Hjælp til valg af komponent som erstatning for relæer. (Læst 2404x)

Offline Momberg

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hjælp til valg af komponent som erstatning for relæer.
« Dato: August 24, 2015, 21:48:52 »
Hej alle i kloge hoveder derude  :D

For et års tid siden gik et par venner og jeg igang med et hobbyprojekt som skal bruges til vores hardball geværer, men det døde desværre ud i sandet fordi at vores elektronik ekspert desværre ikke havde meget tid til at hjælpe os med et par småting, og derfor håber jeg at der er en eller flere af jer der vil bruge lidt af jeres tid på at pege mig i den rigtige retning og evt verificere hvad jeg finder. Jeg er selvfølgelig indstillet på at bruge så lidt af jeres tid og så meget af min egen som muligt  ;)

Jeg er selv elektriker, så jeg har lidt forstand, men det er primært bolig og maskin installationer jeg kender til, så når vi kommer ned på komponent niveau på print står mine evner desværre lidt af.

Jeg har brug for lidt hjælp til at finde frem til en eller flere komponenter som kan erstatte Q1 og Q2 på diagrammet som jeg har lavet i sin tid.

Min elektronik ven snakkede om en "chip" som har indbyggede "relæer" og det er den komponent som jeg skal have fundet frem til. Han havde så desværre ikke tid til at hjælpe mig mere end det på daværende tidspunkt.
Spændingen på systemet kan variere ret meget alt efter hvilket batteri man sætter i sit gevær, så vi arbejder med en spænding mellem 6-18V (absolut minimum og maximum, men burde sjældent ramme så extreme yderpunkter. Normalt mellem 7-14V)
Jeg syntes også at mindes at han snakkede om en spændings regulator som kunne styre spændingen til den "relæ chip" da den vidst ikke ville kunne klarer så store spændings forskelle, men jeg er ikke helt sikker.

De andre elektroniske komponenter på diagrammet er fra et diagram jeg fandt på et hardball forum, og så har vi modificeret det til at passe til vores brug, men det er kun kontakterne og relæerne vi selv har sat ind som erstatning for en helt mekanisk kontakt, og det burde derfor gerne virke da det originale diagram er testet af andre i den store verden.

Jeg håber virkelig at der er en der har lidt tid i overskud og som sagt vil jeg gerne selv lede efter komponenten så jeg ikke bruger for meget af jeres tid, men jeg er ikke klar over hvad jeg skal kigge efter. Hvis der er noget jeg har glemt at oplyse så sig endelig til.
på forhånd tak for hjælpen.

 

Offline anderserlkker

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 114
  • Antal brugbare Indlæg: 20
    • Vis profil
Sv: Hjælp til valg af komponent som erstatning for relæer.
« Svar #1 Dato: August 25, 2015, 08:52:34 »
Skal "cutoff" fungere som en form for sikring eller hvordan? 
Mvh Anders 8)

 

Offline Momberg

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til valg af komponent som erstatning for relæer.
« Svar #2 Dato: August 25, 2015, 17:56:36 »
ja. inde i gearboxen på et airsoftvåben sidder der en lille arm (cutoff lever) som afbryder det originale kontaktsæt hver gang det ene gear har kørt en runde. alt det foregår mekanisk, men bliver i det her tilfælde lavet om til elektronisk.

kort fortalt så er cutoff for at man kan skyde semi automatisk, så den sidder der for at afbryde strømmen indtil man aktivere trigger igen. cutoff bliver kun aktiveret kortvarigt så det svarer nærmest til en puls.