Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - A5ive

Sider: 1 [2] 3 4 ... 22
16
Generel Elektronik / Sv: Ændre 4c batterier til 6000 v
« Dato: September 05, 2017, 18:01:42 »
Du kan godt lave 6v om til 6000v.

Men at forklare det så en hest kan forstå det bliver lidt svært.

Du tager dine 6v DC og kører dem igennem en oscillator, så du får en pulserende 6v DC.

Denne pulserende DC spænding skal så køres igennem en transformator som har flest vendinger på sekundær siden, for at hæve spændingen.

En transformator transformere spændingen. For at finde ud af hvilken transformator man skal bruge skal man finde det rigtige omsætningsforhold.

Rent teoretisk ville det omsætningsforhold være 6 til 6000. Altså 6v på primær siden og 6000 på sekundær siden.


Det vil være et rigtig fint projekt for forståelsens skyld men
jeg må fraråde at du vil lave din egen fælde for at riste div. gnavere.

Dem man kan købe er lavet og testet til at kunne slå dem ihjel så smertefrit som muligt, hvis man kan kalde det det. Du kan ikke vide om det du selv laver bare vil pine dem unødvendigt.

Hvis det er højspændingen i sig selv som interessere dig, så kunne du jo prøve at kigge lidt på et brugt engangskamera med blitz. Dem jeg har haft skilt ad, er utrolig simpelt opbygget. Hvis jeg husker rigtigt så består de af en enkel transistor, en modstand, en transformator og en ensretter diode. Og så en kondensator til at lagre energien i, men hvis denne fjernes så har du ca 600-700v på udgangen. Og de kommer fra et enkelt 1.5v aa/aaa batteri.


17
Du kan også have pulldown på vestre side af modstanden (der hvor kontakten er forbundet)  så optræden den ikke som spændingdeler  :)
Ja for helved. Det giver jo også meget bedre mening at gøre det sådan.

I det tilfælde gælder det også bare om at den er "stor nok" Der vil jo løbe en meget lille strøm når kontakten slutter.

18
Den skal bare være stor nok. når du bruger en pull down modstand så får du en spændingsdeler. Du vil gerne have et stort spændingsfald over din pull down modstand.

Hvis vi siger du sætter din R modstand til 1K ohm og din pull down modstand til 10K ohm så vil du have ca 11v på basen når du trykker på kontakten.

For at regne spændingen ud på dine modstande bruger du denne form forsyningsspænding(12v)/samlet modstand(R+pull down = 1K+10K)*Den modstand du vil finde spændingen over.
fks 12/11k*10k*=10,9V

Håber det gav lidt mening

19
Andet analog relateret / Sv: Tjekke kondensator?
« Dato: Marts 21, 2017, 13:29:02 »
Hej frank.

Det kan du ved at måle oplade tiden(tau).

Har du en 1µF kondensator og en 1M ohm modstand, og serie forbinder dem,
så kan du regne oplade tiden ud ved at sige R*C=t (tau).
En kondensator er opladet efter 5*t.

Så i dette tilfælde vil det være 1µ*1M*6=6 sek.

Det er hvert faldt en måde at tjekke på om en kondensator virker som den skal. :)

20
Generel Elektronik / Sv: Spørgsmål vedr. frekvensomformer.
« Dato: November 13, 2016, 01:54:03 »
Det var pænt af dig at tilbyde Carsten.

Men ham jeg skulle hjælpe med at få det op og køre har fundet en anden løsning, så han skal ikke bruge en frekvensomformer alligevel. Tror han ville køre med to systemer, da han havde en extra ventilator liggende.

21
Generel Elektronik / Sv: Spørgsmål vedr. frekvensomformer.
« Dato: November 08, 2016, 16:16:54 »
Det lyder sørme godt Carsten.
Er der et bestemt mærke som er nemmere at arbejde med/programmere, som du vil anbefale.?

