Hjælp til konvertering af volt (Læst 7068x)

Offline brostenen

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 15
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hjælp til konvertering af volt
« Dato: Oktober 09, 2016, 03:16:57 »
Hej alle. Jeg er ny her på forummet.

Jeg sidder med et lille projekt jeg gerne vil lave, som er relateret til gamle computere.
Jeg har brug for at kunne trække minus 5 volt ved 0.5 ampere.

Årsagen er at der skal benyttes -5volt i 20/30 år gamle computere, som ikke findes på moderne strømforsynere. Jeg har selv bygget en ATX til AT PSU omformer, men for at den skal kunne benyttes, skal jeg også benytte en ATX PSU med -5v rail.
Moderne ATX strømforsynere har ikke -5v rail, og det forsvandt efter ATX 1.3 eller noget.

Jeg mener ikke det kan tages fra -12 volt, da der i forvejen er for få ampere at tage fra.
Så derfor skal det kunne tages fra følgende rail's:

+3.3v 30a
+5v 28a
+12 18a

Jeg har set en converter på ebay til få knaster, som ændrer +5v til -5v, men problemet med denne converter, er at man maks kan trække 0.2a og derfor kan jeg ikke slippe nemt og bekvemt om det ved at købe den. Jeg skal med andre ord bygge den selv.

Findes der et nemt diagram på nettet, som jeg kan bygge mig en converter/omformer efter? På forhånd tak for hjælpen.

 

Offline anderserlkker

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 114
  • Antal brugbare Indlæg: 20
    • Vis profil
Sv: Hjælp til konvertering af volt
« Svar #1 Dato: Oktober 12, 2016, 21:42:25 »
Du kan bruge den her http://dk.rs-online.com/web/p/dc-dc-konvertere-isolerende/1002661/

Forbind primær til din 12v forsyning og sekundær med + på stel af pcén også har du en -5v  :)
Mvh Anders 8)

 

Offline brostenen

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 15
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til konvertering af volt
« Svar #2 Dato: Oktober 13, 2016, 23:49:57 »
Hej...
Tusinde tak, men jeg har undersøgt det lidt og har fundet ud af at sådan en converter hedder en stepdown buck converter, som er mega billig på eBay.

http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Buck-Step-Down-Converter-Regulator-Power-Supply-Module-3-3v-5v-9v-12v-3A-/122050107357?var=&hash=item1c6ac0d7dd:m:mTkMdgP4g18r-iGIGSD69UA

Ifølge beskrivelsen af produktet, kan jeg give den 12 volt fra strømforsyneren, og ifølge beskrivelsen få negativ 5 volt ud. Men det kræver et diagram for hvordan jeg kobler det rigtigt sammen. Det er noget med at jeg skal forbinde noget til noget andet, eller rettere lave en lus mellem to punkter. Men hvordan?

Som sagt. Så er jeg meget noob i svagstrøm, og har sidst brugt det i 2003. Da jeg var under uddannelse. Så min erfaring ligger på "vi laver en diodebro" niveau.
« Senest Redigeret: Oktober 14, 2016, 00:02:09 af brostenen »

 

Offline Jan

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 138
  • Antal brugbare Indlæg: 40
    • Vis profil
Sv: Hjælp til konvertering af volt
« Svar #3 Dato: Oktober 14, 2016, 03:03:04 »
Hej brostenen.

Jeg skynder mig lige at stoppe dig i tide.  ;)

Den du har fundet er IKKE isoleret (galvanisk adskilt).
Det er Recoms 1205 som Anders henviser til.

Din vil i teorien, groft sagt, bare virke som en modstand, der dæmper de 12V
og det vil ikke fungere.

Se Recoms tegning og prøv at lægge mærke til, at der er separate plus/minus på
indgang og plus/minus på udgang.

Gå efter en der ER isoleret og søgeordet er : isolated dc dc converter.

mvh  Jan

 

Offline brostenen

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 15
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til konvertering af volt
« Svar #4 Dato: Oktober 14, 2016, 06:10:25 »
Men hvorfor fungerer det så med en konverter som denne her, der sidder på en ATX til AT converter? Det er fra en ATX til AT converter kabel, der fungerer i praksis. Eneste forskel er at jeg vil se om jeg ikke kan lave det selv. Eller rettere, se om jeg ikke kan gøre det billigere og ud af dele der er nemmere at finde end selve det oprindelige kabel.

Det oprindelige kabel billedet af converteren er fra, er i linket her.
Og taget prisen i betragtning, og at der skal betales moms oven i hatten, samt forsendelsens pris. Så kan det godt betale sig at lave den selv.

http://www.ebay.com/itm/ATX-20-PIN-to-AT-P8-P9-CONVERTER-WITH-5V-ON-OFF-SWITCH-DUMMY-LOAD-USA-MADE-/251025150787?hash=item3a7243d343:m:mWB2OPbZuFSqkmHj4SuUliA
« Senest Redigeret: Oktober 14, 2016, 06:14:24 af brostenen »

 

Offline Jan

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 138
  • Antal brugbare Indlæg: 40
    • Vis profil
Sv: Hjælp til konvertering af volt
« Svar #5 Dato: Oktober 15, 2016, 08:22:21 »
Hej brostenen.

Den første du henviste til på ebay, hvor ICén hedder MP1584, ser ud til i.flg.
datasheet, at være en alm. step-down, altså kun plus ud.

Den du viser foto af, der virker, kan jeg ikke se typen på ICén tydelig nok,
men jeg tror det er en "inverting converter".
De 12 Volt(gul) kommer ud som -5 Volt(hvid) og GND(sort) er fælles, den vil virke.

