Varmeblæser til Carport, men.... (Læst 5775x)

Offline Nichlas

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Varmeblæser til Carport, men....
« Dato: Februar 18, 2016, 21:08:35 »
Hej alle.

Jeg står med et problem. Jeg har en har en lukket carport med elport i, som bliver brugt som lager til Diskotek's udstyr. Det kan jo godt blive noget koldt her om vinteren, og udstyret skal helst ikke under 10°C. Derfor har jeg købt en el varmeblæser. Men den skal jo ikke bare køre hele tiden, da det koster alt for meget.

Det jeg ønsker er at rummet bliver holdt på 10 °C af varmeblæseren. Så jeg tænker der skal en temperaturmåler til en eltavle eller sådan noget. MEN..... Så ønsker jeg også at der skal være en magnet sensor på porten, så at hvis porten ikke er lukket køre varmeblæseren slet ikke.


Mit spørgsmål går så på:
Hvad for en temperaturmåler skal jeg købe?
Hvad for en magnet sensor skal jeg købe?
Hvordan skal det hele sættes sammen?

Ser meget frem til at høre fra jer. :D

Mvh
Nichlas

 

Offline gsborn

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 50
  • Antal brugbare Indlæg: 7
  • nybegynder + Gør tingene for sjov, interesse, leg
    • Vis profil
Sv: Varmeblæser til Carport, men....
« Svar #1 Dato: Februar 19, 2016, 07:44:22 »
Hej Nichlas,
en lysføler tæt ved porten vil nok være nemmer, når porten er lukket er det mørkt i carport.
Har sådan en varmeblæser ikke en indbygget temperaturmåler ?
Så kunne man reducer komponter til en lysføler som styr et relay til start af varmeblæseren.
Håber at mit indlæg hjælper dig videre.

Med venlig hilsen
Gregor
nybegynder +
Gør tingene for sjov, interesse, leg
Mine svar er kun ud fra min egen videnstand som begynder og google.

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline Fnugrullen

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Varmeblæser til Carport, men....
« Svar #3 Dato: April 04, 2016, 12:23:04 »
Arduino, thermistor (Evt. 2-4 fordelt i rummet, så gennemsnitsværdien bliver fundet) og så et simpelt relæ på 10-16A.
I princippet er det jo bare et PID loop.
Til porten, ville jeg blot lime en lille stærk magnet fast på den, og så bruge en hall effect sensor eller reed sensor.

Derudover ville jeg også installere en fugtsensor, en røgalarm, og et webkamera,.. det hele kunne sendes via PHP til en hjemmeside, som du kunne tjekke via din telefon, hvor både sensor værdier og live billeder kunne give dig tryghed i sjælen. Både imod brand, kulde, fugt og tyveri..
Derudover kunne du også få en 'advarsels sms' hvis port blev åben, eller anden regel blev brudt.

(Skod idé.. Hvad så når lyset er slukket?)... Ja, så ville jeg fjerne IR filteret i webcam, og lodde et par IR led diode spots, som blev aktiveret hver gang jeg 'loggede på siden', så jeg kunne se rummet alligevel.....  ;D

Liste:
Arduino
Thermistors
Relæ
NPN transistor til at styre relæ
Fugtsensor
Hall effect sensor
Magnet
Webcam
Wifi-shield
IR lysdioder
Prototype prints
Ledninger
Lidt modstande
Project Box
5v usb 230v adapter
Lidt snubber kondensator / modstand

Generelt.. 'lidt småting'.. Men lyder som et hyggeligt projekt.. skriv når du har lavet det....  ;D
« Senest Redigeret: April 04, 2016, 12:25:33 af Fnugrullen »