Spørgsmål vedr. frekvensomformer. (Læst 4204x)

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Spørgsmål vedr. frekvensomformer.
« Dato: November 07, 2016, 11:51:47 »
Jeg har aldrig rigtigt haft æren af at arbejde med frekvensomformere og står med et lille problem.

Jeg står med en 3 faset elmotor på ca 750W som driver en ventilator.

Ventilatoren skal køre 24/7 men på to forskellige hastigheder.

I det rum som den skal udskifte luften skal den køre i lav hastighed når der er mørkt og når lyset blive tændt skal den køre op på max hastighed.

Jeg har læst lidt på nettet omkring frekvensomformer og læst datablade igennem, men syntes ikke rigtig at der falder nogle brikker på plads.

Er der nogen her inden som har kendskab til frekvensomformer og kan hjælpe med en løsning?

Og skal man have EMC filter foran ?
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Carstenp

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 46
  • Antal brugbare Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål vedr. frekvensomformer.
« Svar #1 Dato: November 07, 2016, 19:38:45 »
Jeg vil da gerne forsøge, da jeg jævnligt arbejder med frekvensomformere. I industrien er der krav om emc-filter, men om du som privatperson vælger en løsning uden tror jeg ikke er et problem. De fleste nyere frekvensomformere har et antal digitale indgange til forskellige formål, som du f.eks kan bruge til forskellige hastigheder.

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Spørgsmål vedr. frekvensomformer.
« Svar #2 Dato: November 08, 2016, 16:16:54 »
Det lyder sørme godt Carsten.
Er der et bestemt mærke som er nemmere at arbejde med/programmere, som du vil anbefale.?
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline martinbjerre

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 151
  • Antal brugbare Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål vedr. frekvensomformer.
« Svar #3 Dato: November 08, 2016, 19:58:48 »
Til min drejebænk bruger jeg en lille ABB frekvensomformer, og den har flere muligheder for ekstern styring. Umiddelbart ville jeg vælge noget i den stil, hvis jeg stod med en lignende opgave.

 

Offline Carstenp

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 46
  • Antal brugbare Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål vedr. frekvensomformer.
« Svar #4 Dato: November 08, 2016, 21:03:18 »
Jeg har arbejdet med Siemens, Danfoss, Lenze og Allen Bradley. Danfoss er klart den nemmeste pga. quick menuen hvor du kan lave en standart opsætning, men de andre er også ret nemme at gå til. Skal lige kigge i morgen, tror jeg har en ældre Siemens til at ligge, som ikke er blevet brugt ret meget, hvis det har interesse???



 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Spørgsmål vedr. frekvensomformer.
« Svar #5 Dato: November 13, 2016, 01:54:03 »
Det var pænt af dig at tilbyde Carsten.

Men ham jeg skulle hjælpe med at få det op og køre har fundet en anden løsning, så han skal ikke bruge en frekvensomformer alligevel. Tror han ville køre med to systemer, da han havde en extra ventilator liggende.
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.