Laser Receiver (Læst 4725x)

Offline Hartmann

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Laser Receiver
« Dato: September 01, 2018, 00:25:27 »
Hej

Håber det er det rigtige sted jeg skriver..

Jeg er på jagt efter "Laser Receiver komponent" den skal kunne modtage signal fra en rotorlaser som kan klare dagslys. har prøvet og google en del, men søger sikker ikke på det rigtige det tætteste jeg kommer er:

https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H34002&gclid=CjwKCAjwzqPcBRAnEiwAzKRgS9AZFLs53GQkUnFo0Ers9zuRT0UbWipdS8sgspoCqcEgjfAxJFURYRoCOswQAvD_BwE

Men er ikke til ude brug og er ikke sikker på den kan "rotorlaser" kun konstant laser

Er der nogle her inde der kan lede mig på rette kurs

på forhånd mange tak for jeres tid

 

Offline anderserlkker

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 114
  • Antal brugbare Indlæg: 20
    • Vis profil
Sv: Laser Receiver
« Svar #1 Dato: September 01, 2018, 14:03:11 »
Jeg har repareret en del rotorlasere samt receivere.  De bruger oftest en ir laser. På receiveren er der et glas filter som kun lukker lys ind med den bølgelængde den givne laser har. Bagved dette glas sidder en rækker solceller eller LDR modstande. Afhængig af hvilken "celle" der bliver aktiveret guider receiveren operatøren op/ned. Jeg syntes du skal skaffe glasset først, ellers kan du ikke sortere i lyset og dine målinger vil være "all over the place". Jeg ville nok starte med en forspændt LDR modstand, da solceller i den størrelse er special fremstillet.
Mvh Anders 8)

 

Offline Hartmann

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Laser Receiver
« Svar #2 Dato: September 08, 2018, 22:16:59 »
Hej Anders
Mange tak for dit svar.

Jeg har googlet en del på hvad du har skrevet, og det lyder helt rigtigt det du er inde på.
Jeg kan bare simpelt hen ikke finde frem til det "sorter glas" for at komme videre :(

Jeg har leget med "LDR modstande" og fået det til at virker med "alm" lys som du os beskriver.

Jeg er derfor gået i stå igen..

Ved du noget om hvad det glas hedder eller hvor men køber sådan noget ?
måske endnu feder kan glas med LDR modstand købes som en og samlet enhed som man kan bygge på arduino?

jeg prøvede og ringe til spectra om man kan få reservedele til modtagerne - svaret var nej :(

Hilsen
   Martin

 

Offline anderserlkker

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 114
  • Antal brugbare Indlæg: 20
    • Vis profil
Sv: Laser Receiver
« Svar #3 Dato: September 16, 2018, 19:28:58 »
Jeg ved ikke om man kan få et komplet sæt med både glas og transducer. Men der er massere af ir filter glas på nettet. Blandt andet på aliexpress. Bare søg på: "IR pass filter".

Reservedele kan du godt glemme. Samtlige virksomheder der har disse produkter er meget tunge at danse med. Lidt forrykt man ikke kan få reservedele til noget man har betalt så mange penge for...

Nu kender jeg ikke meningen med dit projekt, men hvis du skriver laser level receiver på aliexpress kan du få en færdig enhed til under 200kr.

Mvh Anders
Mvh Anders 8)