LED spørgsmål fra en novice (Læst 3125x)

Offline JV

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
LED spørgsmål fra en novice
« Dato: November 22, 2010, 12:17:29 »
Hej

Jeg skal have flikket et setup sammen så jeg får en infrarød LED der lyser konstant og altid på et sted hvor der ikke er netspænding til rådighed. Hvordan regner jeg ud hvor stort batteri jeg skal bruge til en måneds drift mellem hver batteriladning ?

Mvh
Jakob

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: LED spørgsmål fra en novice
« Svar #1 Dato: November 22, 2010, 12:41:35 »
Hej Jacob og velkommen til.

Det du skal finde ud af er hvor mange ampere din infrarøde LED bruger, og hvor mange ampere dit batteri er på.

Har du fks et batteri på 20 ampere (20A) så kan den altså levere en strøm på 20A på en time, før det går dødt. Men skal den kun trække en strøm på 10A så kan den levere det i 2 timer. Og 1A i 20 timer.

Så hvis vi nu leger at din infrarøde LED har et forbrug på 20mA og dit batteri er på 20A så vil den kunne lyse i 1000 timer før dit batteri skal lades op. Dvs ca 41 dage :)

De fleste batteriers ampere bliver oplyst i Ampere Timer(A/H) Det er disse ampere du skal gå ud fra, og ikke start amperene, fks kan et bilbatteri sagtens levere 200A selv om det er oplyst til 45A/H.

håber det hjalp :)

Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.