Værdier på Overførings/afkoblingskondensatore (Læst 3666x)

Offline sigma6

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 51
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Værdier på Overførings/afkoblingskondensatore
« Dato: Februar 27, 2017, 17:55:04 »
Hej
Jeg vil bygge et lille forstærker kredsløb på et fumlebræt. Når jeg skal beregne Værdier på Overførings/afkoblingskondensatore, er der så en gylden regel man bruger?
Jeg går ud fra, at overføringskondensatoren bestemmer FO, men er det ikke noget med, at afkoblingskondensatoren skal ligge en dekade under eller over i værdi?
Mvh
Frank
« Senest Redigeret: Februar 27, 2017, 18:26:04 af sigma6 »

 

Offline 4zat

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Værdier på Overførings/afkoblingskondensatore
« Svar #1 Dato: April 03, 2017, 19:17:05 »
Hej Frank

Nej, der findes ingen "Gylden regel" - det afhænger af hvilke frekvenser man ønsker overført og de indgående impedanser.
En overføringskondensator sætter den nedre grænsefrekvens - ofte kaldet "fn" (f-nedre). Den/de øvre grænsefrekvens(er) bestemmes ofte af de indgående forstærkerelementers (transistorer/op-amps) fø  (f-øvre), men kan også bestemmes af et/flere lavpasfiltre.

Prøv at google med søgeord som: højpasled - RC-led eller: highpass filter

Jeg faldt over dette online beregningsværktøj:  http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRtool.php.
Der kan du forsøge med forskellige værdier af R og C (modstand og kondensator). Problemet er "blot", at R kan være en noget kompliceret størrelse at beregne - især hvis der er tale om en en forstærker med transistorer.

mvh
søren