Spg. ang lumen, kelvin og mcd? (Læst 12487x)

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Spg. ang lumen, kelvin og mcd?
« Dato: Juli 06, 2011, 17:22:54 »
Hej Folkens.

Hvordan regner jeg ud hvor mange mcd der går til en lumen, og hvor mange mcd der går til kelvin?

Jeg har nogle uv dioder på 3000mcd som gerne skulle spytte ud så det svare til 2600 kelvin
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Spg. ang lumen, kelvin og mcd?
« Svar #1 Dato: Juli 07, 2011, 01:52:33 »
Hej Folkens.

Hvordan regner jeg ud hvor mange mcd der går til en lumen, og hvor mange mcd der går til kelvin?

Jeg har nogle uv dioder på 3000mcd som gerne skulle spytte ud så det svare til 2600 kelvin

Du kan ikke regne kelvin ud fra lumen/mcd.
Kelvin er farvetemperaturen, dvs. hvilken farve LED'en lyser med.
Men du kan omregne lumen til mcd og omvendt. Der er bare en god del forvirring omkring dette emne.
Så vidt jeg har forstået indtil nu, kan det være at følgende måske burde (med forbehold) vidstnok være nogenlunde rigtigt (men hæng mig ikke op på det) tror jeg nok...
1 mcd = 1 millicandela = 1/1000 candela.
1 candela = lyset fra 1 candle light (stearinlys) på en væg 1m fra stearinlyset, og man måler over 1 x 1 meter, ikke kun på en prik. (Men hvor stort er dette stearinlys, og hvor stor er lysets væge?)
lumen = ansi lumen = vidt begreb, især når man snakker projectorer til hjemmebiograf. Her er 10 ansi lumen ofte det 'samme som' 100 ansi lumen, ved det, at 2 forskellige projectorer med samme lysstyrke er målt på 2 forskellige måder; den ene er selvfølgelig målt forkert.

Prøv google.
Jeg fandt denne, men der er mange andre.

Det, jeg selv gør, er at jeg kigger i databladet på den pågældende LED.
Selv på LEDs købt via eBay kan man ofte finde de nødvendige data; her står det bare ofte hulter-til-bulter.
Men kender du navnet på LED'en, så søg med google:
LTST-C170TBKT filetype:pdf

Du kan evt. også lægge ordet 'datasheet' med ind; men jeg synes for det meste at det ikke er nødvendigt.

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: Spg. ang lumen, kelvin og mcd?
« Svar #2 Dato: Juli 07, 2011, 22:13:55 »
Hej.

Hmm, det er disse:
http://viewitem.eim.ebay.dk/50-x-5mm-UV-3000mcd-LEDs/350297663424/item

Men, jeg kan intet finde om dem, andet end hvad der står på den side..

Er jeg nød til at kontakte dem mon?
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Spg. ang lumen, kelvin og mcd?
« Svar #3 Dato: Juli 07, 2011, 22:36:34 »
Hej.

Hmm, det er disse:
http://viewitem.eim.ebay.dk/50-x-5mm-UV-3000mcd-LEDs/350297663424/item

Men, jeg kan intet finde om dem, andet end hvad der står på den side..

Er jeg nød til at kontakte dem mon?

Jeg kontakter dem altid, hvis der er noget jeg mangler information om.

Husk: Hvis du skal sælge elektronik-produkter som du selv designer, skal alle dele som indgår være i overensstemmelse med RoHS direktivet.
Det er derfor jeg primært handler hos RS, Farnell (og El-Supply; men du er nogle gange nødt til at spørge El-Supply om RoHS overensstemmelse).
I Kina har man 'opfundet' noget der hedder "China RoHS". Lige hvad dét ord betyder, kan jeg ikke gennemskue, andet end at RoHS *er* noget der er vedtaget i EU; ikke USA, ikke Asien og ikke Afrika... Så jeg tror at China-RoHS betyder at det er "ikke RoHS", men at kineserne med god samvittighed kan sige "jaja, den er RoHS, den kan også være Tüv og CE og EISA hvis du vil have det; så skriver vi det bare på den".
Men på eBay har jeg nu oplevet mange ærlige kinesere.

