Fjernbetjent tænd/sluk (Læst 4241x)

Offline bok

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 10
  • Antal brugbare Indlæg: 2
    • Vis profil
Fjernbetjent tænd/sluk
« Dato: Oktober 11, 2011, 11:32:39 »
Hej.
Jeg vil gerne igang med et lille projekt, som skal kunne tænde/genstarte en pc, med fjernbetjening.
Hvor finder jeg en fjernbetjening/modtager? er ikke helt sikker på hvad sådan noget hedder :S

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Fjernbetjent tænd/sluk
« Svar #1 Dato: Oktober 12, 2011, 07:39:55 »
Jeg vil gerne igang med et lille projekt, som skal kunne tænde/genstarte en pc, med fjernbetjening.
Hvor finder jeg en fjernbetjening/modtager? er ikke helt sikker på hvad sådan noget hedder :S

Vishay laver en vældig god IR modtager. Jeg har en TSOP1236 (36kHz), som jeg er meget glad for (den er nøjagtig magen til TSOP1136; eneste forskel er at 1136 har bukkede ben). Modtageren har indbygget filter, så du behøver ikke tænke på selv at skulle lave filter.

Den er nem at bruge sammen med en microcontroller. Kig på TSOP1136's datablad (side 2), dér finder du et "Application Circuit", som du kan koble direkte på en 5V opstilling.

Kondensatoren (4.7uF) kan sagtens være en elektrolyt på fx. 10uF (det er oftere man har en 10uF liggende).
Så du behøver kun TSOP1236 (eller 1136 hvis du vil have 90° bukkede ben), en 10uF elektrolyt og en 100 ohm modstand, gerne en 10k også for at reducere støj fra strømforsyningen. Output-benet sætter du direkte til din microcontroller's input-ben; gerne et ben der er forbundet til enten interrupt, da det kan vise sig at være nyttigt senere.

Hvis du skal tænde/slukke for et relæ, så sæt en 1k fra det ben på din microcontroller der skal styre relæet hen til basis på fx. en BC547. Emitter sætter du så direkte til GND, og collector gennem relæet til VCC. Husk at sætte en diode med Anoden til collector og Kathode til VCC, så du beskytter transistoren mod spikes/transienter.

Vedklistret er et billede jeg lige fandt her.

Tilbage til selveste fjernbetjeningen.
Her kan du bruge en hvilken som helst fjernbetjening, som kører samme frekvens som din IR-modtager.
De fleste fjernbetjeninger kører med fjernbetjenings-koder, som Philips engang opfandt. Det hedder RC5.

Hvis du allerede har en fjernbetjening, kan du eventuelt bruge dén, så kan du programmere microcontrolleren til at reagere på de knapper du selv synes ville være praktiske at bruge.

Hvis du har fået kig på en fjernbetjening du synes ser lækker ud, så lad den bestemme hvilken IR-modtager du skal købe. Der står i tidligeren nævnte datablad, hvilke IR-modtagere der hører til hvilke frekvenser.

Skal du have en billig fjernbetjening, kan du prøve at finde en i en genbrugsbutik; dér koster de ofte 10 kr/stk.
Hvis du har flere penge end det, så kan du prøve at købe en speciel fjernbetjening med 2 til 4 knapper hos El-Supply; du kan evt. ringe og spørge dem hvilken frekvens fjernbetjeningen sender med.