Fejlfinding på elektronik (Læst 5470x)

Offline Curpa

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Fejlfinding på elektronik
« Dato: Januar 09, 2019, 13:46:15 »
Jeg er i lære som elektronikfagteknikker, men laver ikke super meget af det jeg skal bruge til min svendeprøve, som består meget af fejlfinding på printplade niveau.

Jeg leder efter et elektronik kit hvor der på forhånd er blevet lavet nogle fejl på printpladen, som man kan slå til og fra. Det ville være nice at kunne have en mulighed for at øve mig på det.

Er der muligheder for at kunne købe sig til den  slags?  :)

Mange tak på forhånd.

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Fejlfinding på elektronik
« Svar #1 Dato: Januar 14, 2019, 00:04:52 »
Hej og velkommen til.

Jeg tror desværre ikke at det er noget som kan købes, men bestemt en god ide.

Jeg havde selv ikke noget fejlfinding på min læreplads, og savnede det meget.

På skolen lavede vi teoretisk fejlfinding, og det fik jeg meget ud af. Det kræver selvfølgelig at man er minimum 2. Det kan selvfølgelig godt lade sig gøre alene, men så er det nemt at komme til at overse noget.

Hvor tæt er du på din svendeprøve?
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Curpa

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Fejlfinding på elektronik
« Svar #2 Dato: Januar 14, 2019, 07:37:01 »
tak for svaret   :)

Jeg skal til svendeprøve om et årstid. Jeg har haft et hoved forløb hvor vi havde noget teoretisk fejlfinding, men er der et godt sted på internettet hvor man kan få noget mere viden om diagnosering/fejlfinding af printplader?

Har selv fundet lidt, men havde håbet lidt på at der var nogle kurser eller den slags indenfor fejlfinding (har ringet rundt men har ikke kunne finde noget)

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Fejlfinding på elektronik
« Svar #3 Dato: Januar 14, 2019, 11:33:36 »
En god start er faktisk at opbygge nogle små kredsløb selv. Da man på den måde bliver mere dus med hvordan strøm og spænding opføre sig. Det kan godt lyde lidt mærkeligt da det jo ikke er fejlfinding. Men det virker altså.

Hvis det er fordi du vil have nogle fremgangs metoder, så er det en anden sag. Det er altid smartest at starte med det helt basale.

Start med livsbetingelser.:
Er sikringen brændt.
Får den strøm.
Er der nogle synlige defekter: brændte komponenter, dårlige lodninger, ir, afbrudte baner.

Der efter brug en variable strømforsyning, som har både strøm og spænding regulering. Der kan du se om det trækker for meget strøm uden at beskadige printet yderligt.
Har du mulighed for at finde et diagram over printet er du godt på vej, men det er oftest umuligt. I sådanne tilfælde må du lave back engneering.

Skal så lige tilføjes at i den tid vi lever, er det meste man laver som tekniker at vurdere om det kan betale sig at fejlsøge på et print. Rent økonomisk. men selvfølgelig skal du kunne det til svendeprøven.

Håber det hjalp lidt.
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Curpa

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Fejlfinding på elektronik
« Svar #4 Dato: Januar 14, 2019, 12:50:08 »
Tak for svaret,

Har været i gang med at opbygge små kredsløb og den slags.
Jeg mangler bare lidt praktisk fejlfinding på forskellige fejl.

Tak for hjælpen og god dag  :)

 

Offline anderserlkker

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 114
  • Antal brugbare Indlæg: 20
    • Vis profil
Sv: Fejlfinding på elektronik
« Svar #5 Dato: Januar 20, 2019, 15:58:24 »
1. Find en elektronik container i nærheden af din bopæl (de har nok også en på skolen, du går på)
2. Tag en masse apparater med hjem
3. Konstater de er defekte
4. Fejlfind :-)


Teoretisk fejlfinding er fint, men det er god øvelse at navigere rundt på en rigtig printplade.
Mvh Anders 8)

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Fejlfinding på elektronik
« Svar #6 Dato: Januar 30, 2019, 23:18:19 »
1. Find en elektronik container i nærheden af din bopæl (de har nok også en på skolen, du går på)
2. Tag en masse apparater med hjem
3. Konstater de er defekte
4. Fejlfind :-)


Teoretisk fejlfinding er fint, men det er god øvelse at navigere rundt på en rigtig printplade.
Helt enig med dig Anders. Men det kommer nok helt an på hvad man river om af den container. Ville anbefale at man går efter noget som ikke har alt for mange funktioner. F.eks. ville en printer være et mareridt at starte med. :)

Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.