Styring af 12v via 5v (Læst 11256x)

Offline nikolaj1707

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Styring af 12v via 5v
« Dato: November 19, 2013, 20:58:14 »
Hej.
Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal gribe mit problem an.
Jeg har lavet et system via en arduino hvor jeg såtter en port høj når visse betingelser er opfyldt.
Den sender så ca. 5volt ud når den er høj, men jeg skal aktiverer noget der bruger 12v. Jeg er lidt i tvivl om jeg kan bruges mosfet til dette formål, eller om det er mere rigtigt med et relæ.
Hvordan vil i gribe denne opgave an?

 

Offline martinbjerre

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 151
  • Antal brugbare Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: Styring af 12v via 5v
« Svar #1 Dato: November 19, 2013, 21:03:33 »
Det kommer an på hvor ofte udgangen skal aktiveres, og hvor meget strøm dit 12V udstyr trækker, og ikke mindst kommer det an på hvad du har liggende i skuffen :)
Jeg ville nok gå mosfet vejen...

 

Offline nikolaj1707

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Styring af 12v via 5v
« Svar #2 Dato: November 20, 2013, 15:44:51 »
Tak for svaret. Det er sådan den ikke skulle blive aktiveret særligt ofte, det er en sirene når en føler bliver påvirket, som helst ikke skulle påvirkes, men når den så går, kører den nok en halv time.
Jeg har en IRF520 men er ikke helt sikker på jeg har læst skemaet korrekt, for kan den godt åbne med 5 volt. sådan som jeg læser det kan man godt koble 12volt til G og bruge det via D og så S er det digitale signal 5v

 

Offline martinbjerre

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 151
  • Antal brugbare Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: Styring af 12v via 5v
« Svar #3 Dato: November 20, 2013, 16:04:13 »
Der er et par gode eksempler her: http://bildr.org/2012/03/rfp30n06le-arduino/

 

Offline nikolaj1707

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Styring af 12v via 5v
« Svar #4 Dato: November 20, 2013, 19:01:09 »
Tak for den gode henvisning rigtig godt link

 

Offline janengelbrecht

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 211
  • Antal brugbare Indlæg: 23
    • Vis profil
    • Personlig hjemmeside
Sv: Styring af 12v via 5v
« Svar #5 Dato: December 22, 2013, 03:43:03 »
Umiddelbart kan jeg godt lide den galvaniske adskillelse imellem 12V og 5V et transistortrin der trækker et relæ giver , hvor de 12V leveres via relækontakterne :) Men sådan er vi jo så forskellige :) Jeg kan også godt nøjes med en optokobler løsning....igen galvanisk adskillelse :)
Arduino er hårdføre...men ting kan gå galt.....hellere redde Arduino boardet end det bagefter er min morale :P

 

Offline techmind-beta

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 3
    • Vis profil
    • techmind beta
Sv: Styring af 12v via 5v
« Svar #6 Dato: December 22, 2013, 19:43:48 »
'Jeg kan også godt nøjes med en optokobler løsning....igen galvanisk adskillelse'

optokopler giver netop galvanisk adskillelse ;) og er en bedre løsning end et relæ trukket af en transistor direkte på en port

mvh michael
Energi er det eneste der rykker, den der har det eller kan styre og regulere det vinder ;) Se nogle  vedvarende energi projekter og nørd projekter

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: Styring af 12v via 5v
« Svar #7 Dato: December 22, 2013, 23:18:46 »

optokopler giver netop galvanisk adskillelse ;) og er en bedre løsning end et relæ trukket af en transistor direkte på en port

jo vil nu give Jan ret i at et pcb relæ giver mere galvanisik adskillelse en end opto-coupler, men en opto-coupler er hurtigere.

vil til gengæld sige at galvanisk adskillelse er kun nødvendigt i overstående tilfælde hvis de 2 dc forsyninger kommer fra hver sin fase.

 

Offline janengelbrecht

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 211
  • Antal brugbare Indlæg: 23
    • Vis profil
    • Personlig hjemmeside
Sv: Styring af 12v via 5v
« Svar #8 Dato: December 25, 2013, 12:14:45 »
En optokobler løsning giver 100% galvanisk adskillelse da der ikke er elektrisk forbindelse imellem lysdioden og fototransistoren i optokobleren. Man skal op på over 5000 V RMS før der kan forekomme interne gnister i en optokobler som f.eks. 4N27 :)
Relæløsningen anvendes mest når man vil styre store strømme og spændinger.
Men altså det er livrem og seler...i de fleste tilfælde giver en alm. FET eller bipolar transistor fin adskillelse.....selvfølgelig skal der være fælles ground imellem de to spændinger og det kan selvfølgelig give problemer hvis der f.eks. forekommer støj på den ene forsyning.

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: Styring af 12v via 5v
« Svar #9 Dato: December 25, 2013, 13:57:19 »
selvfølgelig skal der være fælles ground imellem de to spændinger og det kan selvfølgelig give problemer hvis der f.eks. forekommer støj på den ene forsyning.

altså hvis man sætter fælles ground imellem 2 forsyninger man prøver at galvanisk adskille, f.eks. med en opto-coupler ja så er de jo ikke galvanisk adskilt fra hinanden mere ;)

man skal bare huske at hvis man bruger en opto-coupler og skal f.eks. som jan nævnte, beskytte sig mod 5000V rms, ja skal man også have fjernet pcb´et imellem bennene på opto-couplerens IC ellers så vandrer spændingen bare igennem pcb matriallet istedet.

MVH
« Senest Redigeret: December 25, 2013, 14:03:47 af bws »

 

Offline janengelbrecht

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 211
  • Antal brugbare Indlæg: 23
    • Vis profil
    • Personlig hjemmeside
Sv: Styring af 12v via 5v
« Svar #10 Dato: December 26, 2013, 05:06:23 »
Nej du bruger da ikke fælles stel i en optokobler løsning...men du er jo nok nødt til det hvis du bruger en MOSFET løsning, FET løsning eller Bipolartransistor.....udtrykte jeg mig uklart ? :)

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: Styring af 12v via 5v
« Svar #11 Dato: December 26, 2013, 14:06:08 »
undskyld, det var mig der læste for hurtigt der  :D