Lys til racerbane biler (Læst 8317x)

Offline Lindbaum

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Lys til racerbane biler
« Dato: December 18, 2011, 21:25:07 »
Hej

Jeg nørder lidt med SCX racerbane sammen med nogle kolleger og venner. Normalt er det sådan, at bilernes lygter får strøm fra skinnerne, men mange af mine biler er bygget om, så der er ikke plads til det normale lys.

Derfor vil jeg rigtigt gerne lave et særskilt lysnet i bilen. Jeg forestiller mig at bruge følgende:

CR2032 3v knapbatteri med holder
4 hvide LED's til forlys (Hvid - 5800mcd - 30° - 3mm - Superbright )
2 gullige LED's til tågeforlys (Gul - 770mcd - 85-100° - 5mm - Superbright)
2 røde LED's til baglys (Rød - 3000mcd - 30° - 3mm - Superbright)

Ved godt det er småpinligt, men jeg kan ikke huske hvordan jeg skal forbinde dem - skal der ikke en modstand på anoden ?

Er der en venlig sjæl som kan lave et diagram ?
Hvor længe skal jeg forvente at der er strøm på batteriet - timer ?

Hilsen Flemming


 

Offline mads husted

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 32
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Lys til racerbane biler
« Svar #1 Dato: December 28, 2011, 16:12:29 »

Løsning 1.

Du skal lige vide hvad spænding hver LED skal have, for gule LED skal ikke have nær så meget som hvide LED skal.
Og dine led må max få 20mA ellers brænder de ud over tid. Og lad os sige din hvide led skal bruge 2.8V

For at finde den modstand du skal bruge for den hvide led gør du sådan. R=U/I = R= (3V-2.8V)/0.02A = 10Ohm
Du skal bruge en modstand for hver led som sættes i serie med din led, modstanden og leden sættes parallel over dit batteri. (Om det er på anoden eller katoden modstanden er lige fedt)

For at vide hvor længe dit batteri holder skal du vide hvor mange mA dit batteri er på og hvis du sætter dine 8 led til at køre med max 20mA, så bliver dit forbrug sådan.
I total = I1+I2+I3+I4+I5+I6+I7+I8 = 0.02A+0.02A+0.02A+0.02A+0.02A+0.02A+0.02A+0.02A = 0.16A

Tag dit batteris mA tal og del med 0.16A og du har din leve tid.

Løsning 2
Du behøver ikke et batteri du kan jo tage strømen fra skinnerne, dog vil de ikke lyse når bilen holder stille.

Ved ikke om det hjalp dig lidt eller du blev mere forvirret.

//mads

 

Offline Lindbaum

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Lys til racerbane biler
« Svar #2 Dato: December 28, 2011, 18:17:08 »
Hej

Tak for løsningsmodellerne ...

Jeg har imellemtiden eksperimenteret lidt med løsning 1, men det viser sig, at der i knap cell batterier, er for stor indre modstand. Det gør, at så snart jeg tilslutter alle LED's, falder spændingen over batteriet til 2,42v (det er et 3v batteri). Nu er det så min elektronik viden ikke rækker længere ...

Kan man sætte flere knap cell i serie eller på anden måde sørge for der er strøm / spænding nok ... eller skal jeg finde nogle andre LED's ??

De hvide LED's jeg har, skal der vist ikke formodstand på, da de er til 3v.

/Flemming

 

Offline mads husted

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 32
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Lys til racerbane biler
« Svar #3 Dato: Januar 08, 2012, 21:00:58 »
Det rigtigt med den indre modstand det fik jeg ikke lige tænkt over, men spændingen falder fordi batteriet ikke kan lavere den strøm der skal til.
Nu ved jeg ikke hvor kraftige dine knap cell batterier er, og hvor meget plads du har i din bil, men du kunne overveje at prøve med et batteri til mobiltelefoner...