22
Generel Elektronik / Spørgsmål vedr. frekvensomformer.
« Dato: November 07, 2016, 11:51:47 »
Jeg har aldrig rigtigt haft æren af at arbejde med frekvensomformere og står med et lille problem.

Jeg står med en 3 faset elmotor på ca 750W som driver en ventilator.

Ventilatoren skal køre 24/7 men på to forskellige hastigheder.

I det rum som den skal udskifte luften skal den køre i lav hastighed når der er mørkt og når lyset blive tændt skal den køre op på max hastighed.

Jeg har læst lidt på nettet omkring frekvensomformer og læst datablade igennem, men syntes ikke rigtig at der falder nogle brikker på plads.

Er der nogen her inden som har kendskab til frekvensomformer og kan hjælpe med en løsning?

Og skal man have EMC filter foran ?

23
Dit Projekt / Sv: Mit NYE XYZ bord
« Dato: September 07, 2015, 17:46:42 »
Det ser satme lækkert ud.  :D

24
Bare en tanke.
Kan man ikke gear den om, sætte andre tandhjul på.
Ved dog ikke lige hvordan sådan en virker :-) Så bare en tanke.
Nu har jeg ikke skilt selve gear huset. men muligheden ville nok være der.

Måske er man heldig og kunne finde nogle tandhjul på ebay e.l.

Hvis man fandt en motor med nok moment, så behøvede man ikke engang gearing.
Men det ville nok stadigvæk være en god ide med et differentialegear.
Den har jo en meget lille vende radius, så der bliver slid på dækkende hvis man undlader dette :)

25
Hej Listmann.

Jeg kan godt følge jeres tankegang.

Men det er ikke så simpelt som at øge spændingen. Dens motorstyring er designet til 24v, så øges denne væsentligt. Så er der stor risiko for at den vil brænde af.

Og bliver lige nød til at nævne det lovmæssige ved det. Hvis den kører hurtigere end 6 km/t så anses den ikke som en handicap scooter længere.
Her bliver det så lidt til en gråzone, i værste fald kan det være at den bliver betragtet som en scooter 30'er. Som skal være typegodkendt for at må færdes på offentlige veje.
Med andre ord, man kan komme i  en træls økonomisk situation, og muligvis få pletter på straffe attesten.

Hvis i vil ha den til at kører hurtigere så kan det godt være at i ikke slipper for at finde en anden motor og en anden motorstyring.

Jeg har faktisk selv gået med tanken om at sætte en anden motor på sådan en. Og jeg tror at man muligvis kan bruge en BLDC motor til dette. Hvis man kan finde en med samme akse størrelse som den der sidder på scooteren.

Den Scooter som vi havde skilt af, var en 24v/10A/4100rmp motor, så vi gik på udkig efter en BLDC motor med mere end 4100rmp, med tilhørende motor styring.

Vores ide var så at forsigtigt øge omdrejningerne, for at se om gearingen kunne holde til det.

Vi nåede bare aldrig længere end købe en brugt handicap scooter, da batterierne var døde på den. og de er meget dyre sådanne batterier.

Uden at vide det, så tror jeg at de fleste handicap scooters motorstyring er bygget som en H-bro, som styres med et PWM signal. Det har den fordel at langt de fleste motorstyringer til BLDC motorer også er PWM styret. Så selve betjeningen skal ikke laves om.

Fordelen ved en BLDC motor er at virkningsgraden er langt bedre end en alm motor med kul, og så vejer de ikke så meget.

Jeg må så ærligt indrømme at det er ikke noget jeg har rodet med i praktisk, så om de batterier som scooteren har nu, er leveringsdygtige nok, det ved jeg ikke.

Men buttomline er, i skal ikke øge spændingen, det vil skade mere end det vil gavne.

