Hjælp til valg af komponent som erstatning for relæer. (Læst 2404x)

Offline Momberg

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hjælp til valg af komponent som erstatning for relæer.
« Dato: August 24, 2015, 21:48:52 »
Hej alle i kloge hoveder derude  :D

For et års tid siden gik et par venner og jeg igang med et hobbyprojekt som skal bruges til vores hardball geværer, men det døde desværre ud i sandet fordi at vores elektronik ekspert desværre ikke havde meget tid til at hjælpe os med et par småting, og derfor håber jeg at der er en eller flere af jer der vil bruge lidt af jeres tid på at pege mig i den rigtige retning og evt verificere hvad jeg finder. Jeg er selvfølgelig indstillet på at bruge så lidt af jeres tid og så meget af min egen som muligt  ;)

Jeg er selv elektriker, så jeg har lidt forstand, men det er primært bolig og maskin installationer jeg kender til, så når vi kommer ned på komponent niveau på print står mine evner desværre lidt af.

Jeg har brug for lidt hjælp til at finde frem til en eller flere komponenter som kan erstatte Q1 og Q2 på diagrammet som jeg har lavet i sin tid.

Min elektronik ven snakkede om en "chip" som har indbyggede "relæer" og det er den komponent som jeg skal have fundet frem til. Han havde så desværre ikke tid til at hjælpe mig mere end det på daværende tidspunkt.
Spændingen på systemet kan variere ret meget alt efter hvilket batteri man sætter i sit gevær, så vi arbejder med en spænding mellem 6-18V (absolut minimum og maximum, men burde sjældent ramme så extreme yderpunkter. Normalt mellem 7-14V)
Jeg syntes også at mindes at han snakkede om en spændings regulator som kunne styre spændingen til den "relæ chip" da den vidst ikke ville kunne klarer så store spændings forskelle, men jeg er ikke helt sikker.