CD'er vs. Gb (Læst 4373x)

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
CD'er vs. Gb
« Dato: Januar 17, 2011, 09:39:34 »
Hej alle kloge mennesker
 Jeg har lige købt en Cambrige Audio forstærker, med en Ipod dokking station til, fjernbetjæningen til forstærkeren
kan styre Ipod'ens basale funktioner, så i stedet for en cd afspiller vil jeg have en ipod ( man er vel lidt doven )
 Jeg vil gerne have plads til 80 - 100 cd'er på ipoden
Så nu er spørgsmålet; hvor mange Gb skal min Ipod være 8-16-32
 Tage

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: CD'er vs. Gb
« Svar #1 Dato: Januar 17, 2011, 10:12:34 »
Efter at have surfet nettet er jeg helt forvirret
En Ipod Touch  med 32 GB koster cr 2000 kr
En Ipod Classic med 160 GB koster cr 1800 kroner
Hvad er hvad kan Touch modellen Classic ikke kan ?
 Tage

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: CD'er vs. Gb
« Svar #2 Dato: Marts 19, 2011, 23:08:17 »
Efter at have surfet nettet er jeg helt forvirret
En Ipod Touch  med 32 GB koster cr 2000 kr
En Ipod Classic med 160 GB koster cr 1800 kroner
Hvad er hvad kan Touch modellen Classic ikke kan ?
 Tage

Ja, selvom tråden måske er lidt gammel, så synes jeg lige jeg vil give et svar alligevel...

iPod Touch er uden harddisk, men med hukommelses-kort; derfor er den vældig dyr.
iPod classic er med harddisk og derfor kan den produceres billigere.
Nærmest uanset hvad, bør du nok få fat i den iPod der er mest plads på; i ovenstående tilfælde 160GB versionen.

Lidt mere info til det kræsne øre: En iPod kan ikke erstatte en high-end CD-afspiller.
Den største grund er at iPod'ens DAC er en 1-bit DAC, og sådanne DAC'er har et mærkeligt bas-diskant forhold; det som kommer ud af dem er ikke ren gengivelse. Har man ikke trænede ører, behøver man ikke at bekymre sig om det.
Det samme med måden man lagrer musikken på. Du får bedst kvalitet ved at lægge musikken i AIFF (eller WAV), da det er et råt format som er ukomprimeret. Du kan også roligt bruge Apple Lossless; jeg har testet at dette format er tabsfrit.
Lagrer du derimod din musik som MP3, kan man sammenligne det med at du har en 20m antenne-ledning du klipper over med din græsslåmaskine for hver centimeter, og derefter lodder den sammen igen, for at se fjernsyn på dette signal.. Mjae... noget i den stil.

-Jeg er selv glad for min 80GB iPod; jeg har al min musik som AIFF, og har købt et par B&O A8 høretelefoner (som jeg varmt vil anbefale).
Se evt. http://alatest.dk/anmeldelser/hovedtelefoner/bang-olufsen-a8/po3-34036593,74/