Min hobby nr 2 ;) (Læst 7050x)

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Min hobby nr 2 ;)
« Dato: Januar 25, 2014, 14:44:16 »
Hej i forum
Jeg lovede at smide et par billeder op af lidt øl-brygning, fra sidste weekend.. (dog uden arduino webserver) den må komme med på de næste billeder! :)

"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Min hobby nr 2 ;)
« Svar #1 Dato: Januar 25, 2014, 17:24:46 »
Super !

>dog uden arduino webserver
Kan vi dermed "optimere" opskriften?
klik klik .... "mere sukker"
klik klik .... "mindre humle"
... nu er det cola  ;D ;D ;D
« Senest Redigeret: Januar 25, 2014, 17:32:58 af gerd »

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Min hobby nr 2 ;)
« Svar #2 Dato: Januar 25, 2014, 17:44:21 »
hehe... cola kommer aldrig til at ske!!!!!!

jeg bruger arduino webserver delen til at se temp. så kan jeg rode med andre ting, fx. mens det skal op og koge! :)
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Min hobby nr 2 ;)
« Svar #3 Dato: Januar 25, 2014, 20:48:51 »
>jeg bruger arduino webserver..
Så du laver et open-source projekt?
Her er den perfekte licens til dit projekt:
http://da.wikipedia.org/wiki/Beerware

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Min hobby nr 2 ;)
« Svar #4 Dato: Januar 25, 2014, 22:57:25 »

Her er den perfekte licens til dit projekt:
http://da.wikipedia.org/wiki/Beerware
hehe.. ja den skal da helt klart skrives ind på en eller anden måde! (my way)  ;D
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 
 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Min hobby nr 2 ;)
« Svar #6 Dato: Januar 27, 2014, 20:18:53 »
Vil du selv igang ?
http://www.haandbryg.dk/klumme/teknisk_om_at_brygge.html

http://www.sorenostergaard.com/2011/07/31/lav-dit-eget-oel-med-et-oelbrygnings-kit/

http://www.bryglageret.dk/

http://www.maltbazaren.dk/shop/10-liters-oelbrygningskit-3305p.html

Jeg er skam i fuld gang!! billederne er fra mit "bryghus" (skur :) ) har lavet øl i et par år nu...
Mig og min nye brygkammerat tappede en ale her i forrige weekend, 7,3%
Jeg selv bryggede en 'munken´s mørk' sidste søndag, den står og blobber lystigt på kontoret. (den ender nok på knap 10%  :P )

http://www.haandbrygforum.dk/index.php er vejen frem, hvis man vil i gang med ølbrygning, det er sjovt, specielt en lun sommeraften på terrassen med en sval håndbryg på bordet... eller 2.. :) 
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline janengelbrecht

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 211
  • Antal brugbare Indlæg: 23
    • Vis profil
    • Personlig hjemmeside
Sv: Min hobby nr 2 ;)
« Svar #7 Dato: Januar 27, 2014, 20:28:49 »
Synes jeg mindes Matas havde startsæt til ølbrygning engang ? Kan ikke finde dem mere.....
10% ???Hvornår er der prøvesmagning ? :P

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Min hobby nr 2 ;)
« Svar #8 Dato: Januar 27, 2014, 20:45:17 »
man kan skam sagtens købe ekstrakt sæt endnu, det var sådan jeg startede op.. (men tror matas er gået over til parfume istedet!) jeg er, som knægt selv blevet hevet rundt i matas, for at finde sager til 'hjemme vin' osv. osv. og se hvad der kom ud af det! hehe.. det er den sociale arv!!
jeg regner med at tappe på flaske om ca 14 dage, så skal den stå 14 dage mere på flaske (karbonering), og så er det bare at vente.... og det er her det bliver svært..  :P  men om 2-3 måneder er den sikkert fin!
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Min hobby nr 2 ;)
« Svar #9 Dato: Januar 27, 2014, 20:53:55 »
Citér
specielt en lun sommeraften på terrassen med en sval håndbryg på bordet... eller 2..
Jeg drikker ikke alkohol, men ikke desto mindre lyder det rigtig rigtig lækkert.  :)
Min morfar var hobby-vinbonde. Og han lavede en af verdens bedste vin (siger min far og mange andre). Så jeg tror, at det er også muligt at brygge en rigtig god øl som hobby.

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Min hobby nr 2 ;)
« Svar #10 Dato: Januar 27, 2014, 21:01:43 »
Citér
specielt en lun sommeraften på terrassen med en sval håndbryg på bordet... eller 2..
Jeg drikker ikke alkohol, men ikke desto mindre lyder det rigtig rigtig lækkert.  :)
Min morfar var hobby-vinbonde. Og han lavede en af verdens bedste vin (siger min far og mange andre). Så jeg tror, at det er også muligt at brygge en rigtig god øl som hobby.
Bor du ikke nede omkring zell mosel?? der har jeg hentet vin nede i min tid som 'Trucker'! der bliver lavet meget godt vin der nede kan jeg huske! :)
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Min hobby nr 2 ;)
« Svar #11 Dato: Januar 27, 2014, 21:23:47 »
Citér
Bor du ikke nede omkring zell mosel??
På kanten af "Schwarzwald" i nærheden af Strasbourg (Frankrig). Men det er her også en vin region. Min morfar har ikke solgt vinen. Han havde mere end 70 sorter vintrue og han blandede flere sorter til en ideel vin. Det var hans hemmelighed. Men du har brug for en meget god følelse af smag. Nu er han er over 95 år og der er ingen, der har lært det.

Så ... hvis du har fundet den perfekte øl, du skal lave børn, til at videregive opskriften.  ;D ;D ;D

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Min hobby nr 2 ;)
« Svar #12 Dato: Januar 27, 2014, 21:51:58 »
Ok tæt på Mannheim... der endte jeg nede hver søndag aften i næsten et halvt år, jeg skulle levere 'hülsekarton' ved SCA... det var der man havde lyst til at bruge hele sin søndag bag rattet, så mødte jeg konen, så var der andre ting man havde lyst til!!  :P

hehe.. jeg HAR lavet børn!! (øver stadig en gang imellem  ;D ) og hvis de en gang får lyst til at lave øl, skal jeg nok lære dem det!!

det er det samme med elektronik, hvis knægten har lyst, skal jeg nok (prøve at) lære ham det jeg kan! :)
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)