signal der styre en motor med egen strømforsyning + Arduino (Læst 4406x)

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Hej.

Jeg har et arduino board, som jeg kan bruge til alt muligt styrring, blandt andet af motor.
Normalt når jeg skal have tændt for en LED, så smider jeg +pin i nummer 13 og -pin i GND (Mener jeg det hedder), også kan jeg styre LED'en fra programmeringen, til at holde den lysendene, eller blinkende.

Det jeg så vil er at det signal der kommer fra arduino boardet skal tænde og slukke for en el-græs-slå-maskine-motor, som har egen forsyning.

Nogen der kan fortælle mig hvordan jeg kommer igang med at lave sådan en "modtager", som styre tænd og sluk på motoren, fra egen strømforsyning?

Jeg regner med at et normalt batteri fra et køretøj ville kunne holde sådan en motor igang, så noget 12-24 volt går jeg udfra at den skal bruge.

Nogen der kan hjælpe mig igang?

----
Idé'en er at lave sin egen selvkørende græs-slå-maskine en dag :)
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: signal der styre en motor med egen strømforsyning + Arduino
« Svar #1 Dato: Maj 28, 2011, 08:38:32 »
Nu er jeg ikke el mester, men, syntes jeg har hørt rygter om at hvis jeg bruger et 12 volts relay, så ville fra arduino boardet outputte lidt strøm, så relæet slår til og tænder motoren, på de 12 volt.

Har jeg misforstået noget, eller?
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: signal der styre en motor med egen strømforsyning + Arduino
« Svar #2 Dato: Maj 28, 2011, 23:09:00 »
 
Kunne du ikke bruge en sender/modtager fra en trådløs ringklokke
Du kunne så sende en "reset" puls hvert 5 sekundt fra styre processoren, i modtageren har du en timer der falder efter 6 sekunder hvis den ikke er blevet reset, så køre maskinen hele tiden indtil du stopper med at sende pulser
( og du slipper for at skulle eftersøge din plæneklipper i hele nabolaget fordi din radiostyring svigtede )

 - pga arbejde bor jeg perodisk hos min mor i den by hvor jer er født og opvokset
 en aften gik jeg for at lufte min hund, en lille Jack Russel Terrier, et ældre par stod i en carport og beundrede deres
 nye selvkørendene græsslåmaskine der futtede rundt i deres forhave
 Da min hund så/hørte den fløj han over en stensætning og ville angribe den, men var alligevel så bange for den at han holdt
 en meters afstand, han var tydeligvis meget usikker over for hvad det nu var, jeg undskylte over for parret, men de var 
 flade af grin, og jeg havde også svært ved ikke at grine, da jeg fik hunden ud af haven igen
 Tage
   
 
 

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: signal der styre en motor med egen strømforsyning + Arduino
« Svar #3 Dato: Maj 30, 2011, 15:28:55 »
Hej Tage.

Jeg tror jeg holder mig til arduino boardet (For en tid da), da jeg ikke er kongen/expert i elektronik.


Iøvrigt:
Jeg købte 3 styk 12volts relæ, og fandt hurtigt ud af at jeg nok heller skulle have kigget på et 5 volts relæ i stedet... :)

Mvh. Danni.
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: signal der styre en motor med egen strømforsyning + Arduino
« Svar #4 Dato: Juni 14, 2011, 00:15:00 »
Ahhh, idé'en bag dette projekt er færdig.

Mangler bare alle dele, og en der kan svejse/skrue en stor el motor med rotorblad på, fast på en "stell", som så kan passe sig selv.

Haven er spærret lidt inde, så den kan ikke rigtig bare stikke af.

Men, blive stjålet, men, hvad skal folk bruge sådan noget forholds værdiløst hjemmelavet skrammel til...
Mvh. Danni Hansen.