Hvad betyder RoHS?
-RoHS er en liste over farlige stoffer der ikke må indgå i bla. elektroniske apparater.
Officielt skal al elektronik overholde RoHS af hensyn til miljøet, men når man kigger bag kulisserne, så ligger der en masse penge istedet, og miljøet ser noget grimmere ud efter RoHS er kommet end før RoHS kom.

Overholder du ikke RoHS, og bliver du opdaget, så sker der noget kedeligt: Du skal kalde alle dine elektroniske produkter tilbage, skifte dine ikke-RoHS komponenter til RoHS komponenter og så selvfølgelig sende dem til køberne igen. Av for en fragt-regning.

Selv har jeg kun RoHS komponenter på lager, også hvis jeg kun laver prototyper; derved sikrer jeg mig at jeg ikke ved uheld kommer til at proppe noget forkert i et produkt som sælges. -I tilgift er det bedre for miljøet.
(Modsiger jeg mig selv ? -Nej, men jeg har ikke mod på at give forklaring på hvorfor, for så vil nogle folk komme i klemme - nogle gange er det bedre at tie stille).

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: Spg. ang lumen, kelvin og mcd?
« Svar #4 Dato: Juli 09, 2011, 16:55:36 »
Hej Pacman.

Okey, hmm, så må jeg jo til at skrive til dem ;)

Tænkte, kender du nogen steder hvor jeg overholder RoHS overensstemmelserne i forhold til LED's der skyder 2600Kelvin ud?
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Spg. ang lumen, kelvin og mcd?
« Svar #5 Dato: Juli 09, 2011, 17:57:21 »
Hej Pacman.

Okey, hmm, så må jeg jo til at skrive til dem ;)

Tænkte, kender du nogen steder hvor jeg overholder RoHS overensstemmelserne i forhold til LED's der skyder 2600Kelvin ud?

Hmm, det er ikke så ofte man køber efter farvetemperatur. Man kan på RS søge via temperatur, men jeg fandt kun 1 LED her, den er SMD og måler 3.7mm x 3.7mm; den koster omkring 53 kr/stk, så jeg tror ikke det lige er dén du er ude efter.

DigiKey har også mulighed for at søge på farver. Jeg fandt to på '2700K'; den ene's datasheet siger at den ligger på omkring 590nm. Dette kan du bruge, når du skal søge på fx. RS og Farnell.
Resultaterne på DigiKey er: GM5SAE27P0A 425-2744-1-ND og LCW E6SG-V1AB-4U9X-S-Z(475-2609-1-ND).

Tilbage til RS. Du kan finde dem under Optoelektronik og displays -> Optoelektronik -> LED til synligt lys.
Her kan du vælge fra og til, hvad du er interesseret i. Der er en bunke bokse hvor man kan vælge Fabrikant, Montering, Farve, Styrke, Spidsbølgelængde og Farvetemperatur. Prøv i Spidsbølgelængde at vælge dem der ligger omkring 590nm (dvs. 588nm til 592nm - måske op til 600nm), derefter klik på den trektant i "Pris"-kolonnen som er lille for oven og stor forneden.

Du er ikke garanteret at det er en 2600 Kelvin, men de har en chance for at ligge i området.

Der er selvfølgelig en alternativ mulighed jeg ikke har tænkt på før nu...
Du kan prøve at spørge El-Supply eller Dioder-Online.dk om de har LEDs på 2600 kelvin der er i overensstemmelse med RoHS.
(RoHS betyder at produktet ikke indeholder farlige stoffer; mest kendt for at være blyfri, men der er også andre stoffer som er forbudte).

