En højtaler, to kanaler med pot. meter? How (Læst 4503x)

Offline Palm

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
En højtaler, to kanaler med pot. meter? How
« Dato: September 12, 2016, 19:03:58 »
Hej!

Jeg har en lille transportabel højtaler som jeg lavede for et par år siden, nu renoverer jeg den da den efterhånden trænger.

Nedenfor et meget simpelt diagram:


1. Tidligere har højtaleren kun kørt på den ene kanal, hvilket resulterede i at der i nogen stereoafspilninger manglede lyd. Kan jeg sætte én og samme højtaler til begge kanaler som vist i diagrammet?

2. I diagrammet har jeg vist hvordan pot. meteret tidligere var forbundet, da højtaleren kun kørte på højre kanal, hvordan skal pot. meteret tilsluttes hvis jeg gerne vil regulere lydstyrken over både højre og venstre kanal?

3. Højtaleren er på 5W og drives af en XH-M179 Class D DAC med 2x 3W output, 5V input. Jeg vil gerne være i stand til at smide en powerbank ind i kabinettet, og så på den måde have den til at køre på batteri, men 'desværre' bruger den simpelthen så lidt strøm, at ingen af de tre powerbanks jeg har prøvet, sender strøm når jeg slutter dem til højtalersystemet. Alle powerbanks er testet OK med andre enheder, og kablet til min højtaler er også OK. Kan det løses ved at smide en modstand på? Hvor stor ville sådan en modstand skulle være hvis jeg ville f.eks. gerne vil se et minimumsforbrug på 500 mAh?


Håber i kan hjælpe mig lidt på vej :-)
På forhånd tak,
Mvh. Frederik

 

Offline microtec

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 27
    • Vis profil
    • PicoScope PC-baserede oscilloskoper
Sv: En højtaler, to kanaler med pot. meter? How
« Svar #1 Dato: September 13, 2016, 22:47:01 »
Nej, du kan ikke bare forbinde forstærkerens 2 højttalerudgange sammen, så risikere du at brænde udgangstrinnet i forstærkeren af.

PS: Din tegning ser noget underlig ud. Normalt er udgangen "spidsen" på forstærker-symbolet.
Dansk importør af PicoScope PC-baserede oscilloskoper og Lascar dataloggere.
http://www.microtec.dk

 

Offline Urtapott

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 22
  • Antal brugbare Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: En højtaler, to kanaler med pot. meter? How
« Svar #2 Dato: September 14, 2016, 22:34:56 »
1. Nej, men nogle forstærkere understøtter bridgeing for at samle to outputs til en. Se datablad

2. dual gang potentiometer(ebay)

3. Lyder usandsynligt at en powerbank ikke fungerer uden tilstrækkelig belastning. Hvordan er den forbundet?
Hej :)

 

Offline Erwin

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 16
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: En højtaler, to kanaler med pot. meter? How
« Svar #3 Dato: September 23, 2016, 07:07:01 »
Hvorfor summerer du ikke indgangssignalet vha 2 stk 2k2 modstande? Der er ingen grund til at gøre opgaven mere besværlig end højest nødvendig :-)
Du kan ikke trække mere end 3W ved 5V ud af forstækeren uanset hvilke andre tiltag du gør. Den kører brokoblet :-)