Hvor mange skal du bruge ialt?
Kan du evt. uploade bedre bill. af ICén på printet?

mvh  Jan

PS. ang. de kinesere, de slynger om sig med engelske ord, men næsten intet om varen.

MP1584 step-down converter ic.
www.monolithicpower.com/Portals/0/Documents/Products/Documents/datasheet/MP1584_r1.0.pdf

 

Offline brostenen

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 15
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til konvertering af volt
« Svar #6 Dato: Oktober 16, 2016, 20:51:00 »
Hej jan.
Jo... Den jeg smed et billede op af, tager 12 5 eller 3.3 volt positiv ind (kan ikke huske helt hvad det er), har sort som GND til ATX strømforsyneren og smider negativ 5 volt ud på hvid. Den hvide's gnd, er gnd på motherboardet.

Jeg har spurgt til den på eBay, og efter lidt snak frem og tilbage, mener jeg at have fundet ud af hvordan det skal gøres.... Dog sletter jeg ikke denne tråd, da jeg skal have et sted at rapportere om det fungerer korrekt.

Jeg har desværre ikke udstyr til at checke om den's output bliver såkaldt "dirty" eller hvad det nu var en på retro forum'et sagde det var. Han skrev på engelsk, og jeg kender ikke det danske udtryk. Han snakkede om at SB-Pro, Roland ISA kort, IBM music feature card og andre af de gamle kort, benytter negativ 5 volt og derfor ville der komme for meget knas og støj på lydudgangen. Hvis -5volt ikke er såkaldt ren.

Jeg ville mene at det kan løses med nogle kondensatorer.

Jeg skal se om jeg ikke kan producere et enkelt eksemplar i alt (den helt færdige konverter, der både kan benyttes i Socket Super 7 platform samt de gamle AT boards der er sådan nogle som 386/486).
Hvis det hele lykkedes, skal jeg have lavet en lille byggetegning, som folk kan lave deres egen efter. Gider sgu ikke alt det der bøvl med at lave og eller sælge færdige convertere til mine med-retro-entutiaster. Bliver alt for bøvlet. Så hellere lave en gør det selv guide.

 

Offline brostenen

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 15
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til konvertering af volt
« Svar #7 Dato: Oktober 22, 2016, 13:55:30 »
Lidt update.... Stadig meget noob her. Anyway.

Jeg modtog sådan en converter med variabel output, og hvis man skal have negativ output skal man bare montere gnd på +output og negativ volt på -output. Med andre ord, så monterer man bare omvendt.

Jeg slagtede et 20 til 24 pin ATX kabel, og brugte +12volt samt en GND, som input, og forbandt -out med den hvide ledning på bundkorts siden af kablet.
Og det er her problemet begynder. Hvilken GND skal jeg vælge at forbinde til +out?

Hvis jeg tager en GND på bundkorts siden af ATX kablet og fyrer op under et gammelt ATX bundkort med ISA slot, så begynder converteren at skrige og hyle, samt den overopheder.
Hvis jeg monterer den på en GND der kommer direkte fra PSU'en, så melder den 0 volt, hvis jeg måler mellen den hvide på bundkortssiden og en GND andre steder (4-pin molex, og alle andre steder). Hvad gør jeg forkert?


 

Offline brostenen

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 15
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til konvertering af volt
« Svar #8 Dato: Oktober 22, 2016, 13:56:58 »
Lidt mere....

 

Offline Jan

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 138
  • Antal brugbare Indlæg: 40
    • Vis profil
Sv: Hjælp til konvertering af volt
« Svar #9 Dato: Oktober 22, 2016, 21:15:30 »
Hej brostenen.

Den invertere ikke. :(
Prøv og se billede med stiplede linier, fejlen er dit print giver +5 ud(læs mit sidste svar).

Når du måler med dit voltmeter, på en computer, skal din sorte målepind ALTID
være på GND(sorte ledninger) og du måler med den røde målepind og
voltmeter viser om spændingen er positiv eller negativ.

mvh  Jan

 

Offline brostenen

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 15
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til konvertering af volt
« Svar #10 Dato: Oktober 22, 2016, 23:39:36 »
Jeps... Fandt ud af det på den hårde måde (av min finger, det brændte)
Der var ikke problemer, før jeg sluttede den til bundkortet, men så hylede den også.
Utroligt at den stadig fungerer. Hehe.

Jeg har opsnuset en LM337 løsning som jeg vil se om ikke fungerer.
http://ibration.headcrank.com/LM337Calc.php?Vout=-5&R1=240

 

Offline Jan

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 138
  • Antal brugbare Indlæg: 40
    • Vis profil
Sv: Hjælp til konvertering af volt
« Svar #11 Dato: Oktober 23, 2016, 00:59:50 »
Hej igen.

En LM337 løser ingenting, da den skal ha minus ind.
Vend din 337 på hoved, så kan det bedre ses. :o

Ved computere er GND = GND, altså 0 volt, uanset om det er AT, ATX eller andre.

På en "inverting converter" og "isolated converter" (som nævnt tidligere) rører
man ikke ved GND, den er den samme hele tiden, derfor virker dén.

Kan du se typenumret på den IC, på det print du havde, der virkede
eller opload et bedre foto?

mvh  Jan

edit
Her er en byg selv opskrift på alle 3 typer :
http://www.eleccircuit.com/how-to-use-tl497-on-3-model-switching-power-supply/
« Senest Redigeret: Oktober 23, 2016, 17:54:48 af Jan »