Link http://www.batteribyen.dk/mobil-batterier/batterier/uoriginale/acer/acer-liquid-batteri-ikke-original-5187

Dette er et Li-ION så du kan faktisk lave det sådan at du lader på batteriet når der er strøm i skinnen, spænding er 3.7V så det kan vist løses med lidt modstande og når den har en kapacitet på 1500mAh så skulle der ikke være noget problem...

Du har helt ret behøver ikke formmodstand til din hvide LED...

//Mads 

 

Offline Lindbaum

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Lys til racerbane biler
« Svar #4 Dato: Januar 08, 2012, 21:22:54 »
Pladsen er desværre meget begrænset, så det batteri der er linket til, kan desværre ikke være der.

Jeg har fundet et sted hvor de sælger færdige lyskits til 1:32 racerbiler, så sådan et har jeg bestilt. Så må jeg splitte det af for at se hvordan de har gjort ... når jeg nu ikke selv kan finde løsningen :-)

Skriver lige når jeg har modtaget det ....

http://www.132slotcar.us/store/product_info.php?products_id=5498

Forresten - hvordan kan det være at udvalget i hvide LED er så begrænset ? Jeg kan finde røde, grønne, gule, orange og blå i alle mulige afskygninger og størrelser, mens hvide kun findes i 3mm og SMD ...

/Flemming

 

Offline mads husted

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 32
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Lys til racerbane biler
« Svar #5 Dato: Januar 10, 2012, 18:11:48 »
Det var surt at der ikke var plads...

Ja det kan jeg ikke svare dig på, men jeg køber LED hos www.led1.de de skal nok have det du vil have...

//mads

 

Offline Lindbaum

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Lys til racerbane biler
« Svar #6 Dato: Januar 17, 2012, 22:20:47 »
Hej

Så har jeg modtaget det færdigtlavede kit. Jeg kan se der sidder et par modstande på og noget jeg tror er dioder ... teksten på dem hedder 1Ft39 ... ??

De tal der kan ses på modstandene - er det deres værdig eller ??

/Flemming

PS: Tydeligere billede kan fremsendes - det må desværre ikke smides på side da der er max 128Kb
« Senest Redigeret: Januar 17, 2012, 22:23:57 af Lindbaum »

 

Offline mads husted

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 32
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Lys til racerbane biler
« Svar #7 Dato: Februar 02, 2012, 21:14:45 »
Hej Flemming...

1Ft39 er et nummer som man så kan slå op for at finde du af hvilke data den har.

//mads

 

Offline smølf

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 59
  • Antal brugbare Indlæg: 0
  • Elektronik er ikke et fag - det er en livstil
    • Vis profil
Sv: Lys til racerbane biler
« Svar #8 Dato: April 10, 2012, 23:13:16 »
1ft39 er et batch nummer så producenten kan skille den ene produktion fra den anden, det har intet med hvilken dims det er.

Men hemligheden i dit sæt ligger i at det er et lidt større batteri der er brugt.

Hvis du en dag selv vil lave et sæt igen, så sæt flere batterier i serie, så du har 6 eller 9v at gøre godt med.På den måde kan du sætte flere dioder i serie og derved nedbringe dit samlede strømforbrug.

 

Offline racefun.dk

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Lys til racerbane biler
« Svar #9 Dato: April 20, 2012, 18:03:20 »
Du har ikke overvejet at bruge et kit der er lavet til formålet?
som f.eks.: http://www.slotworld.dk/shop/lyskit2.htm
der kan du også finde diagrammer over hvordan de er lavet

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Lys til racerbane biler
« Svar #10 Dato: April 20, 2012, 19:37:04 »
1FT39 er en

1F: BC847 (NXP)
t: made in Malaysia
39: batch nummer så producenten

elektronik.googlecode.com/files/SMD_Catalog222.pdf
http://www.s-manuals.com/smd-files/pdf/b/bc847,_bc547_series_n.pdf