11) ellers deler den med  4

Vh. Jakobsen

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Frequency divider
« Svar #2 Dato: Juni 13, 2014, 18:45:54 »
Citér
C-MOS skifter ved halv forsynings spænding på en indgang.
Prøv at sætte en 7805 på de 12v og forsyn 4024 med 5 volt og se om det så ikke virker. (husk en kondensator til afkobling)
Ved 12V forsyning kommer der jo også 12v ud på en udgang og det ønsker du jo ikke.
Det er fint at reset MR(pin2) er lagt til 0V
Du skal tage output på den første flipflop Q0 (pin12) og ikke Q1(pin11) ellers deler den med  4

   

 

Offline FreDe

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Frequency divider
« Svar #3 Dato: Juni 13, 2014, 21:08:21 »
Hej

Tak for svarene! Jeg har nu gjort som du beskrev og det lader til at køre som det skal nu.

Jeg havde ikke tænkt over at sætte en 7805 på de 12 V, så selve chippen får 5 V, så tak for det.

Mvh