C / C++ programmering af Arduino Libs (Læst 7102x)

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
C / C++ programmering af Arduino Libs
« Dato: Juni 23, 2014, 14:18:01 »
Hej DEF Udv's.

Jeg sidder og er lidt træt af at syntes det er klodset at programmere i arduino, også kommer spørgsmålet om jeg ikke 'bare' kan lave nogle C  / C++ koder i windows som kan compiles direkte ned i Arduino.
Jeg ved det kan lade sig gøre, kan simplenhen ikke huske hvordan.

Har 2 setup's:
Ubuntu og Windows 8.1
Kan benytte begge, selvom jeg faktisk fortrækker Ubuntu til projektet.

Mit største problem er dog at jeg er blevet meget dårlig til C / C++ sproget, da jeg hovedsaligt har gået og programmeret PHP det sidste lange stykke tid. Så hvis der er nogen der har et hint til hvor jeg kan lære at programmere C familien til arduino, ville jeg være glad :)

Tak.
PS. Har 3 slags boards:
2x Arduino Nano
1x Arduino UNO
2x Arduino Mega 2560
Alle af Version R3
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: C / C++ programmering af Arduino Libs
« Svar #1 Dato: September 24, 2014, 12:45:56 »
What newspaper are you talking about? :/
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: C / C++ programmering af Arduino Libs
« Svar #2 Dato: September 24, 2014, 16:03:16 »
Mon ikke det er en bot eller noget i den retning!? Jeg har meldt det til admin!  :)



Kigger på det.

Han har trosalt gennemgået registreringen uden problemer  :D  ~~ Morten
« Senest Redigeret: September 24, 2014, 17:06:12 af A5ive »
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: C / C++ programmering af Arduino Libs
« Svar #3 Dato: September 24, 2014, 17:04:41 »
hvad er præcist du er træt af ? er det arduino IDE'en ? eller er det måde man styrer ting på i arduinos header ?

mvh

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: C / C++ programmering af Arduino Libs
« Svar #4 Dato: September 27, 2014, 15:26:21 »
 Hej BWS.

Mja, det der irriterede mig mest var vidst Arduino IDE'en.
Men jeg er da begyndt at vende mig til den.. Nu har jeg så dog problemer med at finde et plugin til ATTiny85 som passer i IDE'en.
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: C / C++ programmering af Arduino Libs
« Svar #5 Dato: September 27, 2014, 17:00:54 »
Hej BWS.

Mja, det der irriterede mig mest var vidst Arduino IDE'en.
Men jeg er da begyndt at vende mig til den.. Nu har jeg så dog problemer med at finde et plugin til ATTiny85 som passer i IDE'en.

det er faktisk en af grundene til at jeg ikke så godt kan lide at programmere til arduino da man faktisk kun kan programmere til deres platform og de chips de bruger her.

synes du skulle tag at prøve at programmere i atmel studio 6, her kan du programmere til alle avr chips og her kan du også få en hurtigere eksekverings tid på dine programmer.
Den eneste ulempe er bare at du skal have en ISP programmer for at programmere til f.eks. et arduino board men man kan godt få bootloader til rent compileret winavr kode men her skal man stadig lægge bootloaderen ned med en ISP programmer først dog.

til dit første spørgsmål om c/c++ programmeringen, så ville jeg anbefalde at du kikker på youtube, der er rigtig mange fine turtourials at programmere arduino i eller at bruge Atmel studio 6 til AVR familien.

f.eks. https://www.youtube.com/user/sciguy14/videos

MVH

 

Offline janengelbrecht

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 211
  • Antal brugbare Indlæg: 23
    • Vis profil
    • Personlig hjemmeside
Sv: C / C++ programmering af Arduino Libs
« Svar #6 Dato: November 08, 2014, 23:53:58 »
altså ændrer man i et par filer kan man faktisk programmere alle AVR controllere i Arduino IDE og et par ARM også :) Da du faktisk har direkte adgang til GCC+ compileren fra arduino IDE er der ingen god grund til at skifte medmindre du vil debugge f.eks. Der skal du have fat i Atmels studio pakke.

1) Gå ind i arduino-1.0.1\hardware\arduino\bootloaders\optiboot og ret  'Makefile' filen med din favorit editor.

2) Fusesettings skal rettes: http://www.engbedded.com/fusecalc/

3) Gå ind i arduino-1.0.1\hardware\arduino and edit boards.txt. og tilføj din Microcontroller.

Eks med 8MHz ATMega328P Med intern oscillator: http://forum.arduino.cc/index.php?topic=124879.0

Vedr Debugging af Arduino: Det kan faktisk kun gøres hvis man fjerner kondensatoren fra DTR til RESET. Desværre mister man så dermed muligheden for at serielporten kan resette Arduino. DebugWire hedder princippet: http://support.atmel.no/knowledgebase/avrstudiohelp/mergedProjects/AVRDragon/AVRDragon_connecting_to_target_through_the_debugwire_interface.htm
« Senest Redigeret: November 09, 2014, 22:21:54 af janengelbrecht »