hjælp til servo kontrol med timer (Læst 129316x)

Offline jascore

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #285 Dato: December 23, 2011, 16:50:03 »
Man bliver jo helt bekymret når du ikke er på så lang tid. Men går ud fra at du har haft en vanvittig travl december.
Jeg har fået systemet til at virke som det skal, men har lavet lidt om i koden, for jeg kunne simpelthen ikke få tabellerne til at virke. Desuden var der ret meget støj på de laveste bits så var nød til at bruge målte værdier der. men når nu julen engang er overstået ville det være dejligt hvis du fik tid til at hjælpe med optimere koden, jeg er endt ud med ca. 18k. Til gengæld har jeg lært sindsygt meget med learning by doing metoden gg.
Men tusind tak for hjælpen indtil nu, og kan du have en FANTASTISK jul

Mange hilsner herfra.

Ps he he jeg har en bims der ligner en clock krystal. der står txc 8.00g9nf er det det eller ??
« Senest Redigeret: December 27, 2011, 23:40:47 af jascore »

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #286 Dato: Januar 09, 2012, 19:24:32 »
Man bliver jo helt bekymret når du ikke er på så lang tid. Men går ud fra at du har haft en vanvittig travl december.

Jeg beklager at jeg ikke har været herinde så meget.
Der skete det, at jeg brændte ud. Stort set hele december forsvandt.

Nu kører jeg på stand-by mode, hvilket betyder at jeg ikke binder mig til opgaver eller giver nogle løfter.
Det ærgrer mig lidt, det er simpelthen nødvendigt. :(

Citér
Jeg har fået systemet til at virke som det skal, men har lavet lidt om i koden, for jeg kunne simpelthen ikke få tabellerne til at virke. Desuden var der ret meget støj på de laveste bits så var nød til at bruge målte værdier der. men når nu julen engang er overstået ville det være dejligt hvis du fik tid til at hjælpe med optimere koden, jeg er endt ud med ca. 18k. Til gengæld har jeg lært sindsygt meget med learning by doing metoden gg.
Men tusind tak for hjælpen indtil nu, og kan du have en FANTASTISK jul

Jamen i lige måde, og godt Nytår. :)

Citér
Ps he he jeg har en bims der ligner en clock krystal. der står txc 8.00g9nf er det det eller ??

Hmm.. Det kunne være en resonator.
En resonator er en modstand og kondensator der giver en cirka-frekvens.
Den er billigere end et krystal, men ikke så præcis.
Men hvis den er indpakket i et metalhus, så er det nok et krystal.
Har den 4 ben, er det nok en oscillator, hvilket vil sige at den har 1 ben der giver dig frekvensen.

Jeg er glad for at høre at du klarede at få det til at fungere.
...Men jeg er nødt til at holde en pause fra opgaver, så jeg må nok vente med at optimere koden.
Lidt ærgeligt at ADC'en var for upræcis med de nederste bits. -Var den stadig upræcis målt over flere gange og derefter taget gennemsnit?

 

Offline jascore

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #287 Dato: Januar 09, 2012, 19:52:34 »
Dejligt at høre fra dig.
Citér
Men jeg er nødt til at holde en pause fra opgaver
Du skal da passe på dig selv.
Jeg er gået videre med en udvidet udgave med display (16X2) og et menu system hvor jeg bruger knapper til at ændre værdier, og det går meget godt indtil videre.
Jeg bruger den atmega164pv10pu som du sendte med. og tror jeg har rimeligt styr på det indtil videre.
har endvidere udvidet med en forstærker det til at måle ph værdier og lidt andet.

"krystallen" er i et metal hus og har 2 ben. har bare forbundet den til de to xtal og smidt nogle 12 nf på også.
har været lidt i tvivl om hvorledet refference spæmdingen fungerer på atmega, men har gjort det at jeg har smidt en 10 nf mellem jord og vcc. vcc har jeg ført videre til avcc og også der smidt en 10 nf på mellem avcc og den gnd der ligger ved siden af avcc. slutteligt har jeg også smidt en 10 nf mellem aref og jord. det syntes jeg kunne læse mig til.

Men nok om det. jeg koder løst og har faktisk lært en del ved at "stå på egne ben" så at sige.  :o

Pas nu på dig selv. Jeg poster lidt en gang imellem, men forventer ikke at du binder dig eller noget. Det er jo heller ikke meningen at du skal være problem knuser for hele sitet.
Mange hilsner herfra  ;D

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #288 Dato: Januar 09, 2012, 20:22:57 »
Du skal da passe på dig selv.

J-j-ja, jeg ska'nok, jeg ska'nok.. (Kjeld fra Olsen-banden)

Citér
Jeg er gået videre med en udvidet udgave med display (16X2) og et menu system hvor jeg bruger knapper til at ændre værdier, og det går meget godt indtil videre.
Jeg bruger den atmega164pv10pu som du sendte med. og tror jeg har rimeligt styr på det indtil videre.
har endvidere udvidet med en forstærker det til at måle ph værdier og lidt andet.

