Hvordan man kan spare en del penge på print...

Ja, jeg sidder for tiden og laver et print-layout.
For at det ikke skal være løgn, så er det mit første print, men jeg kender til en del af de fejl man kan begå.

Nu bruger jeg Mac, så der er sådan set ikke ret mange programmer at vælge imellem. Eagle er skrottet, jeg kan simpelthen ikke holde ud at stå på hænder og samtidig lave print-udlægning.

Derfor har jeg valgt Osmond PCB, og selvom det ikke er nødvendigt at betale for en funktionsdygtig udgave, har jeg valgt at give de $80 det koster for at støtte manden.

Nå, til sagen. Jeg har besluttet mig for at selv lave alle footprints.
Hvis man bare laver sine footprints, uden at checke dem efter, så vil man før eller siden lave en kæmpe brøler.

Nu, da jeg har lavet mit første print nogenlunde færdigt (ja, bortset fra at jeg vil lave det helt om, pga. ekstra funktionalitet), printede jeg det ud, og afprøvede alle komponent-typer.
Jeg har på denne lille 'øvelse' nok sparet mellem 300 og 600 kr, alt efter hvor mange forsøg der skal til for at lave rettelser. ;)

-Derfor; inden du sender dine filer til print-fabrikanten: print lige ud på en A4, både for- og bagside. Det kan godt være at det er forurening, men ét stykke papir til udsmidning er mindre forurening end 1 stykke print... ;)
Når du så har printet ud, så læg dine komponenter ovenpå papiret, og se om hulstørrelser passer, og om der er plads til nabo-komponenter, og ikk mindst: check at skruehoveder ikke rager ind over komponenter / printbaner.

Det er også en god idé, ikke at krydse stærkstrømsbaner, fx. Nul og Fase; heller ikke på bagsiden af printet. Det burde kunne lade sig gøre i de fleste tilfælde, at route på en måde, så banerne ikke krydser hinanden.

Brug programmet's check-funktioner. Det vil advare om de mest kendte fejl.

Når du så endelig (efter 3-4 ugers arbejde og gennemsyn) er klar til at sende dine filer til print-fabrikanten, så brug lige et par dage på at checke dit print-udlæg igen (er jeg ikke irriterende?).

Ok, ok.. jackaltac ser ud til at være stedet man får lavet print til billigst mulig pris.
Du får:
 1: Print der er i overensstemmelse med RoHS direktivet!
 2: Silketryk på oversiden
 3: Dobbeltsidet print (du kan også lave enkeltsidede print, men det koster det samme)
 4: Loddemaske på begge sider
 5: Printplader fra 50mm x 50mm op til 350mm x 350mm.
 6: Max. 5 print pr ordre!!
 7: Rabat hvis du bestiller flere samtidige print.

Se og afprøv mulighederne på deres side. -Husk også at se deres videoer! ;)

Priserne er i euro, men da de bor i Irland, skal du ikke regne fortoldning oveni; det er fortoldet.
Det eneste du skal gøre er at gange prisen med 1.25, hvis du ikke har firma.

Tip: Du kan lave flere ens print på samme plade, hvis du selv kan klippe dem ud. -Brug fx. en Dahle skæremaskine (en skæremaskine, der er lavet af metal; ikke plastic!)