Transistor til at kører et relæ på 5VDC output (Læst 5612x)

Offline SJ78KD

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Transistor til at kører et relæ på 5VDC output
« Dato: November 01, 2012, 19:01:10 »
Hej

Skal have en transistor til og trække et relæ på 5V ved hjælp af et 5V output.

har nogle 2N1613 i skuffen, ville så igår prøve ved hjælp af et potentiometer, at finde ud af hvilken modstand værdi på base benet der skulle til før kollektroen åbnede og relæ ville trække.
andvendte et 6 volt batteri idet jeg jeg læste i data blad saturtion voltage henover transistoren var omkring 0.7-1.3 volt, udfra det jeg ved mener jeg saturation er spændings faldet over dioden i transistoren er jeg helt gal på den ?
anvendte et 10k potentiometer forbundet til BAT + ved godt jeg skrev 5V men for at se om konceptet ville virke med de givne komponenter, men tror der skal et potentiometer med mere præcision og større modstand til for fik relæet til og trække men efter lidt justering NED og op for strømment tror jeg, jeg kørte for højt op fordi transistoren virker ikke mere :) derfor jeg tror jeg prøver med større modstand og mere præcision.


men er jeg som udgangs punkt på rette vej ?

regner med at se om relæet kan trække ved at forbinde det hele, kolektor og base til 5V, selvfølgelig med relæet indsats mellem + og kollektor ben.  hvis ikke er det ingen problem for mig i kredsløbet at hæve spændingen lidt til relæet læse 7805 med modstand på REF benet for at hæve spændingen lidt.

men hva siger i er jeg på rette vej ?
Jesper

El foregangsmand til fingerspidserne :D El bilen længe leve :P

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Transistor til at kører et relæ på 5VDC output
« Svar #1 Dato: November 01, 2012, 20:10:52 »
Hej Jesper,

Jeg starter gerne med kollektorstrømmen.
Du har en 5V relæ. Jeg tror, den har en spolemodstand af ca. 125Ohm.
Så din relæstrøm skal være 5V/125Ohm = 40mA.
40mA er også din kollektorstrøm Ic.

En 2N1613 har en forstærkning hfe af minimum 40 (ST datasheet), hvis kollektorstrømmen er <150mA.
Så base strømmen skal være > Ic/hfe = 40mA/40 = 1mA
Den maksimale base strøm er 200mA. (Philips datasheet)

Med en 5k modstand du har 5V/5000 = 1mA.
Med en 25 Ohm modstand du har 5V/25 = 200mA.

Jeg synes, en 1k modstand og 5V/1k = 5mA er et godt valg.

Citér
men tror der skal et potentiometer med mere præcision og større modstand til for fik relæet til og trække men efter lidt justering NED og op for strømment tror jeg, jeg kørte for højt op fordi transistoren virker ikke mere 
Hvis du har en modstand <25Ohm og en base strøm >200mA, din transistor dør.

Citér
har nogle 2N1613 i skuffen
Det er godt :)

gerd
« Senest Redigeret: November 01, 2012, 20:13:09 af gerd »

 

Offline SJ78KD

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Transistor til at kører et relæ på 5VDC output
« Svar #2 Dato: November 05, 2012, 02:06:00 »
Hej gerd tak for hjælpen og undskyld det sene respons.

var på rettet vej fandt jeg ud af, godt forklarende eksempel :)

Mange tak for respons :D

Nu er muligheden for at stille en masse spørgsmål her jo, så jeg lader lige tankerne og spekulationerne flyde lidt :)

Har været igang med en masse udregninger og antagelser omkring forholdene omkring transistoren dertil er jeg kommet til den konklusion at udregninger upræcision ligger i at Hfe ikke kan antages at være en bestemt værdi, afhænger vel af belastningen, spænding og strøm ?

Bare en tanke, hvis man ikke bare som jeg vælger en større Base modstand end beregnet som "sikkerhed" for transistoren ved første forsøg. men ønsker en større "sikkerhed" burde man så ikke  gå ud fra Hfe MAX indenfor de respektive strøm og spændings områder beskrevet i datasheet ?

har en pdf med nogle udregninger og diverse jeg har lavet noget du kunne være interesseret i at kigge på om jeg er helt hen i vejret mht. til beregninger og fremgangs metode  ? tænker lidt på måske at lave en Dansk simpel at forstå guide til andre der kunne have glæde af den :)

Har for resten fået det op at køre og målt lidt ser fornuftigt ud.

Må være lidt i spørge hjørnet her til aften :)
« Senest Redigeret: November 05, 2012, 02:20:15 af SJ78KD »
Jesper

El foregangsmand til fingerspidserne :D El bilen længe leve :P

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Transistor til at kører et relæ på 5VDC output
« Svar #3 Dato: November 05, 2012, 17:02:51 »
Hej Jesper,

jeg har dette datablad:
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/SGSThomsonMicroelectronics/mXyzzyy.pdf

Citér
at Hfe ikke kan antages at være en bestemt værdi, afhænger vel af belastningen, spænding og strøm ?
Ja. Det er korrekt. Men hvis du tager transistoren til at trække et relæ, du skal kende den mindste forstærkning.
For eksempel:
Du har en base strømmen af 10mA og en dårlig transistor med hfe=40. Så din kollektorstrømmen kan være 400mA. Men modstanden af relæet begrænser strømmen til 40mA.
Hvis du har nu en god transistor med en hfe af 1000, strømmen er også begrænset til 40mA.

I databladet er en også saturtion voltage:

Det betyder:
Hvis Ic er <= 150mA (ja, vi har ca. 40mA)
og Ib er >= 15mA (ja, med en 240R modstand, vi har (5V-1.3V)/240R = 15mA)
du har 5V-0,5V(typ).

Så du har 4,5V på relæet. Der er ok.

gerd