Ikke tosset. :)

Citér
"krystallen" er i et metal hus og har 2 ben
Det er nok et krystal.. Mht. valg af kondensatorer til krystaller, så bør de nok oftest ligge mellem 12pF og 27pF (begge inklusive); helst ikke udenfor disse værdier. Jeg selv bruger gerne 18pF. (Jeg går ud fra at du brugte 12pF og ikke 12nF; forskellen er "x 1000").

Citér
Men nok om det. jeg koder løst og har faktisk lært en del ved at "stå på egne ben" så at sige.  :o

Man lærer meget ved at prøve sig lidt frem. Du har jo lidt pejling på hvad du gør, så du kommer aldrig til at sidde fast nogle steder. :)

Citér
Pas nu på dig selv. Jeg poster lidt en gang imellem, men forventer ikke at du binder dig eller noget. Det er jo heller ikke meningen at du skal være problem knuser for hele sitet.

Jeg har hele mit liv kørt mig selv hårdt og presset mig til det yderste. Det er ikke en god idé, så jeg vil ikke anbefale det videre til andre. ;)

 

Offline jascore

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #289 Dato: Januar 21, 2012, 02:14:42 »
Hej igen.
Jeg håber du kan give mig et hurtigt hint der ikke kræver for meget tid på flg.

jeg har koden
Kode:
	

switch (eDose1)
{
case 1: lcd_puts("Bal1 CaCl2-2H2O"); break;
case 2: lcd_puts("Bal2 NaHCO3"); break;
case 3: lcd_puts("Bal3 mineralsalt"); break;
case 4: lcd_puts("Kh buffer"); break;
case 5: lcd_puts("Ca Buffer"); break;
case 6: lcd_puts("Mg buffer"); break;
case 7: lcd_puts("Sporeelement 1"); break;
case 8: lcd_puts("Sporeelement 2"); break;
case 9: lcd_puts("Sporeelement 3"); break;
case 10: lcd_puts("Aminosyre"); break;
case 11: lcd_puts("VSV"); break;
case 12: lcd_puts("Jod"); break;
case 13: lcd_puts("Strontium"); break;
case 14: lcd_puts("Phyto"); break;
case 15: lcd_puts("Zoo"); break;
case 16: lcd_puts("Diverse1"); break;
case 17: lcd_puts("Diverse2"); break;
case 18: lcd_puts("Diverse2"); break;
}

Jeg skal bruge den 12 forskellige steder, men uafhængigt af hinnanden og kan jo bare bruge forskellige switch, men det fylder jo helt vildt hvis jeg laver 12 kodestumper.
Men jeg kan simpelthen ikke greje hvordan jeg kan lave en variabel der består af bogstaver f.eks a = "thomas";
for så kunne jeg bare definerer dem som så og så kalde den variabel jeg skal bruge.
Har også kigget på avr/pgmspace, men ligesom sidst her jeg ikke helt styr på det tabel halløj.
Håber du kan give et hint
 :o
fik det løst på flg måde.
Kode:
prog_char eName0[] = "";
prog_char eName1[] = "Bal1 CaCl2-2H2O";
prog_char eName2[] = "Bal2 NaHCO3";
prog_char eName3[] = "Bal3 mineralsalt";
prog_char eName4[] = "Kh buffer";
prog_char eName5[] = "Ca Buffer";
prog_char eName6[] = "Mg buffer";
prog_char eName7[] = "Sporeelement 1";
prog_char eName8[] = "Sporeelement 2";
prog_char eName9[] = "Sporeelement 3";
prog_char eName10[] = "Aminosyre";
prog_char eName11[] = "VSV";
prog_char eName12[] = "Jod";
prog_char eName13[] = "Strontium";
prog_char eName14[] = "Phyto";
prog_char eName15[] = "Zoo";
prog_char eName16[] = "Diverse1";
prog_char eName17[] = "Diverse2";
prog_char eName18[] = "Diverse3";
PROGMEM const char *eString_table[] =    
{   
eName0, eName1, eName2, eName3, eName4, eName5, eName6, eName7, eName8, eName9, eName10, eName11, eName12, eName13, eName14,
eName15, eName16, eName17, eName18
};
char eDose1buf[16];
char eDose2buf[16];
char eDose3buf[16];
char eDose4buf[16];
char eDose5buf[16];
char eDose6buf[16];


og nede hvor det skal bruges
Kode:
	
strcpy_P(eDose1buf, (char*)pgm_read_word(&(eString_table[dosing1num])));
lcd_puts(eDose1buf);

« Senest Redigeret: Februar 13, 2012, 10:13:54 af jascore »

 

Offline jascore

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #290 Dato: Februar 13, 2012, 10:07:24 »
fandt en løsning  ;D