Lyskryds projekt (Læst 4104x)

Offline Chris I

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Lyskryds projekt
« Dato: November 05, 2010, 10:31:02 »
Hej.

Jeg har i tankerne om at bygge en form for et lydskryds som bliver dirigeret af vægten som er på hver enkelt side.

F.eks. hvis du har et lyskryds og der er mere vægt på siden der går mod nord end den der går mod øst, så vil dem der kører mod nord få grønt lys.   

Da det er et skole projekt hvor vi ikke skal bygge et fuldt færdigt produkt, men en model der demonstrerer hvordan teknikken virker tænkte jeg om nogle havde nogle foreslag.

Det eneste jeg har i tankerne lige nu ville være en tryksensor koblet i et kredsløb med en grøn og rød diode, hvor hvis trykket bliver ændret på sensoren så skifter den farve, men det er kun en lyn tanke.

Alt hjælp er velkommen ;)

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Lyskryds projekt
« Svar #1 Dato: November 06, 2010, 11:27:27 »
Hej Chris og velkommen til. :)

Det kunne man helt sikkert lave :)

Men der er bare lige et problem som jeg lige tænkte, hva der skal gøres hvis der er ligevægt på alle vejene? Hvis det ikke bliver kunne du gøre sådan at alle lysene lyser rødt, og lige så snart en af dem stiger i vægt så lyser den pågældende vej grønt.. og til det kunne man jo bruge det byggesæt som hedder "Priority game" Det har godt nok kun 3 knapper, men hvis man lige bruger 5 min på at se hvordan det virker så kunne man godt lave det om så det har 4, og så sætte tryksensorer som aktivere dem.

"Priority game" fungere nemlig således at der er 3 knapper, som har hver sit LED tilknyttet. Trykker man på alle knapperne samtidigt, så vil den der først for strøm lyse og de andre bliver ignoreret.

Jeg vil gerne prøve at se på det, men kan ikke love hvor lang tid det vil tage, da jeg er på skoleophold endtil jul. Så det kommer lige an på hvordan det kommer til at passe med lektier osv  ;)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Spoon_dk

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 11
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Budget - metode
« Svar #2 Dato: November 30, 2010, 13:17:28 »
Hej Chris
Er du stadig igang med projektet?
Er det udelukkende elektronik eller vil du også bruge programmering (Microcontroller eller PC)
Hvad er budgetet (Sætter en begrænsning for hvilke komponenter/moduler som du kan bruge)
/