12V gløderør, højere temperatur (Læst 4935x)

Offline Congame

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
12V gløderør, højere temperatur
« Dato: Februar 28, 2019, 20:43:46 »
Hej Allesammen,

Jeg har gang i et lille projekt hvor en af komponenter er et 12V gløderør (forvarmer) fra en traktor,

Jeg har brug for hjælp til hvordan jeg opnår højere temperatur end det jeg måler du.

Jeg ønsker at strømkilden er en 230v strømforsyning og har prøvet med en 12V 5A, men der er ligesom ikke rigtigt nok “juice”...
Temperaturen når kun op på omkring 50-60 grader, men jeg skal bruge mellem 150-190 grader med mulighed for at justere den.

På forhånd tak

Søren

 

Offline dani8303

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 63
  • Antal brugbare Indlæg: 9
  • ESP8266, Linux server, PHP, JS, så spiller det.
    • Vis profil
    • Egen side til styring, energi mm. tag et kig :-)
Sv: 12V gløderør, højere temperatur
« Svar #1 Dato: Februar 28, 2019, 22:07:07 »
Hej
Hvad skal gløderøret varme op? Umildbart burde du let kunne opnå en højere temperatur, ved at tilføre højere spænding. Har du prøvet med 24v eller 36v?
Hilsen Daniel

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: 12V gløderør, højere temperatur
« Svar #2 Dato: Februar 28, 2019, 22:24:23 »
Flere ampere!!  ;)
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline Congame

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: 12V gløderør, højere temperatur
« Svar #3 Dato: Marts 01, 2019, 09:02:24 »
@dani8303
Jeg skal bruge det til en lille dieselmotor som skal starte og stoppe flere gange i løbet af dagen i et meget koldt miljø, så jeg skal ha lavet et system hvor olien cirkulere og bliver holdt på en vis temperatur, så det ikke er for hårdt for motoren at starte hver gang.
Tænker du bare at øge volt er vejen frem? Hvor gløderøret normalt bliver brugt, på en traktor, er det jo 12v men selvfølgelig med flere ampere til rådighed...

@Jesper_Munkholm
Jeg syntes bare ikke jeg kan finde nogle 12v strømforsyninger der giver særligt mange ampere... Det skal siges at jeg forsøger at lave det med hvad jeg lige har liggende af dele, men kan selvfølgelig blive nødt til at skulle ud og investerer i nye.
« Senest Redigeret: Marts 01, 2019, 09:04:31 af Congame »

 

Offline dani8303

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 63
  • Antal brugbare Indlæg: 9
  • ESP8266, Linux server, PHP, JS, så spiller det.
    • Vis profil
    • Egen side til styring, energi mm. tag et kig :-)
Sv: 12V gløderør, højere temperatur
« Svar #4 Dato: Marts 01, 2019, 15:07:06 »
Du skal huske at strømmen afhænger af spændingen, da ohms lov siger at R = U/I. Forsimplet betyder det at hvis du fordobler spændingen, så fordobler du også strømmen. Helt så simpelt er det dog ikke. Når gløderøret bliver varmere stiger modstanden, hvorved strømmen vil falde. Derfor vil du også se gløderøret bruge mest strøm når det er koldt. Lad os antage at gløderøret bruger 5A(rent gætteri) ved 12V når det er koldt (0 grader). Det er altså lige meget om din strømforsyning kan levere 6A eller 100A, fordi gløderøret bruger stadig kun 5A. Modstanden i kold tilstand ville da være 12V/5A =  2,4ohm. Din effekt(og dermed varme) du afsætter i gløderøret ville da være 12V x 5A = 60W.

Satte du nu 24V på i stedet ville strømmen da blive I = 24V / 2,4ohm = 10A. Altså dobbelt spænding giver dobbelt strøm. Din effekt ville da blive 24V x 10A = 240W. Dobbelt spænding giver altså 4 gange så meget effekt(varme per tid).

Har du overvejet en anden varmekilde, da gløderøret varmer meget på en lille overflade. Du kunne jo vikle en lang tynd ledningen om et olierør med cirkulation.

På din 12V forsyning, hvad er spændingen når gløderøret er tilsluttet? Hvis det er 12V når gløderøret er tilsluttet, så får du ikke en skid ud af at købe en 12V forsyning der kan levere flere ampere.