AC til DC omformer for høj spønding. (Læst 2840x)

Offline Vezzel

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
AC til DC omformer for høj spønding.
« Dato: August 08, 2016, 21:15:07 »
Hej. Jeg har i min Hobby campingvogn fra 2003 udskiftet en del af pærerne til LED-pærer. Strømforsyningen er en 230v AC til 12v. Der er to AC udgange på transformatoren, de giver begge ca 13v AC uden belastning. Derudover et kredsløb der laver DC, men dette kredsløb laver omkring 17,5v når der ikke er belastning. Dvs min LED-pærer får ca 17v - det holder de ikke til ret længe. Kredsløbet har en MBR20100CT til at lave AC til DC.
Jeg har prøvet at smide en 25A ensretter/diodebro på. Uden belastning får jeg omkring 12v DC (med indgang på ca 13v AC), men så snart jeg har lidt forbrug på (5-8 led-pærer og en vandpumpe) så kommer jeg helt ned på ca 8v DC.
Hvad kan jeg gøre? Kan den der MBR20100CT være delvis stået af, så den giver for høj spænding? Er der en anden 'stump' jeg kan udskifte den med for at få en bedre DC forsyning?

 

Offline martinbjerre

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 151
  • Antal brugbare Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: AC til DC omformer for høj spønding.
« Svar #1 Dato: August 08, 2016, 21:27:23 »
I min gamle vogn (adria) havde jeg præcist samme problem. Jeg endte med at montere marinebatteri og en god lader i vognen.
De fabriksmonterede strømforsyninger i campingvogne er for billigt lavet, så batteri og lader er eneste fornuftige vej :)