Udskiftning af motor på el-scooter (børn) (Læst 2890x)

Offline mijoe

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Udskiftning af motor på el-scooter (børn)
« Dato: December 10, 2018, 11:26:24 »
Hej.

Min datter har en lille el-scooter, som drives af en lille 6V motor. Jeg har sidenhen bygget scooteren om, så den forsynes af et 18V Makita batteri, da det batteri der sad på den kun holdt i meget lidt tid.

Sammen med batteriet har jeg påbygget en spændingsregulator, så jeg kan justere spænding ned på et passende niveau.

Som forventet brændt motoren af, dog først efter et år brug.

Jeg har nu købt en ny og større motor, som jeg skal have sat på i stedet. Mit spørgsmål er så, at der på den gamle motor sidder en lille printplade med nogle få komponenter, men hvad er de til og bør jeg flytte dem med over? (se vedhæftede billeder)

 

Offline dani8303

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 63
  • Antal brugbare Indlæg: 9
  • ESP8266, Linux server, PHP, JS, så spiller det.
    • Vis profil
    • Egen side til styring, energi mm. tag et kig :-)
Sv: Udskiftning af motor på el-scooter (børn)
« Svar #1 Dato: December 10, 2018, 12:41:03 »
Hej

De sorte komponenter er spoler og de små gule er kondensatorer. Begge dele sidder der for at reducere støjen fra motoren. Støj i dette tilfælde er både elektrisk støj og rf støj. Her er et link hvor der står noget mere om det: http://www.kerrywong.com/2012/01/26/a-short-guide-on-motor-electrical-noise-reduction/.
Du skulle sagtens kunne fjerne printet og stadig have en funktionel el-scooter.
« Senest Redigeret: December 10, 2018, 12:42:38 af dani8303 »

 

Offline mijoe

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Udskiftning af motor på el-scooter (børn)
« Svar #2 Dato: December 10, 2018, 15:55:22 »
Mange tak for svaret.

Forstået ret, så vil det kun give anledning til problemer, hvis der var andet elektronik tæt på, som ville kunne blive forstyrret af støjen?

Hvis jeg derimod vælger at beholde den, vil der så være en chance for andre problemer med komponenterne ved at gå fra 6V til lad os sige 12 V.

 

Offline dani8303

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 63
  • Antal brugbare Indlæg: 9
  • ESP8266, Linux server, PHP, JS, så spiller det.
    • Vis profil
    • Egen side til styring, energi mm. tag et kig :-)
Sv: Udskiftning af motor på el-scooter (børn)
« Svar #3 Dato: December 12, 2018, 01:01:45 »
At gå fra en spænding på 6V til 12V skulle ikke skabe nogle problemer. Kondensatorerne skulle nok kunne holde til en større spænding. Du skal dog være opmærksom på om din strøm bliver større. Brugte motoren eksempelvis 4A før men 8A nu, så risikere du nok spolerne på printet brænder af.
RF støj ønsker man normalt at fjerne, da det især kan give støj på FM radioer og lignende.
Jeg ville sætte printet på. Jeg ville fjerne det igen, hvis det bliver varmt efter en lille køretur.