Solid State Relæ (Læst 17929x)

Offline Mejlby

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 35
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Solid State Relæ
« Dato: Juli 31, 2010, 19:49:25 »
Først vil jeg sige, at det er en super ide med Dansk elektronik Forum ....jeg håber at der er mange der finder frem til sitet.

Og så til emnet: Jeg har lavet en rugemaskine med timer, temperatur styrring, tidsintavaller for vending af æg osv. MEN jeg bruget et eletronisk 10A relæ og da temperaturstyrringen er meget præcis så "klikker" relæet hele tiden. Nu vil jeg anvende et Solid State Relæ - og har et af typen: Sharp S202S02. Jeg mente at jeg blot på pin + og - skulle tilslutte 5V ...men INTET sker !! ....er der nogen der har svaret på dette ?

Mange hilsner
Mejlby
« Senest Redigeret: Juli 31, 2010, 19:52:19 af Mejlby »

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Solid State Relæ
« Svar #1 Dato: August 01, 2010, 12:00:29 »
Hej Mejlby.

Tak for rosen og velkommen til.

Jeg går ud fra det er klik lyden du bliver idiot af?  ;D

Jeg har kigget lidt på dit solid state relæ, kan det passe at det er dette http://sharp-world.com/products/device/lineup/data/pdf/datasheet/s102s02_e.pdf ?

Prøv at sæt spænding på det ene output ben og så en modstand på det andet og mål om der løber en strøm der, når du sætter spænding på dit + og - ben.
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Mejlby

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 35
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Solid State Relæ
« Svar #2 Dato: August 01, 2010, 16:36:27 »
Ja ...det er dette Solid State relæ
Jeg har prøvet dette ....men der er ingen spænding der løber igennem.

Iøvrig kan jeg fortælle dig, at jeg har lavet en anonnce på Facebook med henvisning til hjemmesiden - jeg lader den løbe 1 måned og har sat et budget på 1.500,- ( ca. 6 kr. pr. klik ) så ser vi om det sætter gang i din gode ide....ER DET OK ?

Alle gode hilsen Tonny

Du må gerne sende mig en mail på: tm@tgmconsult.dk ....så kan vi drøfte det.

DETTE ER EN KOPI AF ANNONCEN....jeg ved ikke lige hvor hvordan det virker ...men jeg tror den venter godkendelse !!
Alle kampagner »
Opret en annonceKampagne: Mine Annoncer.Kampagnenavn
Mine Annoncer rediger
     
Kørselsstatus
 Aktiv rediger.AktivSat i beroSlettet     
Dagligt budget
DKK 40,00 rediger
     
Varighed Copenhagen Time
8/1/2010 8:04 am – 8/31/2010 8:00 amrediger
   
Søn man tirs ons tors. Fre Lør
 
kl..til   
Søn man tirs ons tors. Fre Lør
 
kl..Ingen slutdato.Livstidsstatistik7/25/2010 – 8/1/2010   
Søn man tirs ons tors. Fre Lør
 
.til   
Søn man tirs ons tors. Fre Lør
 
.Ingen slutdatoVælg rækker der skal redigeresGemAnnullerEksporter rapport (.csv)1 resultat.   Annoncenavn: Status Sidst opdateret Bud Type Klik Visninger CTR (Click Through Rate - gennemkliksrate) (%) Gennemsnitlig CPC  Gennemsnitlig CPM Forbrug
  NY Dansk Elektronik Forum       
 
Afventer gennemsyn
.Afventer gennemsynSlettet     
 01-08-2010 DKK 6,63
     
 Pris pr. klik (CPC) 0 0 0.000% DKK 0,00 DKK 0,00 DKK 0,00
    I alt         0 0 0.000% DKK 0,00   DKK 0,00

Vis slettede annoncer Skjul slettede annoncer ..1 resultat.

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Solid State Relæ
« Svar #3 Dato: August 01, 2010, 19:04:10 »
Det lyder som et kanon godt initiativ, grunden til at jeg ikke rigtigt har lavet nogle annoncer for siden endnu, er fordi jeg stadigvæk arbejder på at få alle siderne færdige først, men desværre halter det lidt, når jeg et arbejde og min lille knægt på 4 mdr som også skal passes   ;D

jeg læste lige lidt videre i databladet, og det ser ud til at den kun skal havde 1.2v og max 1.4v(side 4), så måske er det blevet brændt af, med mindre der er en modstand ibygget i det, det kan jeg ikke rigtig se om der er eller ej, hvis du læser på side 9 på den pdf fil jeg linkede til før, så kan du se standard opsætningen("Standard Circiut") og der ser det ud til at der skal en modstand på før input.

Jeg sender lige en mail sener på aftenen.

Må jeg forresten høre hvordan du fandt sitet? :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Mejlby

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 35
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Solid State Relæ
« Svar #4 Dato: August 01, 2010, 19:04:38 »
Dette er teksten i annonsen:

NY Dansk Elektronik Forum.

