Elektronik poser (Læst 8780x)

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Elektronik poser
« Dato: September 07, 2013, 11:18:20 »
Da jeg gik på EUC Syd i sønderborg, mødte jeg en som kom fra Esbjerg. I Esbjerg ligger der en elektronik klub, lige hvor ved jeg dog ikke, men i den her elektronik klub, er der mulighed for medlemmerne at købe nogle så kaldte elektronik poser.
Indholdet i disse poser varier meget, men har alt sammen noget med elektronik at  gøre. Dvs alt fra stik til gængse komponenter.
Som jeg har forstået stammer dette elektronik fra virksomheder i og nær Esbjerg. Det kan være printplader, som har defekter, hvor det ikke kan betale sig for virksomheden at reparere dem, hvor de brugbare komponenter bliver afloddet. Eller blot komponenter som bliver afskrevet fra deres lager.

Jeg syntes det lød som en rigtig god ide, og har faktisk lige nu fået lavet en aftale med Vetaphone A/S i Kolding, hvor jeg er blevet udlært, at jeg må få alt deres elektronik skrot/afskrevne komponenter.
Jeg vil så gennemgå det som jeg får og vil lægge alt det til side som er brugbart, til sådan nogle poser her.

Jeg havde i tankerne at hver pose skal veje tæt på 1Kg.

Da jeg IKKE ser dette som en forretning, men en service for bruger på dette forum, vil jeg høre jer om hvad i syntes er rimeligt at forlange for sådan en pose.
Her skal man jo tænke over at det er blandede poser, hvor to aldrig indeholder det samme, og at det er for det meste brugte komponenter.

Jeg har været inde på post danmarks hjemmeside og set priser over breve og pakker. Jeg ved ikke om sådan nogle poser her kan gå under breve, hvis de ikke kan så er de lidt dyre at sende.
http://www.postdanmark.dk/da/Logistik/priser/Sider/priser.aspx

Der vil selvfølgelig være mulighed for at hente dem hjemme hos mig.

Og så lige en sidste ting, hvis nogle af jer andre bruger har lyst til at gøre det samme er i selvfølgelig meget velkommen til dette.
Om i vil lave en forretning ud af dette skal jeg overhoved ikke bestemme noget om, og det er selvfølgelig også velkommen her.


« Senest Redigeret: September 07, 2013, 11:23:58 af A5ive »
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Elektronik poser
« Svar #1 Dato: September 07, 2013, 16:28:21 »
Hej Morten,
lyder interessant. Jeg har hørt om et lignende projekt, hvor du sender en pakke fuld af elektronik fra bruger til bruger. Hver må tage noget. Og hver skal sætte noget ind i den. Derefter du sender pakken videre.

gerd

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Elektronik poser
« Svar #2 Dato: September 07, 2013, 17:26:28 »
Det lyder bestemt ikke som nogen dårlig ide :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Elektronik poser
« Svar #3 Dato: September 07, 2013, 18:20:16 »
Så det er en slags lykkepose?

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Elektronik poser
« Svar #4 Dato: September 07, 2013, 20:36:18 »
nej, der vil komme billeder op af hver pose, tænker med et nummer på eller sådan :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline renaxir

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Elektronik poser
« Svar #5 Dato: September 14, 2013, 16:53:29 »
Lyder som en meget god ide. :)
Hvis du ikke havde tænkt dig at gøre det til en forretning, ville 25-100kr + fragt lyde fair. De 25-100kr kunne bl.a. afhænge af hvor stor interesse der er for den pågældende pose, eller hvilke slags komponenter den indholder. Da en kondensator er lidt mere værd en en diode.
Bare mit byd selvfølgelig.  ;)

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Elektronik poser
« Svar #6 Dato: September 14, 2013, 22:51:43 »
Godt at få noget response. Det var nogenlunde også i det lav jeg havde tænkt på.

De komponenter som jeg har fået end til videre smps-trafoer, højspændings kondensatorer, effekt dioder og effekt modstande.
nogle af modstandene er oppe på 250W. Så der burde kunne laves noget sjovt med nogle af dem. men der er også en del andre alm komponenter.
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline renaxir

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Elektronik poser
« Svar #7 Dato: September 17, 2013, 17:25:25 »
Men du skriver bare når du har den første færdig, den vil jeg nemlig gerne have. ;)

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Elektronik poser
« Svar #8 Dato: September 17, 2013, 18:04:19 »
hehe det skal jeg nok.

Jeg har faktisk lige stødt på en hos elektronik-lavpris.dk

http://elektronik-lavpris.dk/p95345/T000212_Komponent_sortiment/

Jeg ved dog ikke hvor stor den er. men det er nøjagtig samme princip som jeg snakker om :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Julle

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 116
  • Antal brugbare Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: Elektronik poser
« Svar #9 Dato: September 19, 2013, 08:21:44 »
det kunne da være en fedt ide at få det op og køre ( og betale lidt for det + lidt til forumet er da helt ok ) ;D
Hilsen Klaus

 

Offline mads husted

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 32
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Elektronik poser
« Svar #10 Dato: November 28, 2013, 22:21:19 »
Har aldrig hørt om en elektronik klub i Esbjerg, så hvis du kunne finde ud af hvor den ligger så ville jeg da blive glad og tage ud for at kig forbi.

vh

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Elektronik poser
« Svar #11 Dato: November 29, 2013, 17:33:30 »
Hej mads.

Jeg skal se om jeg kan få fat i ham jeg gik i skole med. Han kommer fra esbjerg området, så gik ud fra det nok var i esbjerg den klub lå. Kan godt ske den ligger i en mindre by nær esbjerg.
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline mads husted

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 32
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Elektronik poser
« Svar #12 Dato: December 01, 2013, 17:57:40 »
Okay det må du gerne... ville da gerne lige kigge forbi og se hvad det kunne være for noget.

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Elektronik poser
« Svar #13 Dato: April 07, 2014, 11:28:26 »
Der kommer lige en lille update på disse poser.
Jeg har for få sekunder sendt en mail til Interacustics i Assens om det var noget de er interesseret i at bidrage med.

Og så har jeg også været godt i gang på det lille værksted. Jeg har fået samlet til et par poser nu, så det går stille og roligt fremad.
Jeg har planer om at når jeg kan lave 10 poser, så vil der blive oprettet en side her på forummet, med billeder af dem og hvor man kan købe dem for porto prisen. Og det er selvfølgelig først til mølle princip :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Julle

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 116
  • Antal brugbare Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: Elektronik poser
« Svar #14 Dato: April 07, 2014, 12:10:51 »
lyder godt
Hilsen Klaus