Hvor vigtigt er det at farvetemperaturen er 2600K ?
-Hvis det er til foto/video/billed-optagelse/sammenligning kan jeg forestille mig at det er rimelig vigtigt.
Det kunne selvfølgelig også være vigtigt af andre årsager.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Spg. ang lumen, kelvin og mcd?
« Svar #6 Dato: Juli 09, 2011, 21:03:18 »
Her kan du vælge fra og til, hvad du er interesseret i. Der er en bunke bokse hvor man kan vælge Fabrikant, Montering, Farve, Styrke, Spidsbølgelængde og Farvetemperatur. Prøv i Spidsbølgelængde at vælge dem der ligger omkring 590nm (dvs. 588nm til 592nm - måske op til 600nm), derefter klik på den trektant i "Pris"-kolonnen som er lille for oven og stor forneden.

Du er ikke garanteret at det er en 2600 Kelvin, men de har en chance for at ligge i området.

Du kan også søge med farvetemperatur hos Elfa: Aktive komponenter -> Optoelektronik -> LED'er ->LED'er.
Oppe i toppen er der kasser der ligner dem på Farnell og RS; her er en med farvetemperatur.
Når du klikker på en vare, vil du kunne se i højre kasse's bund står der noget lign:

RoHS information:  Passer til RoHs-directivet

-Hvis denne tekst står der, er den i overensstemmelse med RoHS direktivet.

(Der er også Mouser - de er bedst til passive komponenter, men forhandler også aktive, såsom LEDs, mm., men desværre kan man ikke direkte se farvetemperaturen her heller.)
« Senest Redigeret: Juli 09, 2011, 21:06:48 af pacman »

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: Spg. ang lumen, kelvin og mcd?
« Svar #7 Dato: Juli 10, 2011, 03:05:25 »
Hey du.

Tak for alle svar, men, det virker ret uoverskueligt, i forhold til hvad det skal bruges til.

Det er fordi jeg er medlem af en forening der hedder NHF, og her der har vi snakket lidt om lys der passer med solens lys, som kan opvarme disse krybdyr der nu bliver holdt.

Fordelen ved at bruge LED's frem for en normal pærer, er jo at de er jo ret strøm besparende.
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Spg. ang lumen, kelvin og mcd?
« Svar #8 Dato: Juli 10, 2011, 03:19:33 »
Tak for alle svar, men, det virker ret uoverskueligt, i forhold til hvad det skal bruges til.

Det er fordi jeg er medlem af en forening der hedder NHF, og her der har vi snakket lidt om lys der passer med solens lys, som kan opvarme disse krybdyr der nu bliver holdt.

Jeg havde tænkt lidt på at spørge om dette også, men det er et område jeg ikke aner ret meget om. ;)
-Jeg tror at nummer 1 løsning vil være at du spørger din nuværende leverandør af LEDs, om de er RoHS. Der er en god sansynlighed for det, idét han jo er fra england, og de nok også er forbundet til RoHS på den ene eller anden måde.

Noget helt andet (off topic?) - Kan dyrene tåle UV-LEDs ?
Jeg tænker her på at de jo nærmest kommer til at leve dagligt i denne belysning.
-Men du ved nok allerede en hel del om dette; jeg kan forestille mig at der normalt bruges UV-belysning til disse skabninger. ;)

 

Offline omar

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 5
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Spg. ang lumen, kelvin og mcd?
« Svar #9 Dato: Juli 11, 2011, 19:09:43 »
hmm jeg er jo ikke så teknisk anlagt men hvis en LED forbruger 1watt så kan man vel ikke forvente at der kommer 2 watt varme.. jeg tror bare det bliver svært at forvente en strømbesparelse ved at generere varme fra led frem for en gløderørspære :-( 

det kunne være spændende at høre hvilke løsning der virker bedst mht. udstråling af samme stråling som solen i en pære.

