Forstærker til mini-media center. (Læst 8370x)

Offline rickbear

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 12
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Forstærker til mini-media center.
« Dato: Januar 29, 2013, 14:39:01 »
Hejsa.
Jeg har fået købt mig en lille Raspberry Pi og fået installeret OpenELEC på den, som er en afart af XBMC Media Center.
Raspberry Pi, Wifi Dongle, strøm osv har jeg alt fået pakket godt sammen og gemt bag en ældre monitor, som jeg så har hængt op på væggen. Hele centeret, kan så styres med en android mobil.

Desværre har monitoren nogle ret dårlige højtalere. Men jeg har nogle gode 60W Jamo satellitter stående, som jeg vil hænge op på hver sin side af skærmen. Da alt kabel-værk og kasser er gemt ret pænt af vejen, har jeg dog ikke lyst til at putte en stor sort forstærkerkasse ved siden af, som ødelægger det ellers nu så æstetiske udseende ;o)

Jeg har været på jagt efter noget a la: http://www.amazon.com/Lepai-TRIPATH-TA2020-Stereo-Amplifier/dp/B003P534SW/ref=pd_sxp_f_pt
Den er meget lille og kan gemmes væk, men jeg kan ikke finde noget lignende og slet ikke til samme pris her i danmark. Men jeg kom så til at tænke på, om man kunne bygge noget småt kompakt selv? Og ville høre, om nogle her lå inde med gode ideer?

- rick -

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Forstærker til mini-media center.
« Svar #1 Dato: Januar 29, 2013, 19:35:46 »
http://elektronik-lavpris.dk/p121847/MK190_BYGGES%C3%86T_2_x_5W_stereoforst230rker_til_MP3_afspillere/

ved ikke om du er til lodekolbe, men det er da en mulighed! (evt. en der er et nr. større!) :)
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline rickbear

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 12
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Forstærker til mini-media center.
« Svar #2 Dato: Januar 30, 2013, 11:57:03 »
Ah ja, det lyder da som en ret god idé. Takker - det vil jeg kigge nærmere på.
Loddekolbe skrækker mig ikke tilbage. Har også engang haft loddekursus under min uddannelse (er softwareingeniør), så helt galt i byen, går det nok ikke ;-)
Men tænker også lidt på: Er det lidt/meget/slet ikke billigere at købe tilsvarende komponenter selv og sætte sammen?

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Forstærker til mini-media center.
« Svar #3 Dato: Januar 31, 2013, 20:12:16 »
det er en helt anden pris, men så skal du ud og finde/selv lave diagram osv osv.
jeg har tit brugt "færdige" samlesæt, og syntes nu ikke det er helt vild dyrt! :) men igen skal du bruge mere end en (et par kopier til vennerne), så kan du jo købe den første, og så se om du kan gennemskue kredsløbet! hehe.. der er sikkert copyright på og alt muligt!
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline rickbear

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 12
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Forstærker til mini-media center.
« Svar #4 Dato: Marts 20, 2013, 13:57:45 »
For at følge op på tråden vil jeg bare lige sige, at jeg bestilte og har fået denne her nu:
http://www.dx.com/p/91350
Til prisen spiller den fantastisk godt og tror ikke, at jeg har kunne gøre det billigere.

 

Offline techmind-beta

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 3
    • Vis profil
    • techmind beta
Sv: Forstærker til mini-media center.
« Svar #5 Dato: December 22, 2013, 19:50:04 »
den er rigtig praktisk, og billig, ofte kan man bare skrotte et nyere auto stereo, der sidder ind imellem udmæskede forstærker chips. har lavet flere aktive højtalere med  TDA1562Q

Her er printet vist og der er link til diagram og printlayput: http://techmind.dk/elektronik/aktive-hojtaler-med-carfi-power-chip/

 ;D michael
Energi er det eneste der rykker, den der har det eller kan styre og regulere det vinder ;) Se nogle  vedvarende energi projekter og nørd projekter

 

Offline janengelbrecht

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 211
  • Antal brugbare Indlæg: 23
    • Vis profil
    • Personlig hjemmeside
Sv: Forstærker til mini-media center.
« Svar #6 Dato: December 30, 2013, 10:25:16 »
Ser ud til det er billigere at købe en kineser forstærker og spænde op bag på ens højttaler hvis man vil have aktive højttalere :P Så skal der en strømforsyning oveni....12V....5A kraftig sag :P

 

Offline Rovsing

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Forstærker til mini-media center.
« Svar #7 Dato: Februar 28, 2014, 16:31:54 »
Der er en hjemmeside som hedder chipamp.com her kan der købes komplet LM3886 kit med 2 print til udgangstrin og et PSU print til 70 Dollar, har selv bygget med lillebroren LM3875 og den spiller fantastisk og kan bygges i en lille box - men så skal der selvfølgeligt noget kobber til at levere strømmen, kører selv med ringkernetrafo - desværre er transformatorer jo forholdsvis dyre. :)