PWM udgang på lokomotiv DCC dekoder (Læst 5027x)

Offline futlgb2870

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 10
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
PWM udgang på lokomotiv DCC dekoder
« Dato: September 24, 2014, 19:27:58 »
Hej
Jeg har ledt og googlet, men uden held.
Mine "nye" DCC lokomotiv dekoders motor udgange er PWM styret, hvilket medfører at mine normale "H bro" forstærkere ikke virker. Jeg benytte "billige" dekoder til "HO" med 1A motorudgang, som jeg ønsker forstærket op til 3A, til mine havebane lokomotiver "G", er der nogle gode ideer???
Med venlig hilsen
Ulf

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: PWM udgang på lokomotiv DCC dekoder
« Svar #1 Dato: September 25, 2014, 13:55:31 »
har du et link til den pwm styret dekoder ? du kan sagtens selv lave en forstærker hvis du ikke har noget imod at lodde og sådan ellers kan nok godt finde nogen på nettet et sted men skal lige vide hvordan den dekoder du har virker ?

MVH

 

Offline futlgb2870

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 10
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: PWM udgang på lokomotiv DCC dekoder
« Svar #2 Dato: September 25, 2014, 14:59:36 »
Hej
Her er et link til en ESU standard dekoder: http://www.esu.eu/en/products/lokpilot/lokpilot-standard/
Det er selve motorudgangen som jeg ønsker forstærket op til 3A, dvs. der er 2 ledninger fra dekoderen, jeg har 20V DC 3A til forstærkeren.
Mine H-broer er med BD678 og BD679, motorudgangen fra dekoderen går ind i en dobbelt optokobler for at lave en pontiele fri forstærkning, virker fint med almindelig jævnstrøm.
Jeg lodder og roder med elektronik, men jeg har ikke kunnet finde nogen ideer, hvordan jeg kan lave forstærkningen med PWM indgang!
« Senest Redigeret: September 25, 2014, 15:03:37 af futlgb2870 »

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: PWM udgang på lokomotiv DCC dekoder
« Svar #3 Dato: September 25, 2014, 15:24:33 »
Jeg tænker at denne dekoder kan få toget til at køre både frem og tilbage ?

For hvis den kan dette er det lidt svære at lave et nyt udgangs trin med pwm da man så skal vende polaritet til motoren før selve pwm udgangen.

Desuden kan jeg se den har "overload protection" som mulighvis kan betyde den har feedback på pwm udgangen. Dette kan måske gøre at den ikke vil virke med et nyt udgangstrin.

Mvh

 

Offline futlgb2870

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 10
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: PWM udgang på lokomotiv DCC dekoder
« Svar #4 Dato: September 26, 2014, 10:25:35 »
Du har ret i, at dekoderen kan få lokomotivet til at køre frem og tilbage, så PWM signalet er henholdsvis posive eller negative. Feedbacken kan jeg slå fra inde i indstillinger (CV), hvor jeg også kan indstille frekvensen på PWM, men ikke slå den fra!
Jeg har kigget meget på Arduino motor forstærkere, men jeg har desværre ikke haft tid, til at blive klog på systemet. For mig ligner det stepmotor forstærker, med en masse tilslutninger som jeg ikke kender! For et eksempel:  http://www.ebay.com/itm/Dual-H-Bridge-L298N-DC-Stepper-Motor-Driver-Module-Controller-Board-for-Arduino-/400680449081?pt=UK_BOI_Industrial_Automation_Control_ET&hash=item5d4a6a7439