Larm når man bryder mikrofon-kabel (Læst 3976x)

Offline Nohns

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Larm når man bryder mikrofon-kabel
« Dato: Maj 20, 2016, 07:57:14 »
Hej Alle!

Jeg har klippet mikrofon-ledningen over i et jackstik, og sat en knap på mellem de to ledninger. Når jeg så sætter den til min telefon og ringer til nogen hvor jeg skal bruge mikrofonen, kan man høre larm i den anden ende når jeg trykker på knappen. Både når man trykker den ned og når man giver slip for den. Hvad skyldes dette, og hvordan fikser jeg det? :)

Mvh Asger.

 

Offline Fnugrullen

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Larm når man bryder mikrofon-kabel
« Svar #1 Dato: Maj 20, 2016, 11:09:50 »
Som jeg lige kan gennemskue det, så skyldes det AGC (Automatisk Gain Control) som er i din telefon, som forstærker / limiterer lydsignalet.
Når du trykker på knappen, har der intet signal været, og den AGC har skruet helt op for gain i håbet om at forstærke et signal, som der ikke er.
Du trykker på knappen, og signalet er i en kort periode meget højt, indtil AGC kan skrue ned igen.
Ligesom hvis du i 'gamle dage' stod og filmede med et videokamera, og så pludselig snakkede helt tæt på mikrofonen... bare meget 'værre'...  ;D
Derfor vil meget små transienter / impedans forskel på indgangen, kunne skabe små spikes / DC offsets, som bliver forstærket, og kan lyde som vilde clicks / støj...?

Den mikrofon, er den biased, er der decouple cap, pull-down... noget som helst?
Har du et oscilloskop?
- Så kan du i 'single' mode se hvilke transienter, der nok er skyld i en DC offset...
Tror måske den skiftende 'uendelig stor impedans' (Knap sluppet) til 'mikrofon impedans' (Knap trykket) er skyld i en blanding imellem DC offset og AGC 'fuck up'...

Det er umiddelbart mine gæt..

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Larm når man bryder mikrofon-kabel
« Svar #2 Dato: Maj 20, 2016, 12:26:52 »
Du har typisk en kondensatormikrofon hvor der er dc på signal ledningen du har brug for at bevare denne spænding når du muterede da signalet er meget lavt på en mikrofon typisk 1 mv og du får klart en larm når du tænder dc på et par volt men der er løsningen på click free mic mute 🔇 Hvis du søger f. eks
http://5series.net/forums/diy-do-yourself-14/bluetooth-mic-mute-button-38390/

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Larm når man bryder mikrofon-kabel
« Svar #3 Dato: Maj 20, 2016, 19:18:47 »