Jeg har selv saltvands akvarie og kunne i den anledning godt tænke mig at finde en løsning som simulerede solen mest muligt dog med undtagelse af varmeudviklingen (stor fordampning) :-)

Mvh Omar

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: Spg. ang lumen, kelvin og mcd?
« Svar #10 Dato: Juli 11, 2011, 22:40:40 »
Hello El de Pacman. ;)

Ang. om UV LEDs er iorden at bruge - så aner jeg det rent faktisk ikke.
Dyrene har jo brug for de der 2600Kelvin for at kunne danne vitaminer i kroppen, og da jeg intet ved om disse UV LEDs kan jeg heller ikke svare på det :(
Jeg købte dem da jeg havde hørt at UV LEDs ville kunne gøre det, men, jeg har åbenbart hørt lidt forkert, for de skal kunne frembringe de 2600 Kelvin for at kunne gøre arbejdet.

Ja, jeg må snakke med min nuværende leverandør, problemet er dog at jeg har skrevet til ham uden at få svar - endnu - Hvilket irritere mig, for skrev den dag du skrev tilbage på min første post.

Jeg havde tænkt lidt på at spørge om dette også, men det er et område jeg ikke aner ret meget om. ;)
-Jeg tror at nummer 1 løsning vil være at du spørger din nuværende leverandør af LEDs, om de er RoHS. Der er en god sansynlighed for det, idét han jo er fra england, og de nok også er forbundet til RoHS på den ene eller anden måde.

Noget helt andet (off topic?) - Kan dyrene tåle UV-LEDs ?
Jeg tænker her på at de jo nærmest kommer til at leve dagligt i denne belysning.
-Men du ved nok allerede en hel del om dette; jeg kan forestille mig at der normalt bruges UV-belysning til disse skabninger. ;)
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: Spg. ang lumen, kelvin og mcd?
« Svar #11 Dato: Juli 11, 2011, 22:42:49 »
Hej Omar og velkommen til Forummet.

Jeg tror du misforstod min post, det jeg mente var at LED er mere besparende end en glødepærer er, selv ved mange LED's kan det typisk betale sig at bruge LED's frem for almindelige glødepærer.

Varme og Kelvin skulle da ikke være det samme, eller misforstod jeg dig Omar? :-$


hmm jeg er jo ikke så teknisk anlagt men hvis en LED forbruger 1watt så kan man vel ikke forvente at der kommer 2 watt varme.. jeg tror bare det bliver svært at forvente en strømbesparelse ved at generere varme fra led frem for en gløderørspære :-( 

det kunne være spændende at høre hvilke løsning der virker bedst mht. udstråling af samme stråling som solen i en pære.

Jeg har selv saltvands akvarie og kunne i den anledning godt tænke mig at finde en løsning som simulerede solen mest muligt dog med undtagelse af varmeudviklingen (stor fordampning) :-)

Mvh Omar
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Spg. ang lumen, kelvin og mcd?
« Svar #12 Dato: Juli 11, 2011, 22:50:40 »
Varme og Kelvin skulle da ikke være det samme.

Kelvin fortæller dig kun hvad farve der er tale om.
Men jeg vil tro, at der er en tolerance på denne farve. Hvor meget har jeg ingen anelse om.
Vi må tage i betragtning at producenterne, som måler farvetemperaturen måler på hver sin måde, og der kan være forskel i målingerne.
Men har du fået at vide at 2600K er den farve der egner sig bedst, så er det selvfølgelig smart at holde sig så tæt på denne farve som muligt.
Lysstyrken er jo så ikke den vigtigste i denne sammenhæng. Skal du bruge 3000mcd, kan du godt sætte 5 LEDs ved siden af hinanden, som giver 600mcd; så får du cirka det samme.

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: Spg. ang lumen, kelvin og mcd?
« Svar #13 Dato: Juli 11, 2011, 22:53:22 »
Hmm, ja, det er jo det.. Men, så længe jeg ikke kan få svar fra leverandøren, kommer jeg vel ikke videre :S
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: Spg. ang lumen, kelvin og mcd?
« Svar #14 Dato: Juli 11, 2011, 23:23:27 »
Skal man være erhvervs drivende på RS for at oprette sig der inde? :-/
Mvh. Danni Hansen.