PWM
BLDC motor
H-Bro Rigtig god forklaring

26
Off Topic / Sv: Gang i den, not.
« Dato: Maj 14, 2015, 20:11:04 »
som den opmærksomme bruger nok har lagt mærke til så har jeg ikke rigtig været aktiv længe.
men jeg har haft mange jern i ilden.

jeg går jo og sætter mit hus i stand og her i marts måned fik vi besked fra ledelsen at hele produktionen ville blive sendt til Letland. så vi skulle næsten alle fyres.

og jeg tænkte så at jeg ville kombinere min uddannelse som elektronikfagtekniker med køletekniker. så har taget nogle AMU kurser for at blive certificeret til at arbejde på køleanlæg med op til 2,5 kg kølemiddel (en almindelig varme pumpe har ikke ret meget mere end 400-800g kølemiddel).

så jeg har faktisk lige fået nyt arbejde ved Nilan i hedensted hvor jeg begyndte i mandags i deres el afdeling og efter 3mdr skal der ses om der kan laves et videre forløb i den retning jeg gerne vil. jeg vil rigtig gerne ende med en dag og sidde i udviklingsafdelingen. men der går nok lige et par år først, men det også fint nok, der er mange nye spændende ting jeg skal ha lært.

så har jeg jo ved siden af gang i noget rigtig stort. jeg har overtaget en gammel lagerbygning, hvor jeg har tænkt mig at der skulle være elektronik klub i den ene ende af den.
jeg har allerede fået en masse komponenter af både min gamle læreplads og så også en tidligere arbejdsplads. men der er rigtig meget arbejde der skal ligges i det før det er på plads endnu.
og tiden er jo lidt knap når man også bygger hjemme, og det har jo første priotet.

så nu ved i hvad jeg får tiden til at gå med, så det er jo ikke ret mange projekter jeg får lavet for tiden :)

og så er jeg rigtig glad for at gerd har gidet at holde styr på forummet :)

27
Generel Elektronik / Sv: HJÆLP
« Dato: November 07, 2014, 10:40:56 »
Jeg vil gerne kigge på det, hvis jeg får tid i weekenden :)

28
Generel Elektronik / Sv: Timet styring af lys i en bil, 12v. Hjælp?
« Dato: Oktober 07, 2014, 21:57:14 »
Hej Søren, og velkommen til. :)

Det du søger er en monostabil multivibrator.. elsker simpelthen at fortælle folk om 555'eren.

Det er også for dårligt at vi ikke har bixet en guide sammen med de mest anvendte designs af den her på forummet.

Her et et link til hvordan den skal kobles for at kunne virke som monostabil

http://electronicsclub.info/555timer.htm#monostable
Du finder iøvrigt rigtig meget god info om den på denne side.

Gør dig selv den tjeneste at sætte et relæ for sig selv til at forsyne dine lygter, så du stadigvæk holder det lidt adskilt fra bilens ledningsnet. Og lav det så du kan tage det hele fra igen uden at ødelægge noget.

Hvilken bil snakker vi om?  :)

29
Generel Elektronik / Sv: hjælp til reperation
« Dato: September 30, 2014, 09:53:00 »
Hej Allan.

Hvis der ligger en teknisk skole eller lign, så kan det være de kan hjælpe dig.

Tag noget kage med og et par cola'er med, så er jeg sikker på at du nok skal få det lavet :)

Selvom det ser en smule voldsomt ud, kan se at den har taget nogle baner med op, kan det godt være det kan klares med et par lus, med mindre det er fler lags print og en af de forbindelser til et mellem lag er afbrudt.


30
Generel Elektronik / Sv: Hvor er vi flest?
« Dato: September 23, 2014, 08:06:38 »
Sjovt, ingen by på Falster :/

Og åbenbart ikke Nykøbing Falster.... :/
Så skal du jo vælge maribo :)



Og undskylder lige overfor gerd i samme omgang. men tror du er den eneste tysker her :)

Sider: 1 [2] 3 4 ... 22