Ekstern betjeningspanel til forstærker (Læst 2152x)

Offline DonHaug

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Ekstern betjeningspanel til forstærker
« Dato: August 04, 2018, 11:42:12 »
Er ved at lave et eksternt betjeningspanel til en forstærker, hvor jeg kan skifte mellem FM, CD, Phono, osv. (se vedhæftet). Jeg er i tvivl om hvordan jeg laver det mest enkelt.
Kontakterne er forbundet gennem forskellige modstandsværdier til IC81.  Når kontakterne aktiveres med de forskellige modstandsværdier kan kredsen spotte hvilke en der et trykket på.
Opgaven:
Via et eksternt panel vil jeg gerne kunne skifte mellem de forskellige tilstande (FM, CD, Phone, osv.) samtidig har jeg en lysdiode ved hver kontakt der skal lyse op alt efter hvad der er valgt. Det er jo nærliggende at sætte en kontakt parallel over kontakterne i forstærkeren, men hvordan får jeg dioden til at lyse fast? Er det noget med en flip flop?

 

c0x

  • Gæst
Sv: Ekstern betjeningspanel til forstærker
« Svar #1 Dato: August 06, 2018, 23:45:36 »
Kontakterne er forbundet gennem forskellige modstandsværdier til IC81.  Når kontakterne aktiveres med de forskellige modstandsværdier kan kredsen spotte hvilke en der et trykket på.
--- klip ---
samtidig har jeg en lysdiode ved hver kontakt der skal lyse op alt efter hvad der er valgt. Det er jo nærliggende at sætte en kontakt parallel over kontakterne i forstærkeren, men hvordan får jeg dioden til at lyse fast? Er det noget med en flip flop?

Umiddelbart tror jeg at du har skudt dig selv i foden ved at lave knaptrykregistreringen med ADC; jeg kan ikke se en umiddelbar løsning..
Men din kode ved hvad der er valgt, hvad så med at bruge en I/O expander (eks. PCA9502 eller endnu mere simpelt 74HC154) til LED'erne?

/c0x
« Senest Redigeret: August 07, 2018, 01:49:40 af c0x »