4 trins forstærker (Læst 5992x)

Offline Brian_Collin

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
4 trins forstærker
« Dato: November 26, 2017, 07:31:57 »
Har brug for hjælp til en lille opgave som jeg ikke helt forstår.
jeg skal regne DC spændingerne på en 4 trins forstærker ud, hvilket er ok. men på mit udgangstrin som er en BD139, koblet som fælles kollekter (emitter følger) går det galt.
Kan man regne Ub, e og c ud, og hvordan i denne opstilling? for som jeg ser det ville min basisstrøm være for lille, og dermed må min basis og emitter spændinger jo også ændre sig.
Håber der er nogle som kan hjælpe mig


 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: 4 trins forstærker
« Svar #1 Dato: November 26, 2017, 21:05:00 »
Hej Brian og velkommen

Det er umiddelbar ohm's lov der giver dig spænding på basen og derefter ca 0,7 v mindre på emmitteren og der kan du så beregne strømmen i emmitter modstand til gnd og derefter finde ud af hvor meget strøm der går i colletor modstanden, samt hvor meget strøm der går i basen i forhold til Hfe på BD139

For ikke at forklare for meget og få misforståelser er det et emne der er dækket mange steder

Prøv at kigge her https://www.wisc-online.com/learn/career-clusters/stem/sse3803/calculating-dc-values-of-a-transistor-amplifi

Den guider dig gennem step by step   :)

NB: husk at Hfe er forskellig (25-160) afhængig af hvor hårdt man kører transistoren se BD139 datablad http://www.redrok.com/NPN_BD135_45V_1.5A_12.5W_Hfe40_TO-126.pdf
samt at der er en smule forskel fra forskellige  producenter.

 

Offline Brian_Collin

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: 4 trins forstærker
« Svar #2 Dato: November 27, 2017, 17:01:53 »
mange tak, og tak for svaret,
men det er ikke lige det som var mit problem. problemet er det at jeg, som jeg ser det, i opgaven har 10,8V på basis og dermed 10,2V på emitter og med en emitter modstand på 390ohm en kollekter strøm på 26mA. Problemet er så at min basis strøm vil være Hfe. gange mindre, men ikke kan da der kun løber en strøm på 327uA i spændingsdeleren til basis og som jeg har forstået det, er strømmen i bundmodstanden som "tommelfinger regel" 10 gange større end på basis. Så da mine strømme er mindre, må min basis og emitter spændinger jo også falde???    og hvis ja, kan jeg regne ud hvad de falder til???

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: 4 trins forstærker
« Svar #3 Dato: November 28, 2017, 18:40:53 »
På basis siden løber der både strøm i den øverste modstand til spændingdeleren samt strømmen ind i basis på transistoren.

Så hvis du først regner strømmen ud for spændingdeleren og lægger strømmen for basic til og så regner baglæns kan du få spændingen over den øverste modstand som så vil være en smule anderledes.

Men din joker er at din transistor ikke bare har Hfe på 0,60000 men mellem 0,6 og 0,7 måske endda 0,8 afhængig af hvor hårdt transistoren kører.

Det næste "problem" er at Hfe svinger +- en transkolængde afhængig af producent, badge, spænding og strøm (se datablad for transistoren).

Det er ikke for sjov skyld at man i highend forstærkere bruger udmålte transistorer for at få de samme egenskaber.

Jeg har ikke bare lige en formel der tager højde for disse ting ... måske noget simulerings værktøj "spice" kan gøre dette.

Når du så begynder at have AC signal i gennem din opstilling så er det endnu flere parametre der spiller ind  :)