Ny website for elektronik interesseret. Del dine erfaringer med andre - få inspiration til spænde projekter - vi håber på mange bruger

.......og så er der et link til dit website ""

hilsen Tonny Mejlby

 

Offline Mejlby

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 35
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Solid State Relæ
« Svar #5 Dato: August 01, 2010, 19:19:14 »
Med alt det arbejdet du allerede har gjort syntes jeg at jeg ville gøre lidt for dig og alle dem jeg har ser efterlyse en dansk side for elektronik intereseret. Jeg kan faktisk ikke huske hviordan jeg havnede på side ....desværre.

JA...det er nok muligt at jeg har fået brændt den af ..såvidt jeg ved virker den som en form for optokobler der reagere ved ultralys ...er det ikke korrekt ? Jeg vil prøve at læse lidt mere på databladet ......tak for hjælpen ....vi tales ved.

Men venlig hilsen

Tonny




 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Solid State Relæ
« Svar #6 Dato: August 01, 2010, 20:07:04 »
Den fungere enlig meget simplet, når du sætter spænding til den, så lyser en infrarød diode på en photocelle, som så fungere som et relæ, jeg har set et par stykker ude på arbejdet, vi bruger dem fordi de er meget hurtigere end et alm relæ :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Solid State Relæ
« Svar #7 Dato: August 10, 2010, 19:00:55 »
Hey.. Nu har jeg fundet ud af hvordan de virker   ;D

De fungere således at det kun tager i mod impulser før de skifter.. så hver gang der kommer et impuls så skifter den tilstand  ;)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Mejlby

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 35
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Solid State Relæ
« Svar #8 Dato: August 13, 2010, 17:40:57 »
Okay ...det vil jeg prøve
I går købte jeg 2 nye Solid State relæer og vil forsøge her i weekenden.

Som jeg fortalte ville jeg udskifte det elektroniske relæ som sider i den styrring som jeg lavede til en af mine venners rugemaskine. Relæet styrre varmen og da den regulere indenfor 0,2 grader så klikker relæet for hver 2-3 minutter og det er TRÆLS at høre på.

Nu vil han også gerne se på et display hvor mange gange æggene vender i døgnet - og jeg har netop lavet en sådan udvidelse. Den består ganske simpelt af 2 stk 7-segment Display og 2 stk. CD4026 og 3-4 modstande. I styrringen sidder der en timer som tænder og slukker et relæ som får motoren til at dreje nogle valser rundt som æggene ligger på. Timeren er en 555 og på pin 3 kan man så tilslutte displayet.  Det er nu meget sjovt når det virker !!!

Hilsen

Tonny

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Solid State Relæ
« Svar #9 Dato: August 13, 2010, 17:54:13 »
Du må endelig sige til når det kommer til at virke, måske smide et diagram op over det, så vi kan smide det i diagram databasen :)

Du kan nok ikke bare skifte det helt ud med relæet, da dit ssr fungere som en flipflop.  ;)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Mejlby

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 35
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Solid State Relæ
« Svar #10 Dato: August 13, 2010, 17:59:48 »
NEJ det er nok muligt at jeg skal bruge en Flip-Flop 4013 hvis Solid State relæet kun skal have en inpuls - og ikke konstant spænding - det må komme an på en prøve

Hilsen

Tonny

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Solid State Relæ
« Svar #11 Dato: August 13, 2010, 23:06:14 »
Man må sige at din annonce har givet pote, her er statistikken over forummet siden det blev oprettet tilbage i februar.


Det samlede antal besøgende i juli, er det samme tal som det antal besøgende der allerede er kommet i august.  ;)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Mejlby

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 35
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Solid State Relæ
« Svar #12 Dato: August 16, 2010, 20:19:36 »
Hej Morten

Det virker faktisk meget simpelt. Jeg købte 2 nye Solid State relæer og begge virkede så snart jeg havde sat spænding på. Det ene Solid State relæ var stemplet 5 volt - jeg startede med 3 volt og en 220 V pære lyste. Da jeg nærmere mig 5 volt så brændte det af. Det andet relæ var stemplet 3,5 V til 8 volt og det kørte fint på 5 volt. Da jeg på Datasheet kunne se at relæet max kunne tåle 50mA -valgte jeg en spænding på 12 V og satte en for modstand på 600 ohm hvilke giver 20mA ......det virkede som det skulle. Styrringen jeg har lavet til den rugemaskine jeg fortalte dig om kører på 12V - derfor ville jeg bruge 12V uden at skulle tilføje en spændingsregulator.

Iøvrigt ved jeg ikke hvordan man lægger diagrammer ind på " Dit Projekt " - jeg forsøgte da Kennet efterlyste et blinkende led !!! men det endte som en vedhæftede fil

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Solid State Relæ
« Svar #13 Dato: August 16, 2010, 20:59:01 »
Ah jamen det var jo godt så  :D

Så de virker ved signal eller konstant spænding?

Ja, det med diagrammerne, skal jeg lige ha set på, om jeg kan lave så alm bruger kan få rettigheder til at oploade billeder. Ellers må jeg ligge en guide op til alternative metoder  ;)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Mejlby

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 35
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Solid State Relæ
« Svar #14 Dato: August 16, 2010, 21:07:52 »
Det virker ved konstant spænding .....så snart du bryder spændingen så slukker lampen