Erfaring med panalizing ? (Læst 4648x)

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 257
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Erfaring med panalizing ?
« Dato: December 09, 2013, 11:05:55 »
hey

sidder og er igang med et projekt med nogen ws2812b digi leds hvor jeg har kommet frem til at jeg nok have lavet et eller andet lille print til 1 diode så det er lettere og lodde på når man har monteret dioden( skal nok ligge projektet op når vi bliver færdig ).

men i alt skal jeg bruge 216 af disse print, derfor bliver jeg nød til at lave en "panelizing" :) og derfor skal jo have klippet dem ud, men hvis jeg bruger et prototype selskab som iteadstudio ja så skal man jo selv klippe de enkelte print ud.

her er så mit spørgsmål, er der nogen der har erfaring med den slags ? hvis jeg køber sådan en her

http://www.linds.dk/skaeremaskine-dahle-533-skaerelaengde-320-m.aspx

er den god nok ? eller skal man helt holde sig fra at skære print ud ? i så fald skal jeg finde en proto producent der er villig til det og kender kun olimex.com der vil det men de har PT suspenderet deres produktion, så er der nogen kender andre med den mulighed ?

har kikket på nettet efter færdige print men kan ikke finde nogen der er små nok til mit projekt.

MVH
« Senest Redigeret: December 17, 2013, 01:54:58 af bws »

 

Offline martinbjerre

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 151
  • Antal brugbare Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: Erfaring med panalizing ?
« Svar #1 Dato: December 09, 2013, 16:42:23 »
Kunne du evt alliere dig med en der har en lille bordrundsav ?
Jeg har overvejet at lave et lille savbord til min drejebænk, så jeg kan skære print...

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: Erfaring med panalizing ?
« Svar #2 Dato: December 09, 2013, 19:07:12 »
Martin har en fint bud der, dog ville jeg alligevel passe på, det flænser sikkert pcb'et.

Alliere dig med en der bruger drimmel, og spænd den fast, også kør et print under skære enheden.
Også kør med rolig hånd til printet er skæret over, på den måde undgår du også begrænsninger på skære længden.
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline martinbjerre

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 151
  • Antal brugbare Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: Erfaring med panalizing ?
« Svar #3 Dato: December 09, 2013, 19:17:36 »
Jeg har en lille (Ø70) fintandet klinge. Når jeg får en ledig stund, vil jeg gerne prøve at skære et stykke print, så man kan se om det er løsningen.

 

Offline gerd

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 897
  • Antal brugbare Indlæg: 95
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Erfaring med panalizing ?
« Svar #4 Dato: December 09, 2013, 19:45:35 »
Hej Bjarne,

Vi har en dahle 5xx i firmaet. Men jeg tror det går ikke med FR4.

Du skal finde en pcb service der kan "ridse" prototyper. engl: "scoring"

Nær mig der er en der kan det.
En 50x50mm print koster 30.-kr, hvis du køber 20.
Jeg tror, "ridse" koster omkring 150,- kr ekstra
Og hvis du kan dele printet i 10x10mm stykker, du har 500.
(Sammen omkring 800kr)

gerd

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 257
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: Erfaring med panalizing ?
« Svar #5 Dato: December 09, 2013, 20:05:25 »
Vi har en dahle 5xx i firmaet. Men jeg tror det går ikke med FR4.

heller ikke hvis man gik ned på 0,8mm ?

 

Offline gerd

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 897
  • Antal brugbare Indlæg: 95
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Erfaring med panalizing ?
« Svar #6 Dato: December 09, 2013, 20:17:39 »
Jeg kan prøve det på onsdag.
Men ved ikke, om vi har noget med 0.8mm.

Hvad er størrelsen af print ? 10x10 mm ?

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 257
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: Erfaring med panalizing ?
« Svar #7 Dato: December 09, 2013, 20:25:18 »
Hvad er størrelsen af print ? 10x10 mm ?

8mm x 10mm

 

Offline gerd

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 897
  • Antal brugbare Indlæg: 95
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Erfaring med panalizing ?
« Svar #8 Dato: December 09, 2013, 20:29:12 »
Martins forslag med en bordrundsav:
http://www.voelkner.de/products/19896/Tischkreissaege-KS-230-Proxxon.html?ref=43&products_model=C52771&gclid=CLDSvILuo7sCFcJd3godlU8AfQ

"Verlängertes Rückgaberecht bis 15.01.2014" betyder at du kan bringe det tilbage til 15.01.2014.  Er det nok til dit projekt? 8) 8) 8)

Eller her: http://www.conradelektronik.dk/BORDRUNDSAV-PROXXON-KS-230.htm?websale8=conrad-dk&pi=823004&ci=SHOP_AREA_37387_1506020

gerd

 

Offline gerd

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 897
  • Antal brugbare Indlæg: 95
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Erfaring med panalizing ?
« Svar #9 Dato: December 09, 2013, 20:49:06 »
Jeg har lige prøvet det med en saks (IKEA) og 1mm FR4. Det går.




 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 257
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: Erfaring med panalizing ?
« Svar #10 Dato: December 10, 2013, 08:04:13 »
okey Gerd det så lovende ud :) tak fordi du gad at teste/demostre :D

 

Offline gerd

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 897
  • Antal brugbare Indlæg: 95
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Erfaring med panalizing ?
« Svar #11 Dato: December 10, 2013, 20:10:56 »
Jeg prøvede det i dag  med en Dahle 561. Det går med meget kraft (1mm FR4).
Den nemmeste gik det med en så en pladesaks ... hvis print er <5cm
http://www.lyngeshop.dk/pladesaks-med-ligeskaer.html