LED pære blinker pga lækstrøm (Læst 32744x)

Offline tarp

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
LED pære blinker pga lækstrøm
« Dato: August 26, 2013, 22:35:10 »
Jeg har skiftet pærerne i et 220V trappelys (lys på en hovedtrappe i en ejendom) til LED pærer. Installationen er lavet sådan så der er lys i glimlamperne i afbryderne, når lyset ikke er tændt, hvilket får mig til at tro at 0-lederne er fase for spænding til afbryderne, når lyset ikke er tændt og at det skifter, når kontakten tændes.

Dette giver imidlertid et problem for nogle (ikke alle) af de nye LED pærer, der blinker stroboskop-agtigt, når de skulle være slukkede.

Hvad skal jeg gøre for at undgå at LED pærerne blinker? Kondensator? shuntmodstand?

mvh

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: LED pære blinker pga lækstrøm
« Svar #1 Dato: August 27, 2013, 19:27:40 »
en alm. pære, i en af lamperne!!  ;)
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline tarp

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: LED pære blinker pga lækstrøm
« Svar #2 Dato: August 28, 2013, 00:42:21 »
tak det har jeg prøvet, men det gav ingen virkning. http://elektronik-forum.dk/Smileys/default/sad.gif
Det er som sagt kun enkelt af pærerne der blinker, men jeg har prøvet at bytte rundt på dem og det er nogle bestemte armaturer, der har problemet.

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: LED pære blinker pga lækstrøm
« Svar #3 Dato: August 28, 2013, 18:38:31 »
det lyder mystisk... kan du lave ledelyset om til konstant, altså put en fase og en nul på ledelyset i stedet for en fase og tændledning! ? det er jo ikke sikkert at der er en nul til stede i trykkene, men måske
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: LED pære blinker pga lækstrøm
« Svar #4 Dato: September 02, 2013, 15:20:15 »
lige netop det problem havde vi også i køkkenet, dog bare med sparepære.
Samme problem har min svoger med hans LED spots.

Jeg vil umiddelbart tro at det kunne være fordi der ligger nogle ledninger som krydser de ledninger som du bruger til dine spots, hvor der er et forbrug på. så på den måde kan der komme udstråling som kan få dine LED til at lyse gangske svagt. Jeg kan næsten gætte at de blinker ved ca. 50Hz?

Det kunne jo godt være dine vågelys i stikkontakterne. Har du prøvet at pille dem ud?
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline tarp

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: LED pære blinker pga lækstrøm
« Svar #5 Dato: September 08, 2013, 02:13:21 »
Tak for svarene. Jeg har prøvet at sætte en 0,047 mikroFarad - 100 ohmX2 shunt supressor på en af lamperne uden resultat, da jeg læste et sted på nettet, at det kunne standse lækstrømmen. Det virkede desværre ikke.

Jeg vil forsøgsvis prøve at fjerne glimlamperne, for at se om det gør en forskel, men på sigt har jeg (og naboerne) brug for dem på trappen.
Og ja - pærerne blinker med 50 Hz.

mvh Søren

 

Offline tarp

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: LED pære blinker pga lækstrøm
« Svar #6 Dato: Juli 10, 2014, 23:06:09 »
Jeg vil lige afslutte denne tråd. Jeg har sat dæmpbare Philips LED pærer i de steder på trappen, hvor pærerne blinkede og det fungerer perfekt. De dæmpare pærer har åbenbart et kredsløb, der stopper lækstrøm - hvilket på en måde jo er indlysende.  :D
mvh Søren

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: LED pære blinker pga lækstrøm
« Svar #7 Dato: Juli 11, 2014, 20:10:57 »
Altid godt at høre at i fik bugt med problemet :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.