Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - martinbjerre

Sider: [1] 2 3 ... 11
1
Generel Elektronik / Sv: For-, bag- samt bremselys for slot cars
« Dato: August 06, 2017, 08:32:43 »
Umiddelbart er jeg sikker på at din opstilling vil udvikle en del røg ;)
Din zener vil virke som en kortslutning fordi den vender forkert, og hvis du vender den skal der brændes en masse effekt af i den og i D1.
Ny elektronik (et oldnordisk blad) har engang lavet en konstruktion jeg tror vil give dig noget af det du efterspørger. Prøv at kigge på årgang 1980 og 1982 i linket specielt nr 6
https://www.altomdata.dk/retro/ny-elektronik

Tilføjelse:
Når jeg nu graver i hukommelsen, var der noget med at hedengangne Jostykit lavede en HF-generator der kunne anvendes til at lave bla indvendig belysning i modeltog, selv om disse ikke kørte.
Jeg prøver lige om jeg skulle have noget info liggende på det.

2
Arduino & Lign. / Sv: wifi og esp8266
« Dato: Maj 15, 2017, 21:45:02 »
Jeg har kørt et lignende setup til overvågning af temperaturen i fruens drivhus. (Det gik over da hun synes det var FOR nørdet)
Jeg lavede en reservation af esp'ens ip i routeren, og det kørte uden problemer i et par måneder.

3
Strømforsyninger - Omformer - Inverter / Sv: Hot wire foamcutter
« Dato: Marts 03, 2017, 22:51:44 »
Da jeg skulle skære 150mm flamingo til gulvet i min tilbygning, brugte jeg en 18v 12A trafo og et stykke 2mm svejsetråd på 30-40cm.
Det fungerede fint, uden nogen form for regulering.

4
Generel Elektronik / Sv: Krav til godkendt 230v udstyr
« Dato: Januar 26, 2017, 16:10:00 »
Det er ikke en ren sinusinverter, men problemerne optræder kun i 2% af bilerne, resten fungerer perfekt.
Elektrisk opbygning, og tilsluttet udstyr er 100% identisk i alle bilerne...

5
Generel Elektronik / Krav til godkendt 230v udstyr
« Dato: Januar 25, 2017, 16:20:54 »
Hej
Vi tumler lidt med nogle biler vi har bygget. Der er monteret inverter 12-230v i bilerne. Bilerne køres fortrinsvis af montører med uddannelse inden for elfaget.
Nogle af bilerne brænder stort set alt af der tilkobles inverteren, og chaufførerne giver inverteren skylden, idet de kan måle op til 242V rms.
De hænger sig i at der på deres udstyr står 100-240v
Jeg tvivler på at de 2v er årsagen.
Hvor finder jeg dokumentation for hvad et apparat skal kunne tåle, for at blive D/CE mærket ?
Jeg er bekendt med DS/EU norm for elektricitetsforsyning (230V +- 10%)

6
Generel Elektronik / Sv: Weller loddekolbe
« Dato: Januar 19, 2017, 21:39:40 »
Smart, det havde jeg ikke tænkt på. Mine ideer havde været omkring belysning af loddested, automatisk tin tilførsel, udlodnings udstyr.
Tak for hjælpen, nu kan jeg nok sove igen :)

7
Generel Elektronik / Weller loddekolbe
« Dato: Januar 19, 2017, 20:00:23 »
Nu har jeg undret mig længe nok (flere år)....
på den ene af mine weller loddekolber, er et "sært" hul i håndtaget.
hvad i alverden er det beregnet til ? :)

8
Strømforsyninger - Omformer - Inverter / Sv: +-20 V fra 12V supply
« Dato: November 20, 2016, 19:11:24 »
Hvad med 2 af disse :
http://setas.dk/produkter/dc-–-dc-konverter/ind-12/ud-24/dci360a24/360-watt-dc-dc

9
Generel Elektronik / Sv: Spørgsmål vedr. frekvensomformer.
« Dato: November 08, 2016, 19:58:48 »
Til min drejebænk bruger jeg en lille ABB frekvensomformer, og den har flere muligheder for ekstern styring. Umiddelbart ville jeg vælge noget i den stil, hvis jeg stod med en lignende opgave.

10
Generel Elektronik / Sv: DC Power Supply - hvad bruger jeg den ?
« Dato: September 12, 2016, 19:39:42 »
Med "current" kan du indstille strømbegrænsning, feks i tilfælde af at du ikke vil risikere at noget trækker for meget strøm, og dermed lukker røg ud ;)
Med "voltage" indstiller du spændingen.
Når "CV" lyser, er det spændingsreguleringen der er "i kraft"
Når "cc" lyser, er det strømbegrænsningen der er "i kraft"

Skal du feks lade et NiMH batteri op, kan du sætte spændingsreguleringen på max ladespænding for batteriet, og sætte strømbegrænsningen på 1/10 af kapaciteten af batteriet. Så for du ladet skånsomt op.

12
Generel Elektronik / Sv: kondensator til 220 volt motor
« Dato: August 21, 2016, 11:16:12 »
Jeg er selv tilhænger af at reparere frem for at udskifte, men i din situation ville jeg klart overveje om det var arbejdet værd:
http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Trykluft/Kompressorer/Kompressor-11-8-2000033783/

13
I min gamle vogn (adria) havde jeg præcist samme problem. Jeg endte med at montere marinebatteri og en god lader i vognen.
De fabriksmonterede strømforsyninger i campingvogne er for billigt lavet, så batteri og lader er eneste fornuftige vej :)

14
HF-teknik / Sv: Antenne til fjernbetjening
« Dato: August 06, 2016, 23:20:14 »
Jeg har idag loddet "antennen" (30cm ledning) af modtageren og erstattet den med en udvendig antenne (hjemmelavet 1/4 bølge under vognen) og rækkevidden er blevet 75% bedre, men der mangler stadig lidt :(

15
HF-teknik / Antenne til fjernbetjening
« Dato: Juli 31, 2016, 13:51:11 »
på min campingvogn har jeg naturligvis mover, men fjernbetjeningen rækker ikke godt nok. når modtageren mister signalet, stopper vognen selvfølgelig. når den så fanger signal igen, starter den op i "softstart-mode", altså lav hastighed på motorerne. dette sker 2-4 gange pr 5 meter. holder jeg fjernbetjeningen ind af døren fungerer alt perfekt.
opgaven lyder så: bedre rækkevidde.
modtageren sidder midt i vognen (aluminium) og der er ikke meget at gøre ved det.
min ide var at udstyre senderen med en bedre antenne, men jeg vil lige høre jer kloge mennesker inden jeg forgriber mig på den :)
Jeg forestiller mig at bryde den U-formede kobberbane til højre for C8-C10, og føre et RG174 kabel derfra og til en udvendig 433mhz antenne.
Er jeg helt galt på den ?

Sider: [1] 2 3 ... 11