Skift plus minus ved on/off (Læst 4354x)

Offline cmb

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 13
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Skift plus minus ved on/off
« Dato: Februar 19, 2014, 17:45:12 »
Hej alle sammen

Strømforsyning på 24VDC  (0.6A)

Jeg leder efter en løsning, hvor hvergang jeg slukker og tænder igen, skal polerne skifte.

Step:
* Slukket
* Tænd (+/-)
* Slukket
* Tænd (-/+)
* Slukket
* Tænd (+/-)
* Slukket
* Tænd (-/+)

Dette skal bruges til mit eget lille "intelligente" hjem, hvor der en gang i døgnet, skrues ned for varmen, vinduerne åbnes, ventilatorerne starter og gennemlufter lejeligheden i 1 - 2 timer, for derefter at lukke vinduerne, slukke ventilatorerne, skrue op for varmen på max i ca 30 minutter, og derefter ned på normal varme igen.

Håber der er en af jer kvikke hoveder, der kan fortælle mig hvilken type relæ jeg skal have fat i.

Mvh

Henrik

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Skift plus minus ved on/off
« Svar #1 Dato: Februar 19, 2014, 19:11:16 »
tror leder efter, er nok noget der kan det hele, som denne: http://www.conrad.com/ce/en/product/198982/Schneider-Electric-SR3PACKFU-Zelio-PLC-starter-pack

hvis det har din interesse, tror jeg godt jeg kan støve en frem fra gemmerne til en go pris! selvfølgelig incl. kabel osv... mener at jeg har en i 24VDC og en i 230VAC..

den er let at programmere en skifte funktion i, og så skal der bare laves et par relæer der kan pol-vende dit +/- (½øj) :)
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline cmb

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 13
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Skift plus minus ved on/off
« Svar #2 Dato: Februar 19, 2014, 20:28:54 »
Hej Jesper,

Tak  for det hurtige svar.

Det er ikke helt det jeg leder efter, det er kun den del der vender polerne ved on og off, og ikke selve timerdelen. Har du en ide, til hvad der kan klare denne opgave?

Mvh

Henrik


 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Skift plus minus ved on/off
« Svar #3 Dato: Februar 19, 2014, 22:31:27 »
et simpelt 2 polet relæ med to skifte funktioner!! ?  :)
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Skift plus minus ved on/off
« Svar #4 Dato: Februar 19, 2014, 22:40:35 »
ja ok... du mangler jo kip funktionen så..

kan du beskrive hvad du allerede har af stumper, og lidt om, hvordan du havde tænkt dig at styre det, rent betjenings messigt!?  ;)

i gl. dage kunne man lave en simpel styring vha. en timer et 'one-shot'-relæ et kiprelæ og to hoved kontaktore (sådan ca.! :) )
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline cmb

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 13
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Skift plus minus ved on/off
« Svar #5 Dato: Februar 19, 2014, 23:11:44 »
Ja gerne. Jeg har en timer der kan tænde og slukke for strømforsyningen på 24v. Og jeg har motoren der kan åbne og lukke vinduet ved at vende plus og minus.

Så mangler den funktion at hveranden gang timerne tænder, så skal polerne være modsat.

Mvh

Henrik