230v til lysrørsarmatur 120v? (Læst 4654x)

Offline dansebjørn

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
230v til lysrørsarmatur 120v?
« Dato: April 15, 2014, 22:02:33 »
Hej alle.
Jeg har lavet en lille impulsiv brøler, og købt et større parti 120v t5 lysrørsarmaturer til 21w lysstofrør,
Problemet er så, at de er med US-stik og beregnet til 120v.
Der er forsøgt at tilslutte et af dem til 230v (dog uden lysrør, da jeg ikke har nogle lyskilder på lager).
Jeg kan høre spolerne på printet summer, men de hverken ryger, lugter eller står af.

Det er selvfølgeligt svært at konkludere noget fra ovenstående, men er der nogen af jer der har erfaring/råd til ovenstående, om det er forsvarligt at bruge dem? Jeg kan sagtens smide et par billeder op af både print og armatur.

På forhånd mange tak.


 

Offline dansebjørn

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: 230v til lysrørsarmatur 120v?
« Svar #1 Dato: April 15, 2014, 23:47:38 »
Her er billede af print

 

Offline dansebjørn

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: 230v til lysrørsarmatur 120v?
« Svar #2 Dato: April 15, 2014, 23:49:02 »

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: 230v til lysrørsarmatur 120v?
« Svar #3 Dato: April 16, 2014, 09:53:35 »
Det ville være utrolig rart med et diagram :)

Når du skriver forsvarligt, så kan det jo dække mange områder.
Hvis du spørger om det er forsvarligt at sælge det videre til andre, så ville jeg umiddelbart sige nej.

De komponenter som er blevet brugt er jo valgt efter at skulle forsynes med 120vac. Det kan sagtens ske at de faktisk også kan holde til 230vac, men så skal man ind i diagrammet og se værdierne og data på de enkle komponenter.

Hvis jeg selv skulle bruge dem, så ville jeg sætte et ampermeter til og måle strømmen når den er rigtig belastet, og så vælge en sikring som kun overstiger med få %.
Og selvfølgelig lige tjekke startstrømmen, så man ikke futter en masse sikringer af udnødvendigt :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline dansebjørn

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: 230v til lysrørsarmatur 120v?
« Svar #4 Dato: April 17, 2014, 22:43:11 »
Det ville være utrolig rart med et diagram :)

Når du skriver forsvarligt, så kan det jo dække mange områder.
Hvis du spørger om det er forsvarligt at sælge det videre til andre, så ville jeg umiddelbart sige nej.

De komponenter som er blevet brugt er jo valgt efter at skulle forsynes med 120vac. Det kan sagtens ske at de faktisk også kan holde til 230vac, men så skal man ind i diagrammet og se værdierne og data på de enkle komponenter.

Hvis jeg selv skulle bruge dem, så ville jeg sætte et ampermeter til og måle strømmen når den er rigtig belastet, og så vælge en sikring som kun overstiger med få %.
Og selvfølgelig lige tjekke startstrømmen, så man ikke futter en masse sikringer af udnødvendigt :)

Tak for din feedback. Jeg har desværre ikke noget diagram. - Jeg indkøbte 140 stk på noget auktion, hvorefter jeg fandt ud af det var til 120v/60hz. Bordet fanger, de bliver sgu nok svære at afsætte :D
Man kunne selvfølgeligt smide en smeltesikring i serie på forsyningen, så er man da sikret mod kortslutning og overbelastning. Jeg skal lige prøve at købe et t5-rør og smide strøm til. Så må vi se, hvad der sker. Hvis det fungerer, og kører driftsikkert  kan de vel bruges privat til praktisk- og inddirekte belysning.

mvh.

 

Offline Carstenp

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 46
  • Antal brugbare Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: 230v til lysrørsarmatur 120v?
« Svar #5 Dato: April 17, 2014, 23:58:36 »
Du kan jo evt. prøve, at sætte 2 i serie, så de deler de 230V.

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: 230v til lysrørsarmatur 120v?
« Svar #6 Dato: April 18, 2014, 17:24:09 »

Langt langt ude i min hukommelese er noget der siger mig at lysstof rør først kan tænde ved 300 volt , på billederne sidder noget der KUNNE være en spændings doppler , kunne du ikke prøve at tegne et diragram med 120 indgangen sikringen , de to dioder og de to store el-lytter og udgangen til røret
Så kunne man måske komme nærmere en løsning
Tage
      - Jammerbugten
   

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: 230v til lysrørsarmatur 120v?
« Svar #7 Dato: April 18, 2014, 20:28:48 »
normalt når man skal tænde et lysstofrør varmer man gassen op i begge ender samtidig med at en spole bliver magnetisk opladt, efter et stykke tid vil man slukke varmen og spolen genere en meget høj spænding der "tænder" røret, læs her

så i det her tilfælde tænker jeg det er en meget simpel boost converter der skaber højspændingen og noget andet elektronik der varmer røret op, hvis dette elektronik er bygget til 1 bestemt indgangs spænding tænker jeg at man kan risikere at du lige så stille ødelægger kredsløbet grundet den højere høj-spænding.

Men det kan være at den er lavet som en SM hvor den kompensere i forhold til indgangs spændingen, men kan dog ikke se nogen regulerende kreds på disse billeder.

Prøv som du siger at køre med en i et stykke tid og ser hvad der sker også prøv at tænd/sluk den mange gange i rap.

MVH