Lydsensor der tænder eller slukker LED lys. (Læst 4918x)

Offline Conr8

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Lydsensor der tænder eller slukker LED lys.
« Dato: Marts 21, 2014, 05:01:22 »
Kære forum.
Jeg forsøger at lave en skydeskive til hardball pistoler.
Skiven er af et tyndt lag metal. Når den rammes af en plastikkugle, vil jeg via en audio sensor på bagsiden af skiven, gerne have tændt (eller bare slukket) nogle LED lys der indikerer at nu skiven er ramt.
Jeg har fundet denne "dims" på dx.com:
http://dx.com/p/lm393-sound-detection-sensor-module-black-221267#.Uyu35ah5Ong
Kan jeg bruge den med en form for switch uden at skulle hooke den op til et arduino eller lignende? Hvordan griber jeg det an?
Jeg beklager hvis jeg er havnet det forkerte gruppe, men skal jo starte et eller andet sted.
« Senest Redigeret: Marts 22, 2014, 04:31:38 af Conr8 »

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Lydsensor der tænder eller slukker LED lys.
« Svar #1 Dato: Marts 24, 2014, 19:33:18 »
Hej Helmuth,
ja. Jeg tror, der går. Men du har kun en en kort puls på udgangen.
Du kan forlænge den med en monoflop.

gerd
« Senest Redigeret: Marts 24, 2014, 19:41:40 af gerd »

 

Offline Conr8

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Lydsensor der tænder eller slukker LED lys.
« Svar #2 Dato: April 01, 2014, 22:12:40 »
Monoflop?!?
I'm in over my head  ::)

Nå, men nu kan jeg da google mig lidt videre.
Tænker at kunne tænde med en manuel kontakt og når så der er lyd (skiven rammes), så slukker den for LED lyset.
Tak for dit input gerd :-)

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Lydsensor der tænder eller slukker LED lys.
« Svar #3 Dato: April 01, 2014, 22:28:17 »
>Monoflop?!?
ja. Jeg mener noget, der forlænger pulsen. Det kan også være kun en transistor med diode og en kondensator.

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Lydsensor der tænder eller slukker LED lys.
« Svar #4 Dato: April 03, 2014, 16:21:02 »
Hvis du vil lave noget der virker, så gå efter at gøre det så simpelt som muligt.
Hvis du vil lave noget hvor du også lære noget, så er dette den rigtige løsning!

Hvis det bare skal virke, hvilket jeg gætter på det er, så er der flere muligheder som er meget simple.

Du kunne sætte en kontakt som reagere på rystelser fast på selve skydeskiven i metal. Den kan så tænde og slukke for et kip relæ eller for en flipflop. Hvis det allerede bliver for indvilket. Så kan du nøjes med almindeligt relæ som forsyner sig selv når det bliver aktiveret. Dette er virkelig nemt at lave.

Alt efter hvor hårdt din hardball pistol skyder, så kan det være det er nok at sætte 4 små microswitche i hvert hjørne af skydeskiven, så de "hviler" på bagpladen, Og så bare sætte alle 4 parallel, så bare en af dem bliver aktiveret så aktivere de for relæet.


Google Self holding relay. så popper der masser af den slags diagrammer frem som jeg snakker om. Der er sikkert også nogle gode illustreret forklaringer :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Conr8

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Lydsensor der tænder eller slukker LED lys.
« Svar #5 Dato: April 04, 2014, 17:02:18 »
Mums :-)
Tak for jeres indlæg.
Selvfølgelig er det et projekt der bare skal virke.
Men jeg vil gerne udvide mine evner inden for elektronik.
Jeg er fordømt med en opfinderknold der konstant går og pusler med små projekter, løsninger på dagligdags problemer osv. Og jeg føler mig jævnligt hæmmet af min begrænsede evner inden for elektronikken.
Så jeg tror faktisk jeg arbejder videre i retning af denne tråd og ser hvor det fører mig hen :)
MVH
(og på snarligt gensyn)
Conr8  :)

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Lydsensor der tænder eller slukker LED lys.
« Svar #6 Dato: April 04, 2014, 19:01:35 »
Det varmer mit elektronik hjerte, at du ønsker at ville lære samtidigt med det. :)



Hvis du er helt på bar bund med elektronik, så findes der nogle gode bøger på nettet. Hvis du er okay god til engelsk så er bogen electronics for dummies faktisk ikke en dårlig ide at starte med.
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.