Projekt: Måling af svejse parametre med Arduino (Læst 2377x)

Offline Dubio

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Projekt: Måling af svejse parametre med Arduino
« Dato: August 04, 2017, 12:42:07 »
Hej Folkens

Jeg nørder lidt i svejsninger - metallurgi, udførsel, normer og den slags. Mange af de her emner ende i at man skal have fat i heat input som egentlig bare er Joule/mm svejsning. Jeg kunne derfor godt tænke mig at lave en svejsedatalogger hjem til hobby-værkstedet som logger de nødvendige data for at regne heat input ud.

Min ide er at bruge en Arduino til at logge data og vise data på en skærm. Der skal så laves et målekredsløb og det er her jeg gerne vil have lidt råd og vejledning, for min elektronik viden er ret basal og hovedsageligt teoretisk.

Jeg ved at svejse dataen typisk ligger mellem 10-50V og fra 50-600A. 600A er i den høje ende men 300A er ret almindeligt.
Mit bud er at strømmen skal måles men en tang/klemme - er der nogen der har et godt bud på en der passer til det?

Volten skal vel igennem en volt deler? Eller er der en bedre måde?

Er der en nogle gode måder at beskytte kredsløbet i tilfælde at overlast eller en peakstrøm der stikker af?

Håber I kan hjælpe en elektronik analfabet en lille smule.

Mvh
Jacob

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Projekt: Måling af svejse parametre med Arduino
« Svar #1 Dato: August 05, 2017, 14:27:09 »
Hej Jacob,
det her var mit project.
http://elektronik-forum.dk/index.php?topic=1220&asproject
Men uden spændingsmåling.

gerd

 

Offline Dubio

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Projekt: Måling af svejse parametre med Arduino
« Svar #2 Dato: August 13, 2017, 10:05:37 »
Det er et ret fedt projekt. Der er helt sikkert noget af kildekoden jeg kan låne lidt fra. Tak for at gøre mig opmærksom på det.